Gå til innhold

Cølliaki hos små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppdaget dere at barna hadde cølliaki og hvor gamle var de?

Jeg har en gutt som har melkeallergi, men det virker som han reagerer på noe annet også. Han har veldig løs avføring opp til flere ganger daglig. Ofte, men ikke alltid virker den litt slimete. I barnehagen sier de at han har veldig unormal avføring...

Lurer på om jeg skal få han testet, men det virker ikke så fristende å la ham gjennomgå de testene i en alder av 14 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt er 16 mnd og fikk diagnosen i juni.

Han hadde ganske uvanlige symptomer, så det tok en stund før de skjønte at det var det det var. Han hadde ikke diare og kroppen hans viste ikke noen tegn før den var på bunn. Da klarte han ikke å holde på noe mat og kastet opp nesten alt i 3 uker.

I ettertid ser jeg også at han sov mye (fre 18.30 til 7 - 8 + to lurer på mellom 1.5 til 2 timer om dagen)

Han hadde også stor oppblåst mage og dårlig matlyst. Spiste ikke noe voksenmat, kun fruktmos, grøt og velling.

Det at din regarer på melk trenger ikke bety at h*n har melkeallergi.

Når gluten anngriper tynntarmen hos en med cøliaki er det tarmtottene som er med på å bryte ned melka som først får lide. Derfor er det vanlig med laktoseinntolerans i forbindelse med ubehandlet cøliaki, men dette går som regel over når det startes med diett.

Men det er viktig å ikke starte med diett på egenhånd for å teste. Det må først gjøres etter alle undersøkelser er gjort. Dette fordi at ved glutenfri diett blir ikke testresultatene riktig.

Måten de finner cøliaki gjøres først med en blodprøve, men denne kan være negativ selv om en er aldri så syk. Så den eneste sikre og gyldige undersøkelse for å få diagnosen på papiret er ved biopsi av tynntarmen gjennom gastroskopi.

Synes du bør dra til legen og få det undersøkt. Ubehandlet cøliaki er ikke bare plagsomt, men også farlig på sikt. Kroppen får ikke tatt opp næringen i maten, og man får større sjanse for benskjørhet og tynntarmkreft.

Skrevet

Jenta mi på snart 3 år har begynt på testing for div. bl.a. cøliaki nå pga det samme problemet som sønnen din. De tar først blodprøver og om de finner noe som kan indikere at det er f.eks cøliaki så må de teste videre. Så kan jo være en ide og ta blodprøvene først i hvertfall, ikke akkurat noe gøy på små barn det heller men om de er syke så er det jo bedre å finne ut av det og/eller utelukke ting.

Skrevet

Takk for svar!

Må nok bare få han testet, har en følelse av at det er cølliaki.

Blodprøve er ikke noe problem, men jeg lurer litt på hvordan de tar den andre testen, legges de i narkose? Og hvor lang tid gikk det fra dere fikk henvisning fra lege til testene ble tatt?

Skrevet

Gastroskopi er en slange som føres ned gjennom munnen og ned i magen og tynntarmen. På voksne gjøres det med lokalbedøvelse, men barn legges i narkose.

På lillegutt var det ganske akkutt siden han raste ned vekt og hadde ikke noe mer å gå på, så han ble prioritert og fikk umiddelbart. Så hvor langt tid det vanligsvis tar vet jeg ikke, men regner med at barn kommer litt forran.

Når gastroskopien er gjort tar det inntil 14 dager å få svar.

Skrevet

Det er hardt å være foreldre under slike utredninger, men når man ser resultatet så er det verd alt.

Barnet blir et helt annet etterpå :o)

Skrevet

Min sønn legger på seg, men vi gir ham frokost og kvelds med Sinlac i tillegg til at han får middagsglass (+ litt av vår middag..) Så da er det som regel bare til lunch han får gluten i seg. Går alle som har cølliaki ned i vekt?

Skrevet

det er vanlig å gå ned i vekt, men alle gjør det ikke. Den er forskjellig fra person til person hvor mye skade tynntarmen tar av gluten.

Lillegutt økte fint i vekt helt fra til tynntarmen var så skadet at han rett og slett i tålte næring i det hele tatt.

Så han hadde spist glutenholdig mat i underkant av et år før det begynte å bli synlig og vekten raste av.

Skrevet

Har ikke selv cøliakibarn men har venner som har det. Det ble oppdaget da hun ikke la på seg fra 12 til 15 mnd kontroll - og etter det begynte hun å kaste opp etc. De så jo også i etterkant at hun sov mye, men noen barn gjør jo det....

Men du bør legge inn innelgget på "eksem og allergi" også, flere med cøliaki der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...