Gjest Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Det er så enkelt å si at menn som ikke funker bare må få gjøre sine feil så de lærer av dem - av typen glemme vesentlige ting. Men når de ikke lærer av dem, og konsekvensene aldri treffer dem selv, så er det en håpløs metode. For eksempel når det gjelder barnehagesekk, ja. Den eneste som lider under at ikke gummistøvler/ny forsyning av skiftetøy/matpakker etc er med er jo ungen. Læringsutbytte lik null. De gjenglemte sakene fra bursdag ble levert i går kveld i plastpose. Mannen syntes det så ut som en søppelpose, så han kasta den i det store hullet. Skal jeg da liksom drive positiv forsterkning, "så flink du var som tenkte på å kaste søpla!"? Hadde jeg ønska meg flere småunger eller ei bikkje hadde det vært en annen sak.
♥Prinzessin♥ Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Så sant som det er sagt. Men hvis gubben hadde prestert å få dårlig samvittighet for at ungen ikke hadde det hun trengte i bhg - tror du ikke det ville fungert som lærepenge? Kanskje ikke. Jeg tør ikke ta sjansen, iallfall ikke ennå! Kastet han posen? Sendte du ham ikke inn i containeren med neseklype, plasthansker og dykkerbriller? Menn er altfor effektive noen ganger. Og den positive forsterkningen syns jeg den velmenende fireåringen (ikke trettifireåringen) fortjener. "Å, så flink du har vært å vaske kjøkkengulvet med dokosten". :-)
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Hehe, han sendte seg selv i hullet, ja, gravde i hele det øverste laget i kontaineren, skikkelig kos... og sendte fortvilte sms til meg som allerede var dratt. Fikk faktisk sympati for hans definitivt ektefølte desperasjon, så da han etter en stund fant ut at posen i stedet hadde blitt arkivert blant kjøkkenhåndklærne (av ham selvsagt, dersom du lurer) og altså ikke var borte, lovte jeg å lage trøstekake til dessert. Ja, positiv forsterkning for fireåringer er på sin plass, dokost eller ikke. Min fireåring har forøvrig skifta navn, påstår hun hardnakket, og lyder nå det velklingende TISS PROMP DOVANN OG PØLSE TIL MEG. Er ikke helt sikker på hvor mye av det som er fornavn, men har en følelse av at alt fra og med OG er etternavnet. Jeg skal altså rope TISSPROMPDOVANN; KOM OG SPIS! Man kan bare grue seg til de blir tolv og legalt kan skifte navn sjæl.
♥Prinzessin♥ Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Hehe... Stakkars.... :-) Ja, da er det så man faktisk får følelsen av at lærepengen er mottatt! Idag sto mannen opp med jentungen og hadde planer om å levere henne i bhg alene. Jeg bare måtte stå opp for å hjelpe ham selv om han ikke ba om det. Ellers hadde han kommet til å tatt på henne de samme klærne hun hadde igår (jeg ser at de er skitne, men det ser ikke nødvendigvis han) eller funnet tøy som ikke var merket (for alt må jo merkes, gudbevaremegvel), gitt henne frokost hjemme istedet for å sende matpakke med (for hun spiser aldri 5 minutter etter at hun hadde stått opp). Nå høres det ut som jeg har veldig lite tiltro til mannen min. Og det har jeg - på slike områder. ;-) Jeg har t.o.m. skrevet huskelapp som henger ved siden av ytterdøren: "Dette skal være med i barnehagesekken". Om han noensinne har sett på den, betviler jeg sterkt. Så min oppførsel er berettiget, syns jeg. Jeg skjeller og smeller jo ikke! :-) Hehe... Så lille frøken TISSPROMPDOVANN er fornøyd med det nye navnet sitt? Trøst deg med at du har åtte år på å bearbeide henne til et eventuelt navneendringsskjema skal fylles ut! :-) Si at navnet skal passe til den som bærer det, så kan dere bevege dere sakte men sikkert fra TISSPROMPDOVANN til ROSAKAKESTRØSSEL til SNILLOGSØTGODJENTE til det faktiske navnet hennes. Lykke til!! :-D
innMariSterk Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Dette var egentlig en privat tråd, men siden jeg ikke eier takt og tone så blander jeg meg inn da jeg kjenner meg svært godt igjen i alt som blir skrevet..... Det første man må lære seg er at læringseffekten hos våre respektive = 0 (null, zero, nada, nix, bortevekk, intet, ikkeeksisterende) Jeg har opplevd alt det dere har, og la meg bare få føye til grilling av barn i bil.....Det fungerer sånn at "den respektive" selv sitter i t-shirt med varmeapparatet på, mens ungene sitter midt i vinduet i solsteiken med lukket jakke og lue på......Når denne episoden har gjentatt seg noen ganger, og man hinter kraftig frempå om at ungene ikke skal se ut som de kommer rett fra dusjen (altså søkkvåte) etter en biltur, så går det maks 4-5 dager før scenarioet gjentar seg.... SUKK....
♥Prinzessin♥ Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 Hehe.. Bare bland deg inn. :-) Jeg syns også at det er ganske skremmende av og til, det å måtte forklare mannen noe som jeg syns er ganske elementært - etterfulgt av et overrasket blikk og et: "Jaha?" Som det der med bilen, ja. Små barn overopphetes forferdelig fort i bil, og det hjelper ikke at vinduene er litt åpne (for dersom man forlater barn i bilen (som jeg ikke under noen omstendighet ville gjort) tør man jo ikke å la vinduene være helt åpne), det blir for varmt likevel. Nytter jo ikke å kjøpe babymanualer til fedrene heller, da ikke alle er glade i å lese, for å si det sånn. Nå skal det sies at mannen aldri har forlatt ungen i bilen. Men likevel, sånne ting MÅ han bare vite - sånn i tilfelle.
innMariSterk Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 Jeg er hjertens enig. Og jeg slutter aldri å bli forbauset over den oppriktige tankeløsheten som følger med det å ha utvendige genitalia.....Et lite eksempel...Vi har en stor og lekker skinnsofa (dvs den v a r ganske lekker i sine glansdager, nå er den litt klort på (hunder som har sovet middagsluren sin der), litt flekkete og bærer preg av å bo hos en småbarnsfamilie). Denne sofaen står plassert foran et par store, fine stuevinder, og det er ganske langt ned til bakken. Jeg har, opptil FLERE ganger, kommet ut i stuen og funnet begge disse vinduene på vid gap......Som den hobbypedagogen jeg er, så har jeg forklart min tilkommende at ettåringen klatrer i sofaen, og at faren er relativt stor for at småtten en vakker dag kommer til å stupe ut et av vinduene. Jeg har også kommet med direkte hentydninger til diverse blodige resultater av denne klatringen. Men hva skjer......Det blir varmt ute, det blir varmt i stua og vips så står vinduene på vid gap, og jeg må gå rundt som en blodhund å vokte både barn og vinduer....Er det mulig???? Av og til så tenker jeg at den edlere delen krever så mye blod at det rett og slett ikke kommer nok oksygen til hjernen.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå