alber10ne Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 I det siste har man lest i media om at norske forskere anbefaler nulltoleranse for alkohol under graviditet (og prøveperiode). Det sies at det finnes ingen sikker nedre grense i mengde. Det tas frem skader som hjerneskade, lære-adferdsvansker, FAS osv. 40 % av oss kvinner er ikke totalavholds under graviditet. Det skrives om at mange barn i Norge har mentale skader uten at dette blir diagnostisert pga. mors alkoholbruk under graviditet. Hva mener dere damer om dette? Får vi for lite informasjon? Er jordmor og lege flinke til å veilede oss på dette området? Er det tabubelagt, noe ingen andre har noe med?
børdi Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 hva skal de gjøre om man har drukket alkohol før man visste man var gravid da??? Og hvordan har de tenkt å "straffe" overtrederene???
Gjest Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 Jeg har null respekt for mennesker som drikker når de vet at de er gravide. Kan man ikke vente med å drikke alkohol til barnet er født så er man enten alkoholiker eller forferdelig egoistisk!
Dibber Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Enig med mami 87 over her! Har aldri skjønt hvorfor noen på død og liv må drikke når de VET at de er gravide. Egoistisk!!! Og klarer man ikke la være, javel, da har man et alkoholproblem.
alber10ne Skrevet 9. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2007 Børdi, jeg har ingen gode svar, men jeg synes det er et kjempeviktig tema som vi bør ha en overveid holdning til. Forskerne anbefaler at man dropper drikkingen dersom man prøver å bli gravid etc. Hvordan straffe overtrederne, hva synes du? H.I
Gjest Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Det er da ikke Såååå svart/hvitt. Man har jo lenge trodd at det måtte mye alkohol til før ungen fikk skader av det, så jeg ser ikke på de som har tatt et glass eller to iløpet av graviditeten som monstre eller alkoholikere. Forresten ble det ikke nevnt EN ENESTE GANG når jeg var på kontroller. Skal de kunne fange opp de mødrene som faktisk har et problem med det må man jo i det minste nevne det da... (nei, jeg drakk ikke under graviditeten, til de av dere som måtte beskylde meg for alkoholisme for å ikke dømme folk til helvete over dette.. )
Tommage♀♂ Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Dette blir jo umulig å straffe. Da må i såfall gravide holdes under konstant overvåkning! Men det burde være en selvfølge for alle gravide kvinner å holde seg unne alkohol og røyk mens de går gravide.
Gjest Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Nå har det seg jo sånn at de fleste vet at alkohol er nei nei under et svangerskap før de blir gravide, og min jm og lege forklarte meg hvorfor på første kontroll og jeg fikk brosjyre om alkohol og svangerskap, vil tro at dette er brosjyrer alle gravide får.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Eg har alltid hatt nylltoleranse med alkohol når eg har vert gravid. Det med alkohol har blitt tatt på kontroll med jordmor begge gongene. Eg har svara at når eg er gravid så rører me ikkje noko alkohol i det heile tatt!! Det må vera opp til den enkelte om dei vil ta seg eit glass når dei er gravide. Forskerane har ikkje sagt at det er greit og dei har ikkje sagt at det ikkje er greit heller, for det blir ikkje forska på gravide!! Eg meiner at det burde vera noko ein tok for gitt at ein ikkje drakk alkohol når ein var gravid. Sjav veit eg at ei som er kirurg drakk vin under svangerskapet med sitt barn. Det får vera hennars valg
Diva Muffin Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 Jeg tror faktisk aldri jeg ble opplyst om alkohol under svangerskapet hos legen, utover at han krysset nei på alkoholbruk på helsekortet. Selvfølgelig burde det være et tabu å drikke, men 40% av oss synes tydeligvis ikke det. Lege og jordmor burde absolutt ta opp dette, hvis det fører til at 5% færre drikker under svangerskapet, så er selv det en seier.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 så da om man bruker 8-9 mnd på å bli gravid, skal de da ikke kunne ta seg en fest, fordi man kanskje er gravid??????
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 Under prøvinga har eg ikkje hatt nulltoleranse, men nå drikker eg fint lite uansett da. Men så fort eg veit at eg er gravid så har eg ikkje drikke noko meire. Eg blei fortalt at det du drikker før du tester pos har ikkje nok å sei for da er ikkje ungen kobla til deg så det du da har ført i deg av alkohol er ute av systemet ditt før ungen festar seg. Veit at det er nokon som går mange mnd før dei finner ut at dei er gravide og dei kan jo ikkje gjera noko for det
Gjest Skrevet 9. september 2007 #13 Skrevet 9. september 2007 En brosjyre er opplagt ikke nok til å fange det opp. Du burde skjønne at alle ikke har samme tankegangen som deg og å dømme folk på den måten ikke fanger opp de som trenger hjelp med å holde seg unna..
Gjest Skrevet 9. september 2007 #14 Skrevet 9. september 2007 Snu litt på det da mamman til mini,, hvis du var prøver, og tok deg en skikkelig fest mens du prøvde og det så viste seg at du fikk et barn med en hjerneskade som følge av at du absolutt måtte drikke alkohol. Hadde du kunnet tilgi deg selv da?
