Gå til innhold

Fri til begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får jeg fri til å dra i begravelse?

Må reise langt, overnatte osv, kan ikke dra på jobb da, men må dra i begravelsen..

Har jeg rett på fri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En jeg kjenner fikk fri med betaling til å dra i begravelse til familie.

Men fri uten lønn for å dra i begravelse til venn.

Men det er jo mange forskjellige "regler" for dette.

Kan du ikke høre med din sjef da?

Dere kommer sikkert frem til en løsning :o)

Skrevet

Jeg vet jeg kan få sykemelding, men lurer på om det blir riktig...

Skrevet

Er vel sånn at man har krav på fri med lønn når det er til nær familie,som foreldre,søsken og besteforeldre.

Men til venner og bekjente tror jeg ikke man har krav på fri med lønn iallfall.

Men kommer kanskje litt an på arb.plass og sjef

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at du har KRAV på fri til begravelse dersom det er søsken eller familie i oppadgående eller nedadgående direkte rekke, hvis du skjønner hva jeg mener. Altså foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, barn, barnebarn osv. Tror også at dersom det er reisevei, at du har krav på to dager fri - altså med en overnatting. Jeg TROR det er slik, men skal ikke si det for sikkert.

Nå ville jeg vel tro at de fleste arbeidsgivere stiller seg positive til å gi deg fri når det er begravelse uansett, så ta en prat med sjefen din du :-)!

Skrevet

Du har egentlig bare krav på fri viss det er nær familie. Eks: foreldre, søsken, egne barn. Men de fleste gir fri fordet.

En plass jeg jobde før fikk jeg ikke fri til å gå i begravelse til en god nabo. Da måtte jeg sjekke opp i det. Men som sagt de fleste lar de ansatte få fri. Men det gjorde ikke den tidligere sjefen min. Og ja, hun var/ er veldig spesiell!

Skrevet

Det er da bare å spørre om fri. I min jobb får jeg fri med lønn hvis det er en i familien i rett linje, dvs, foreldre, besteforeldre, søsken, oldeforelde etc.

Men utenom familien er det uten lønn. Dvs, sjefen min kunne vært rævhol og sagt at jeg ikke fikk fri til en utenom fam. men jeg har en snill sjef...

Er det noen i fam. du skal til? Tror ikke du har rett på fri hvis ikke det er i nær familie, da har du vel også rett på 5 uker fri eller noe sånt. Men det er hvis dt er foreldre eller barn tror jeg. Ble kanskje rotete, dette.

Men det er iallefall bare å spørre på jobben din.

Skrevet

Mente "tror ikke du har rett på LENGE fri"...

Skrevet

Du får fri begravelsesdagen med lønn, men hvis du må ta deg fri flere dager i forbindelse med lang reise kan du få fri men da uten lønn.

Jeg var i begravelse til morfaren min for 3 år siden, jeg bodde i Oslo, han i Bergen. Jeg tok fly frem og tilbake samme dag! Fikk fri i forbindelse med begravelsen, altså samme dag, men ikke flere dager, fikk ikke fri uten lønn en gang!!! Kjipt!

Det er opp til den enkelte arbeidsgiver å gi fri eller ikke med eller uten lønn...

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...