Gå til innhold

hva slags Prevansjon etter fødsel...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere tenkt på det? jeg lurer fææælt, skal ikke på pillen igjen eller sprial.Tenker litt på dette p-plasteret, eller p-staven. noen andre som har andre forslag erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff..nei..hm..

aner virkelig ikke helt hva jeg skal gjøre, kan ikke ta preparater med hormoner i for det tåler jeg ikke, og tør ikke spiral..kondom er håpløst...

får vel bare få to kjapt etter hverandre??

jeg har foresten brukt p-plasteret og syns det var greit helt til jeg skjønte at jeg ikke kan bruke noe preparater med hormoner i..

Skrevet

hvorfor kan du ikke det? åh er så skeptisk til alt om dagen, hører så mye rart om pillene. og en venninne av meg har hatt dårlig opplevelse med spiral. tenker som deg jeg, får vel bare henge i mens vi kan.. ;')

Skrevet

jeg reagerer visst så mye på disse hormonene..blir trist og lei meg uten grunn og legen min mener det er pga disse..jeg har prøvd p-piller(flere typer til sist yasmin som skal ha lite hormoner),p-sprøyte og p-plaster..med en gang jeg slutter med dette blir jeg ordntlig meg selv og en blid jente igjen:o)

har hørt om flere som har dårlige opplevelser med spiral og det bekymrer meg litt. Moren min fikk trillinger utenfor livmora og rakk så vidt sykehuset med ambulansen...etterpå ble hun steril, så jeg føler meg ikke trygg på den..sukk..

Skrevet

kjenner meg igjen i det du skriver, er et levende hormon monster på pillene.. merket spesielt overgangen fra p-sprøyte til p-pillene. vriket som p-pillene inneholdt mere hormoner, uansett jeg var lite koselig. flere som påpekte det.. usj!

tragisk det med moren din, og det er jo ikke det man forventer når man skal bruke prevansjon. å bli steril eller gravid (og utenfor livmoren :/) trist.

Skrevet

ja..men det gikk heldigvis bra med henne da:o)

nei, vi får se om prinsessen vår får søsken i nær fremtid!

kan godt hende at jeg prøver meg på spiral..har tenkt å høre med de på sykehuset etter at jeg har født, de kan vel gi litt veiledning på dette??

Skrevet

det trur jeg faktisk de gjør. hvis ikke er det bare å spørre de!det skal jeg gjøre.jeg nekter spiral,men er åpen for å prøve noe nytt. men skulle ønske det kom et ikke hormon fremkallende prevansjonsmiddel som ikke var skadelig...

Skrevet

enig!!!!

kanskje noen som er våkne i morgen har noen gode tips?la oss holde tråden oppe;o)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hva med p-ring (nuvaring)? Det inneholder hormoner da, men disse skal kun påvirke underlivet...skader ikke å prøve i noen månder,- er bare å ta ut hvis bivirkningene blir for ille.

Selv velger jeg det sikreste av alt, nemlig avholdenhet!:P

Skrevet

Jeg har vært knallsikker på at vi skulle ha to tette nå, helt inntill for noen uker siden. (Vi har nå en herlig datter på 6 år, og venter nå endelig nr 2.)

Jeg er sannelig ikke så sikker på om vi skal prøve på flere barn etter dette. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg er 32 snart og siden det tok over 2 år på denne, så vet jeg ikke om jeg orker flere år med prøvinger og skuffelser. Første kom på 2 pp, så det var greit :-).

MEN, jeg har jo også sakt at jeg aldri mer skulle bruke prevensjon etter denne, og dermed la det bare komme flere barn. Problemet er jo at jeg er usikker på om vi i det hele tatt skal ha flere barn og HVILKEN prev jeg skal bruke. Før første brukte jeg triordinol (husker ikke helt navnet), og jeg tror de var ok. Men etter første, ville jeg prøve noe annet, og prøvde P-staven. Det er en liten, myk, bøyelig pinne som lett opereres rett innenfor hudlaget på overarmen. Jeg tror også denne var ok. Hadde den i handa i to år, den kan være inni i 3 år før en ny må settes.