SuperGlad Skrevet 9. september 2007 #15 Skrevet 9. september 2007 så vidt jeg har forstått kvinnekroppen så er det slik at fosteret ikke har kontakt med mor i det heletatt de første ukene, så når man venter mens har ikke fosteret "festet" seg til mor å får giftstoffet å næringstoffer fra annet enn plommesekken. Mulig jeg tar feil da.... jeg har hele tiden hatt nulltoleranse av alkohol når jeg har gått gravid. Utallige mennesker har sagt til meg : ta deg nå et glass vin. Å jeg har alltid nektet å sagt akkurat det jeg mener: man vet ikke skadevirkningen av 1 glass så hvorfor ta sjangsen??? Klarer faktisk å holde meg totalt edru den tiden det tar å bære frem et barn. Alkoholfri vin/øl er jo like godt å nyte så hvorfor ikke drikke det?
meg & to små vampyrer Skrevet 9. september 2007 #16 Skrevet 9. september 2007 Jeg ble spurt om jeg drakk da jeg var gravid, ,mem utover det fikk jeg null info. Jeg tenker at når man vet man er gravid så er det en selvfølge å ikke drikke. For meg er det hvertfall det. Jeg mener ikke at prøvere skal være avholds, og har stor forståelse for at man som langvarig prøver gjerne ønsker å ta et glass vin av og til.
Gjest Skrevet 9. september 2007 #17 Skrevet 9. september 2007 Selvsagt er et nulltolleranse ved graviditet! Men prøveperioden er en gråsone, her er det mye moraliserende "fagfolk" ute og går med synsing og meninger uten egentlige fakta å støtte opp.
alber10ne Skrevet 9. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 9. september 2007 Er det da en privatsak om en veninne/bekjent tar seg noe alkohol under graviditet, eller bør man si i fra? H.I
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 9. september 2007 #19 Skrevet 9. september 2007 Er mange som drikker før dem blir gravide og som ikke planla det da. Jeg drakk masse natt til 1 mai i 2004 skulle ha mensen i starten av mai. Hadde ikke planlagt å bli gravid, mens hele den helgen var jeg stort sett ikke helt tilregnelig Fant ut 2 uker senere at jeg var gravid og hadde da vært ca 3 uker på vei. Sønnen min har ingen lærevansker og han er helt normalt på alle måter. Har jeg vennine som prøvde å bli gravdi i 2 år. Hun var avholds hele prøve perioden og under svangerskapet og fødte en sønn med hjerneskade. Så kan få barn med hjerneskade om man drikker eller ikke. Og vis gravide bør holde seg helt avholds så burde det kanskje nevnes på kontroller ol. Nevte for legen på 3 mnd kontroll at jeg hadde drukket en del i starten og han sa det var liten sjanse for at det hadde ført til noen skalder. Det værste med dette temaet er vel at går du inn på et legekontor med 5 leger, så får du 5 ulike svar. Ingen er enige om noen ting.
Gjest Skrevet 9. september 2007 #20 Skrevet 9. september 2007 Det er vel en privatsak men jeg ville blandet meg tror jeg, hvertfall spurt: "tør du det der", samme med røyking.. Vanskelig det der, men ville nok ikke klart å la være å kommentere det.
Holly❄️ Skrevet 9. september 2007 #21 Skrevet 9. september 2007 Tenker som så jeg; Ville dere latt babyen deres drikke et glass vin? Nei... tviler på det;) Så hvorfor drikke det selv når babyen ligger i magen?? Nulltoleranse for alkohol under svangerskapet...
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 9. september 2007 #22 Skrevet 9. september 2007 jeg for min del holder meg unna alkohol når jeg er gravid, MEN jeg har 1 barn på vei med nr 2.... begge gangene har jeg endt på fylla 1 uke før jeg har testa... ganske snodig, for ellers er jeg aldri ute lenger... ihvertfall ikke etter at jeg fikk lillegutt.... men forrige gang fikk jeg beskjed om at det hadde ingen betydning....
snirkeline Skrevet 9. september 2007 #23 Skrevet 9. september 2007 Fikk ingen info om dette noen av de tre gangene jeg har gått gravid. Var 19 når jeg fikk min første,og var med på et par fester hvor jeg drakk endel alkohol når jeg var gravid.Men det var før jeg visste det.Hadde mensen en gang etter jeg ble gravid.Og siden det var uplanlagt tenkte jeg ikke på symptomene,gikk på p-piller i tillegg.(Fikk en velskapt gutt) Men så fort vi fant det ut,rørte jeg ikke en dråpe.Ikke i de to neste svangerskapene heller.Syns det er veldig unødvendig.Da har man et problem hvis man ikke klarer la være.Tror kanskje ikke det skader med et glass i ny og ne,men hvorfor gamble med det?
alber10ne Skrevet 10. september 2007 Forfatter #24 Skrevet 10. september 2007 Høres ut som det er mange reflekterte folk her inne! Ser ut til at det skorter noe på informasjonen fra fagfolk man har kontakt med når man er gravid, som lege og jordmor. Selv drikker jeg ikke under graviditet, men møter en del motstand fra folk som mener at det umulig kan skade med et glass, og som mener man er snerpete som ikke tar seg litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå