Gå til innhold

Kan far kreve tilbake foreldreansvar???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe som har bekymret meg og det hadde vært kjekt om noen kan hjelpe meg.

Pappaen til snuppa og meg var gift, men et ekteskap med mye aggresjon fra hans side, og jeg forlot han før jeg var halvveis i svangerskapet. Da jeg fikk henne var vi ennå ikke formelt separert og jeg fikk da beskjed om at han skulle ha foreldreansvar selv om han ikke er i bildet noe særlig mer enn å betale barnebidrag. Han var da inne i en god periode og gikk med på å overføre foreldreansvaret til meg alene. Han bor i England og det er absolutt ikke praktisk med delt foreldreasnvar (og ikke er jeg villig til at han skal ha tilgang til hennes konto etc ettersom jeg vet at han dessverre ikke er til å stoe på.)

Men så blir jeg litt redd... Hva om han finner ut senere at han vil ha foreldreansvaret tilbake? Kan han få det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan han, enhver far som krever delt foreldreansvar vil få det

(så fremt det ikke er noe ekstremt selvfølgelig)

Foreldreansvaret har ingenting med samvær etc.

Og er det kontoen til barnet ditt du er redd for trenger ikke han ha disposisjonsrett til den selvom foreldreansvaret er delt.

Men, du må ha hans underskrift på pass, og det er jo litt klønete når han bor i england.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det kan han, og han vil få det.

Faren til snuppa skrev fra seg foreldreansvaret når jeg flyttet, men jaggu sku han ha det tilbake nå

Skrevet

Hvis han er engelsk statsborger gjelder engelske regler, og det er ikke sikkert at han kan kreve dette. Du må undersøke dette spesielt fordi England er det eneste landet i Europa som ikke er underlagt internasjonale lover. Derfor er det ikke sikkert at han kan få foreldreansvaret igjen fordi vi forholder oss til norske lover, så...

Skrevet

Men, barnet bor i norege, da er det norske regler vel..

Skrevet

Ja, men det er jo ikke barnet som har foreldreansvaret...

Klart det kan være annerledes i ditt tilfelle, men feks når det gjelder barnebidrag, så får jeg ingenting fordi det er andre regler i England. Jeg vet ikke jeg altså, men en venninne som fortalte at England er det verste landet å samarbeide meg når man er aleneforsørger i Norge med den andre parten der. Hun har to barn og får ingen barnebidrag. Han tjener ca 2 mill... Advokaten hennes har sagt at ca 4% av sakene går i favør av aleneforsørgeren i Norge.

Det er nok annerledes når det gjelder foreldreansvar.

Skrevet

Nei! Hvis han frivillig har skrevet under på å gi fra seg sin del av foreldreansvaret, må han gå rettens veg for å få delt ansvar igjen.

De vil da se på det faktum at han frivillig ga fra seg sin del av ansvaret og samværet som har vært frem til den dagen han krever sin del av ansvaret tilbake....

Dessverre ska det mye til for at han ikke får sin del av ansvaret tilbake, men det er mye anskeligere for han å få det når han først har gitt det fra seg - frivillig.

Har akkurat vært gjennom dette med advokat, fordi barnefaren her flytter til England og frivillig signerte på endring av foreldreansvaret.

Det er veldig bra å være føre var, så snakk med familievernkontoret eller en andvokat, før du står midt i det :-)

Lykk til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...