Gjest otilie79;) Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Hvordan er deres gamle sambygdninger mot dere når dere er på "heimtraktene"? Hilser de eller? Og dersom dere møter en gammel kjent fra heimbygda på deres nye hjemsted, hilser de da? Er selv flytta fra bygd til by, og når jeg er på heimtraktene er det mange av de som jeg kjente godt før, eller var på hils med før jeg flytta, som ikke hilser, som om jeg var en totalt ukjent. Men om jeg møter samme person hvor jeg bor nå (hender ofte at jeg treffer en gammel sambygdning her jeg bor nå) så hilser de, og "Hei hvordan går det, hva styrer du med nå" osv. Hyggelig å treffe en gammel bekjent i byen liksom.... kanskje litt rart forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener:P
LegallyBlond Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Ja, har opplevd det samme =) Blir vel litt annerledes når man treffer hverandre andre steder enn hjemstedet, litt mer samhørighet på en måte. Men opplever det enda sterkere om man treffer på folk fra hjemstedet mitt når jeg er på ferie, da er man plutslig på hils med alle =)
Mockanin Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Jeg flyttet fra ei lita bygd i nordnorge og til Oslo for 15 år siden. Jeg er "hjemmom" ca. hvert annet år. Må innrømme at pga. mye styr med skilte foreldre og at alle skal besøkes likt så blir det ikke tid til å pleie omgang med gannle venner. Treffer jeg dem i butikken så hilser man og slår av en prat. Men dette er kun de som var mine nærmeste venner en gang i tiden. Andre hilser ikke, later vel egentlig som om dem ikke vet hvem jeg er. Har vel hørt det bli tisket og visket om at jeg har blitt "stor og fin" på meg jeg som bor i Oslo og snakker søring. Jeg har vært nødt til å legge om dialekten min, og blander litt dialekt når jeg er nordover. Det kommer helt ann på hvem jeg prater med lissom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå