Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 Jeg er litt bekymret for vår datter som snart fyller 3. Hun er ikke så veldig interesset i å leke med andre barn, derimot leker hun heller ved siden av, og i barnehagen søker hun seg til de voksne. Hun har gått i barnehage siden hun var 1 år og har akkurat begynt i ny barnehage. I den forrige barnehagen jobbet personalet med dette, og mot slutten av barnehageåret var hun akkurat i ferd med å utvikle et vennskap til en annen jente. Vi har ikke vært veldig mye sammen med andre barn på fritiden, men når vi har vært sammen med få barn har hun lekt med dem. Jeg er selvfølgelig redd for at hun skal havne utenfor, og lurer på om noen har gode råd eller tips til noe jeg kan gjøre. Jeg bør nok ikke pushe for mye på dette, men allikevel....
mamma til 3 Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Min yngste er snart 3, og jeg kan ikke si jeg føler hun har så mange direkte venner... Hun sier jo at hun leker med navngitte personer i barnehagen, men jeg tror ikke de er venninner på samme måte som de større barna har venner. Med sine større søsken leker hun "ordentlig" nå, og det er gøy å se. Hun kan regisere lek også, og det kunne definitivt ikke de store da de var på hennes alder. Dvs at hun f.eks sier "Og du lissom pløve å ta pusen min", for så å styrte avsted og forvente at storesøster leker bjørn eller noe annet skummelt som skal ta bamsen hennes:o) Eldste-jenta vår fikk ikke ordentlige venninner før hun begynte på skolen. Det var vel først da hun fant noen som var ganske lik henne selv. Mellomste er snart fem, og han får nye venner hele tiden, men blir også gjerne fort uvenner med dem igjen... Litt for sær personlighet antakelig... Dette ble visst mye pjatt om oss. Jeg ville ikke bekymret meg for dette med en treåring er vel det jeg prøver å formidle:o) Bare la henne være i nærheten av andre barn (og det er hun jo i barnehagen) så løser det seg antakelig helt av seg selv. Plutselig spørr hun om noen kan få være med henne hjem.
MikroMidas Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Eldstemann fylte 3 i går og her vi bor er det heldigvis ganske mange barn på omtrent samme alder. Han har 4-5 "faste" som liksom bor i nærmeste området. Litt trist at to av dem (søsken) skal flytte nå i slutten av måneden og de som kommer inn der har ikke barn. Han begynte i ny bhg nå i august, så jeg er ikke helt sikker på hvor mange han leker fast med der, men han snakker nå mye om et par stykker som han liker å være sammen med. Den ene har til og med spurt om sønnen vår kan være med ham hjem ((: Han er nesten 1 år eldre da, men det er jo kjempekoselig det. Håper han fortsetter å være en sosial fyr som kan få seg venner der han kommer. Datteren din er nok bare glad i sitt eget selskap, og det behøver ikke å være noen negativ ting. Da er hun nok flink til å aktivisere seg selv. Det kan jeg ikke påstå at gutten vår er. Han må settes igang med noe hele tiden hvis han er alene.
Piraka Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Det er et viktig tema du tar opp. Vi har også det sosiale som prio 1 for våre barn i barnehagen. Det er jo kjempeviktig at de får venner. Jeg synes det høres ut som jenta di er på god vei til å leke sammen med andre. Vi har ei jente på samme alder som leker med andre, men helst med større barn. Det viktigste er at hun leker, synes vi. Vi tror ellers at det hjelper at ungene klarer å henge med i leken motorisk sett - så vi øver med dem å klatre, å balansere, å sykle osv. Det gir dem også ekstra selvtillit at de mestrer slike ting, ser det ut til, og det har de igjen for når de skal leke med andre.
Zeus' Mummy Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Hei! Tror ikke du har grunn til aa bekymre deg. Soennen min paa 3 aar gaar paa foerskole sammen med bare 3 aaringer, og der leker de fleste side om side, men ikke sammen. Alle foreldre jeg har snakket med sier det samme. Det kommer mer og mer mot 4 aarsalderen. Soennen min leker kun med fetteren sin som han kjenner godt, men leker ved sidn av andre han ikke kjenner saa godt. Hvis han i ny og ne leker med andre, er det kun i noen minutter. Jeg er ikke bekymret! Han er helt gjennomsnittlig paa det meste, saa det faller paa plass naar han er litt eldre. Hadde vaert mye mer bekymret om barnet mitt var den som slo, sparket eller lugget andre f.eks. Lykke til!
La Perla Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Jeg tror ikke du har noen grunn til å belymre deg ennå. Folk er forskjellige, og det gjelder også barn. Ar hun ikke er sammen med andre på fritiden er ihvertfall ikke uvanlig når de er såpass små. Jeg har en gutt på 3, og han er i en barnehagegruppe der de er 4 gutter på omtrent samme alder. De leker visstnok masse sammen og han har spurt om å få leke med den ene av dem på fritiden også. Foreløpig har vi ikke kommet så langt. Han har hatt en jente fra barnehagen på besøk én gang, og hun og en annen jente har ytrtet ønske om å få komme til ham igjen, men det har foreløpig ikke passet. Så som du ser er det ikke mye han heller har vært med andre. han leker med barn i barnegahen, men han er nok ekstra sosial, sånn som storesøstrene, som er totalt avhengige av å være med venner. Men de er 10 og 13 år. Jeg synes ihvertfall din jente høres veldig normal ut på det sosiale området, etter det du beskriver. Du må jo huske på at hun er ganske ny i den barnehagen, så det med venner kommer helt sikkert etter hvert, det tror jeg nesten jeg kan love deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå