Gjest Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 Noen andre ba ungene deres rydde etter seg? Har en venninne med barn på mye samme alder som våres to eldste og de roter så inn i hampen mye (men både venninne og unger er kjempkjekke og slik altså, er bare kos å ha dem her bortsett fra akkurat dette)! Blir helt sprø av det. Helt greit når vi er hos de så klart, men her prøver jeg å lære ungene til å rydde på plass en leke før de finner en ny slik at jeg (og de og min mann) skal slippe å trakke på og snuble i leker hele tiden, unngå at puslespillbiter fyker under sofaen, bøker og skjøre leker blir ødelagt fordi noen trakker på dem osv. Er absolutt ikke noe ryddemenneske selv egentlig, men prøver å ha litt orden, i hvertfall på gulvet. Men disse to... Spesielt han på 5 år, skal han ha noe så snur han hele lekekassen på hode, eller hiver utav alle lekene på toppen uten å rydde dem opp igjen når han har funnet det han ville ha. Leker med leken i 2 min, så skal han pusle, tar frem et og tømmer bitene utover, går lei halveis og lar alt ligge, tømmer lekekasse nr 2, finner en leke og leker med den en liten stund. Springer inn på rommet til ungene og drasser med seg leker derifra osv. Jeg overdriver faktisk ikke når jeg sier at etter kun 15 minutter ser det ut som en slagmark her når de er på besøk. I dag kom de ned en tur og skulle spise og de hadde vært her i ca 10 min før vi skulle til bords og det så virkelig ikke ut. Moren, min venninne, sa ikke noe, det gjør hun aldri ang akkurat dette, så jeg sa til alle ungene at de måtte rydde opp det værste før vi skulle spise. Min 5 åring protesterte høylytt, han hadde jo ikke rotet (noe som stemte) og la til "Det er bare x (andre 5 åringen) som roter sånn, HAN må rydde!" og hennes unger så ut som om jeg hadde sagt et fremmedord de aldri hadde hørt før. Rydde??? Hva er det liksom. Og min venninne så ganske snurt ut, knep sammen munnen og begynte å hjelpe ungene med å rydde litt. Uff, følte jeg burde ha holdt munn, men jeg var faktisk redd for å snuble i noe slik det så ut, og det er jo ikke så greit når man går med en baby på armen, eller at noe skulle bli ødelagt om noen trakket på det. Burde jeg kanskje ikke sagt noe? Sa det blid stemme og sånn, smilte, så det burde jo ikke gjøre noe? Pleier alltid å be ungene rydde før vi spiser. Ungene er jo mer enn store nok til å rydde litt opp etter seg og ikke slenge leker ut over alt nå (de to yngste er 3 år), eller? Hvordan hadde dere reagert, eller hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Er jo en venninne også da, hadde nok vært noe annet om jeg ikke kjente besøket noe særlig, men...
Pysa Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 Nei, men jeg venter til vi går med å rydde etter oss. Hadde uansett rydda med et smil. Ville kanskje tatt det opp med venninnen, på en måte som ikke gjaldt hennes barn direkte. Komme innpå temaet en gang, og si meningen på den måten.
Silja FullFres McQueen Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Det er jo vanlig å få ungene til å rydde etter seg da, ble hun snurt så får hun vel bare bli det...
Gjest Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Syns det høres ut som om både mor og barn trengte litt oppdragelse... ;-) Ditt hjem, tross alt.
ketosina Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 skulle bare mangle at de skal rydde. mi jente tror det er en lek å rydde, leken er ikke ferdig før det er ryddet opp. både hjemme og hos andre er hun med på dette. skulle bare mangle. hvis ikke de jeg er på besøk hos foreslår det, gjør jeg det.
Mille** Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Nei, det hadde jeg ikke blitt snurt for. Men nå trenger strengt tatt ikke folk å fortelle meg at jeg eller barna mine må rydde, det er en selvfølge, og jeg ber alltid barna mine hjelpe til. )
Gjest Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Tja... Jeg synes nok hun lar dem få rote litt vel mye uten å måtte rydde etter seg, men vi har vel alle våre ting, jeg har sikkert mine ting jeg ikke er så nøye på ;-) Men må innrømme at jeg blir litt irritert til tider, før har jeg bare småryddet unna det verste underveis når de har vært her, men nå som vi har mini blir det litt vanskelig av og til siden mini er en liten brelegutt som vil være på armen 90% av hele dagen.