Men i ettertid ble jeg skeptisk, siden det tok så lang tid med dette barnet, og at jeg i tillegg opplevde 3 SA etter rad før denne satt. Men det kan bare være tilfeldigheter. P-staven var enkel, lagde ingen ubehag, jeg kjente den aldri og den var sikker. Men om det er bra for kroppen det VET jeg ikke. Men det er det vel ingen hormonpreparater som er vel....

Derfor er jeg også usikker på hvilken prev jeg skal bruke neste gang, OM jeg kommer til å begynne på noe igjen....

Vanskelig dette.

Skrevet

Jeg skal sterilisere meg. Jeg skal ha nr.2 nå og er 28 år, men vet at min kropp skal ikke gå gjennom dette mer, så om jeg vil ha flere barn får det bli adopsjon. Jeg har vært bestemt på dette i flere år, så nå føler jeg at det er klart for å få det gjennomført!!!

Skrevet

ikke for og prøve og skuffe deg eller noe, men veldig mange leger vil ikke sterilisere de som er så ung. etter min mor fikk meg og min bror var hun 36 og legen ville ikke gjøre det fordi han mente hun var for ung. hun har heller ikke fått flere barn.

Skrevet

Hormonspiral, uten tvil..

Totalt ubekymret og ingen mens..og kan sitte i mange år....ikke i tvil!

Skrevet

Når vi har fått nr 3 skal mannen min sterilisere seg. Tro det er en aldersgrense på sterilisering, husker ikke hva den er på, rundt 25-28 år?

Skrevet

Her kommer vi til å få to(evt tre) tette og så har mannen min snakket om å sterilisere seg etter det. Blir veldig glad hvis jeg slipper å gå på pillen, liker ikke å dytte i meg masse hormoner.

Men kommer ikke til å bruke noe mellom svangerskapene. Vi tar de barna som kommer de neste par årene. Mannen min er 38 nå og vil helst ikke ha flere etter fylte 40, skjønner han godt. (han har også en datter på 8 fra før).

Skrevet

jeg har begynt på p-piller.. (cerazette) siden jeg skal bli gravid igjen om et års tid... etter nestemann kommer jeg nok til å sette inn spiral.

Skrevet

Denne p-pillen kan brukes under amming?

Skrevet

For det første heter det prevEnsjon! Svært mange skriver dette ordet feil. Ellers vil jeg anbefale P-ring, lite hormoner og få bivirkninger:)

Skrevet

eller p-plaster/staven?

Skrevet

Min søster anbefaler minipillen (hun har 4 barn). Den krever større nøyaktighet av brukeren, men inneholder visstnok andre og mindre dramatiske hormoner enn andre prevensjonsmidler (tro om jeg forsto det riktig når hun sa at den virket på den måten at den dannet en slimpropp som hindret sædcellene?).

Denne tenker jeg at jeg går for :)

Skrevet

her blir det nok horomon spiral som blir satt inn på 6 ukers kontrollen... Er jo en engangs kostand da, og den varer lenge etter hva jeg har hørt (5 år).

Begge tantene mine har brukt denne bestandig og er super fornøyd og jeg vil ikke begynne på p piller eller mini pillen...

Skrevet

nå er det vel sånn at man helst ikke skal bruke verken p-plaster eller de fleste p-piller dersom man ammer pga hormoninnholdet. Spurte derfor legen min hva hun anbefalte, og hun sa det vanligste var å begynne med enten minipillen eller spiral. Men så har jeg jo også hørt litt om denne p-staven som man setter under huden i armen....tror jeg må undersøke litt mer om den;)

Skrevet

Jeg skal begynne på kobberspiral fordi den er uten hormoner.

denne p-staven alle snakker om? det er hormoner i den og? man blir vel påvorket i samme grad som med pilla ?

Skrevet

Jeg satte inn hormonspiral sist, og skal ha det denne gangen også, var veldig fornøyd. Men ta en prat med lege eller jormor og se hva de anbefaler og hva du kan bruke hvis du skal amme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...