Gå til innhold

Noen som har født STORE barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellom 4,5 og 5,5 kg? Hvordan gikk det? Måtte dere bruke tang eller vakum, var presse-delen veldig lang? Var barnet frisk og rask med en gang?

Er det mulig å be om å bli satt i gang før tiden om det viser seg at man venter et stort barn? Eller vil de heller foreta keisersnitt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. fikk en gutt som var 4970gr og 53cm lang.38cm rundt hodet. ble satt igang 14 dager etter termin. Fødselen gikk greit synes jeg. Tok 10 timer fra vannet gikk til han var ute. er forsåvidt de raskeste timene jeg har vært med på. Måtte hjelpe han ut på slutten med vakum da han satt fast med skulderen. han var litt slapp da han kom ut men kom seg raskt. denne gangen skal jeg ha ekstra oppfølgning ifh til babyens vekst. Vekstestimering fra uke 28. blir spennende.. er lovet å slippe å gå over termin denne gangen og har også fått valg om keisersnitt. er usikker på om jeg vil ha dette. ønsker å oppleve en "normal" fødsel også men ofrer ikke alt for det da!!! Jeg var 1.80 høy og rundt 70 kg før jeg ble gravid så tror ikke det har noe å si på babyens vekt.

Skrevet

Kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men svarer i hvert fall på det jeg selv har erfaring med :-)

Har født en gutt på 4,5 kilo, hodeomkretsen var på 39 cm. Brukte verken vakum eller tang, men helt på slutten la en jordmor seg over magen min og "presset" sammen med meg på de siste riene, fordi pulsen til gutten min var for høy og han måtte fort ut. Hadde da ligget og presset aktivt i 1 time og 40 minutter, så pressedelen var vel forholdsvis lang. Han hadde litt dårlig farge sånn med en gang, men kom seg fort og var frisk og fin :-) Ingen komplikasjoner for verken ham eller meg. Revnet lite, sydde bare noen få sting, og var i god form etter fødselen.

Jeg ble igangsatt, men det var fordi jeg var på overtid, ikke fordi barnet var stort. (Var jo uansett først på den første overtidskontrollen de så det, for da tok de ultralyd, og de ventet jo noen dager med å sette i gang selv om de så at barnet var over gjennomsnittet)

Skrevet

Gutten min veide 4300, så litt under det du spurte om. Men uansett, det gikk veldig bra!! Han var 54 cm lang, og 38 rundt hode. Trengte verken tang eller vakum, men jeg ble klippet etter nesten en time med press rier. Jeg fikk beskjed på forhånd at jeg ville få en stor gutt, men det var aldri snakk om at jeg skulle bli satt i gang før eller ta keisersnitt. Da han først kom var han mindre en det de hadde forventet, glad er jeg fordet!!!

Skrevet

Han kom forresten 8 dager over tiden, glemte å skrive det...

Skrevet

Min gutt var 4750g , 55cm lang og 38cm hodeomkrets.

Pressedelen var laaang fordi han ikke hadde sklidd ned i bekkenet så den jobben måtte jeg gjøre selv! Det var hardt!! Jeg skal ikke føde igjen:(

Han ble tatt med til lege med en gang for han pustet ikke. Skulle bli hastesnitt men de tøyde grensene ganske. Ikke no god opplevelse. Men hvem fødsel er det?:)

Han kom nøyaktig 14dager over

Skrevet

Jenta vår var 4820g og 55cm. Jeg ble satt igang og fødte 16 dager over. Alt gikk veldig bra. Friskt barn og jeg var i god form etterpå. Regner med at dette er en stor en også, men ingen har sagt noe om å settes igang tidligere eller Keisersnitt...

Skrevet

mi jenta vår 5088 gram og 53 cm når ho blei fødd... keisersnitt da, men var berre tilfeldig at eg blei sendt til eit anna sjukehus.. laaaang historie... men her så tok de ul 4 dager før termin og da sa de du kan få i dag eller om 14 dager ingenting blir gjort før... blæææ.. hadde svangerskapsdiabetes uten videre oppfølging.. eg gjekk 11 dager over før eg blei sendt til neste sjukehus då planlagte de å ta keisersnitt seinare på kvelden, de vågde ikkje sette da i gang, rekna me da endte i hastesnitt då.. ho var veldig brei øve skuldrene og då

Skrevet

Datteren min var 5390 g, 53 cm lang og 37 cm rundt hode.De prøvde å få henne ut m sugekopp, men først knakk de halebeinet mitt, så røk sugekoppen og så havnet jeg på operasjonsbordet! Alt gikk fint til slutt:-)

Skrevet

Tulla var 4923, og 52 cm.

Vi visste hun var stor. På Ul i uke 36 så ble det sagt at jeg skulle igangsettes 1-2 uker før termin, siden hun var stor.

Men når jeg kom til uke 38-39 ble ikke noe gjort. Siden jeg var stor selv så ville de ikke gjøre noe før jeg hadde gått 14 dager over termin.

Fikk svangerskapsforgiftning så de måtte sette i gang 3 dager over termin.

Det tok mange timer å få åpning, og når jeg hadde fått åpning så ville absolutt jordmor ha meg til å stå. Og det gjorde jeg i noen få minutter før jeg fikk streng beskjed om å legge meg fordi tulla var visst stressa

Så fikk jeg beskjed om å presse.

Jeg presset på ren vilje. Etter mye styr så kom først en fødselslege, og satte på vaakum. og drog mens jeg presset.

Jordmora la seg over magen min. så kom en fødselslege til. Og flere jordmødre/sykepleiere (ikke sikker på hvem som var hva)

Siden tulla satt fast med skuldrene så la to stykker seg over bena mine, og presset dem bakover.

To leger drog i barnet. og to stykker over magen min for å presse.

Jeg ble klippet og revnet.

Da tulla kom ut så sprang de avgårde med henne. Og hun fikk 1 på apgar score.

De måtte legge meg i narkose for å sy meg.

Da jeg våknet så fikk jeg vite at jeg hadde fått ei "lita" jente.

Men siden hun satt fast så måtte de brekke kravebeinet på henne for å få henne ut.

Og samtidig hadde de punktert ei lunge så hun lå på spedbarnsintensiven

Det gikk bra med oss begge. Hun scoret 10 på apgar etter 10 minutt. Og har ikke fått noen varige mèn. Blodprøvene for å se om hun hadde vært uten oksygen for lenge var fine.

Jeg har fått beskjed om at jeg skal få KS hvis jeg blir gravid igjen (noe jeg er nå;-)

Og det vil jeg nok, jeg vil ikke risikere livet til et barn en gang til.

Heller ikke mitt eget.

Jeg fikk også aneurisme i hodet halvannet år etter at jeg fødte. Og jeg tror at denne aneurismen oppstod da jeg fødte.

Uff ble litt langt. men når jeg begynner så.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...