Gå til innhold

Hvem/hva er parlamentet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva betyr fks: flytte et et saksområde fra et department til et direktorat?

Hva er departement og hva er et direktorat?.....

Skrevet

Og hvem er forvaltningen???..... "Verdier og prinsipper som setter ramme for forvaltningens virksomhet"

Nei, dette går rett vest...

Skrevet

Parlamentet er - noe simplifisert - det som tilsvarer Stortinget i Norge i en del andre land. Det britiske parlamentet er nok det mest kjente. Altså stedet hvor lover vedtas etc.

Et departement i Norge er en "avdeling" av Regjeringen. Man har egne departementer for f.eks utenrikspolitikk, for kommunalpolitikk osv. - hvert departement styres av en statsråd, og er ansvarlig for å administrere sin del av maktutøvelsen fra Regjeringens side. Et direktorat er ikke politisk styrt, men en administrativ enhet - hvert departement er overordnet en hel haug direktorater. Om man flytter et saksområde fra et departement til et direktorat pusher man greia nedover i systemet.

Driver du med samfunnslære eller no' i den sjangeren? Læreboka bør i så fall definere disse tingene ganske greit.

Skrevet

Departement er underlagt stortinget og tilhører en bestemt regjering. Et direktorat er en organisasjon som er suveren på sitt område, feks datatilsynet. De kan ikke overprøves av storting eller departement.

Skrevet

Tar på Politikk og Admnistrasjon... på høgskole!! Og jeg kan bare ikke politikk :(... og ikke interesserer det meg det grann heller... men MÅ ta det for å kunne bli sosionom, men sliter noe sykt.... leser og leser, men skjønner jo ikke noe.

Bøkene tar som en selvfølge at vi KAN disse "ordene".... så det står ikke HVA ting og tang betyr :(

Skrevet

Da anbefaler jeg deg å kjøpe en SK bok eller samfunnslære bok for vgs... Så står mange av definisjonene der...:)

Ellers gir vel wikipedia gode svar, ofte;-)

Skrevet

Tusen takk "pila" ... og alle dere andre.

Mååå klare dette, eksamenen 27.november... ligger syyyyltynt ann som dere kanskje skjønner.... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...