Gå til innhold

hormon- eller kobberspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva bør jeg velge? noen som har prøvd begge?

hvordan er det med bivirkninger?

tåler så dårlig hormoner (ikke tålt noen typer p-piller bl.a.), så veldig usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm....dette er vanskelig fordi du ikke har tålt hormoner før. Da er det mulig kobber er det beste for deg. Men personlig hadde jeg ikke satt inn kobber en gang til. Jeg har vært forferdelig plaget med verk i mage og rygg nesten daglig de 10 mnd jeg har hatt min. I tillegg har jeg mensen fra h.... på besøk når den kommer. Masse blødninger, varer lenge og veldig menssmerter. Eggløsningene er også smertefulle, og jeg har aldri hatt så mye PMS som nå. Jeg er med andre ord veldig misfornøyd med min kobber, og angrer veldig bittert på at jeg valgte den. Men nå sitter den der. HVerken fastlege eller gyn vil nappe den ut pga "prevensjonsbehovet" mitt, og hormonspiral, piller eller lignenede vil jeg IKKE ha. Så da blir herket sittende der.

Kobber er forresten billigere enn hormon, og begge kan sitte inne i 5 år. Det sies at hormon er nesten like sikkert som sterilisering, mens en riktig satt kobberspiral "bare" er 99,6% sikker. Har du mye menssmerter og blødninger fra før, bør du ikke velge kobber. Men hvis du har lite fra før, kan du kaskje tåle litt mer liksom...

Mye negativt om kobberspiralen her, men jeg snakker kun av egen personlig erfaring, og den er dessverre svært negativ. Personlig hadde jeg ikke satt inn kobberspiral på katten min engang...

Skrevet

Jeg har bare prøvd hormonspiral, da jeg er plaget med mye blødninger(kraftige og langvarige).

Reagerte negativt på hormonspiral (med blødninger). Blødde daglig så lenge den var ine, så etter 6 mnd var det stop for min del. Har tidligere reagert likt på annen hormonell prevensjon.

Skrevet

meg & lille vampyr:

er det vanlig å få langvarige bødninger altså? jeg hadde ikke så mye blødninger de første ukene etter jeg fikk satt den inn, men nå har det jammen tatt seg opp!... blir litt frustrert... fikk jo vite av legen min at jeg kanskje ikke ville få mensen tilbake når jeg sluttet å amme, og så opplever jeg dette!! :(

jaja... skal være litt mer tålmodig, det har jo ikke gått en hel måned enda da... men herregud så kipt med disse blødningene!

Skrevet

legen min sa at det var mindre hormoner (betraktelig mye mindre) i hormonspirall enn i p-piller... er usikker selv... mamma ble gravid på kobberspiral, jeg ble gravid på p-piller...kjenner jeg generelt er skeptisk og har lite tro på prevensjon....hehe :)

Skrevet

har kobber og ingen plager med den å er veldig fornøyd.

Skrevet

hei HI! :)

jeg har ikke lange erfaringen med hormonspiral, men det nærmer seg en måned siden jeg fikk satt den inn. det var veldig vondt de to første dagene, og hadde litt blødninger. (som fortsatte og har enda ikke stoppet.)

jeg kan ikke bruke p-piller pga diverse medisinske grunner... så derfor kom legen min med forslag om at jeg kunne prøve denne hormonspiralen, siden den inneholdt veldig lite av de hormonene jeg ikke tåler. det var nesten det eneste alternativet for meg, så jeg håper virkelig at blødningene stopper opp og at jeg ikke får mensen tilbake før jeg tar den ut igjen. **håpe håpe**

kanskje det kunne være greit med en samtale hos legen din så du får en skikkelig vurdering, siden du ikke tåler hormoner så godt? :)

Skrevet

m@rie82: Om det er vanlig vet jeg ikke. Jeg har et blødningsproblem og reagerer negativt på all hormonell prevensjon. Har hørt om mange som blødde de første ukene for at det så ga seg. Og har også hørt om mange som mister alle blødninger. Men JEG blødde hver dag, det er min erfaring med hormonspiralen.

Du kjenner din kropp bedre enn jeg gjør:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...