Gjest Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Ja jeg har lurt på det, men vet ikke helt hvordan, tror nok hun er klar over problemet selv men ikke har overskudd til å gjøre noe med det akkurat nå (og jeg vet hun har hatt en utrolig travel vår og sommer).
Pysa Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 kanksje ho reagerte på at de måtte rydde etter bare ti minutter? at det ikke er lov å bruke lekene, liksom?
Plutselig_gravid Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 MIn gutt på snart 4 år er en rotekopp. Er det mange leker på et rom klarer han aldri å bestemme seg for hva han vil leke med og ender opp med å rote slik som gutten til venninna di:o) (hehe, har nå nærmest tømt rommet hans for leker og nå leker han kjempebra!!!) Om jeg hadde blitt snurt nei! Når du ba dem rydde hadde jeg hoppet på og sagt akkurat det samme slik at gutten min hadde hørt det fra meg også! Når det gjelder 3 åringene hadde jeg kanske hjelp dem litt - evt hatt ryddekonkurranse. Kommer vel litt an på om de er nylig fylt 3 eller nærmer seg 4.
Anne-B. Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 Jeg hadde ikke blitt snurt, fordi vi pleier å rydde etter oss når vi er på besøk hos noen. De som kommer til oss, gjør det samme, syns det er bare rett og rimelig.
yasmina Skrevet 9. september 2007 #13 Skrevet 9. september 2007 Nei, det er ingenting aa bli sur for. Man maa regne med at man moeter "husregler" hos andre. Selv er vi nok som dere og proever aa laere ungene vaare aa rydde etter seg, men her nede saa er ikke det saa vanslig saa vi pleier bare aa si at det er en husregel hos oss. Man skal rydde foer man bytter leker osv. Tar gjerne en hvit loegn som f.eks etter at jeg ble lei alt rotet bestemte jeg og mannen at barna alltid maa rydde foer maaltid, foer de gaar ut osv. Ser at det er lettere for folk hvis man indikerer at ens egne barn ogsaa er av det rotete slaget . ( selv om elstemann fatisk ikke er det ... )
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 9. september 2007 #14 Skrevet 9. september 2007 Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg sagt at "ja, det er helt rett, vi må rydde før vi kan spise". Hadde fått ungene til å gjøre det. Synes absolutt du hadde rett til å si det!!
Gjest Skrevet 9. september 2007 #15 Skrevet 9. september 2007 Jo, så klart de skal få bruke lekene! :-) Men... Ja, jeg tror nesten du må se selv hvordan det ser ut etter kun 10 minutter jeg, det er faktisk nesten litt fascinerende at det er mulig å bli så rotete så fort! Det er vel ikke nødvendig å strø alle lekene + 2 puslespill og 3-4 bøker utover hele stuegulvet på så kort tid liksom? ;-) De får leke så mye de bare vil, men hadde vært fint om de ikke strødde alt utover hele tiden, men tok det ville leke med og så la det tilbake før de fant noe nytt, eller i hvertfall ikke tømte hele lekekassen.
snirkeline Skrevet 9. september 2007 #16 Skrevet 9. september 2007 Syns det er helt greit å si fra.Ungene(og jeg)rydder alltid opp etter vi har vært på besøk.Syns det er bra at ungene lærer dette
En_av_hver Skrevet 9. september 2007 #17 Skrevet 9. september 2007 Du er nok helt etter min "smak" he, he. Tror du ville likt å ha oss på besøk:-))) Synes det er en selvfølge at ungene rydder etter seg. Like selvfølgelig som at de kan ta opp det verste før man spiser:-)))
Gjest Skrevet 9. september 2007 #19 Skrevet 9. september 2007 Jeg holder med deg jeg,Alva! din vennine hadde ingen grunn til og bli snurt! Hadde ikke orket et stuegulv fullt av leker selv. Her i huset må mine jenter og deres besøk pent leke på rommet, når de har besøk. Jeg aksepterer ikke at de drar med seg lekekasser ut i stuen. Til gjengjeld får de rote og herje så mye de bare orker på rommet (for vi sitter jo uansett ikke der). Men, når de er ferdige, og besøket skal gå, da må alle barn være så god å rydde opp alle leker, Legge dem pent på plass i sine egene bokser/esker og rydde skikkelig. Når barna mine er hjemme uten besøk er dem (hvertfall eldste jenta) flink til og leke med en leke, legge den tilbake før hun tar ut noe annet. ) Det skulle bare mangle! Min eldste er "bare" 3,5 år men hun rydder alltid leker etter seg, borte som hjemme. Det er blitt en selvfølge for henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå