Gå til innhold

Trenger seriøse tips!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre med 5 åringen min?? I det siste har hun vært ufordragelig!! Svarer og skriker og "knurrer" mot meg hver eneste dag....Jeg prøver og snakke rolig til henne, men det nytter jo ikke-så da blir jeg fly forbanna istedet!! Bare jeg spør hvordan hun har hatt det, eller jeg ber henne stå opp, legge seg, spise, hva som helst...

Hva gjør jeg galt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn, nå skulle jeg legge henne-og så tilter hun....

Skrevet

kan ikke legge inn slike spm på krangle siden veit du

Skrevet

Hei.

Jeg skjønner at du ønsker å legge innlegget her. Ikke sååå mange steder du kan være anonym på heller, så jeg velger å ta innlegget ditt seriøst.

Har desverre ingen 5 åring, men har en på 2år. Det som kan være greit er å først og fremst beholde roen. Det hjelper bare værre å skrike til henne. Hun trenger trygge omgivelser.

Hun er tydelig oppgitt på noe. Kanskje ikke så lett å prate rolig med henne og spørre hvorfor hun er sånn? Har det skjedd noe i bhg osv...

Det er også VELDIG viktig å vise hvem som bestemmer. Det er DEG!!! (dere). Bruk gjerne timeout. Det fungerer faktisk på min 2 åring. De skjønner mer enn man tror. MEN, pass på å ikke misbruke det. Finn et sted i huset hvor hun kan sitte på en stol, i trappa, på gulvet hvor som helst, men ikke soverommet!! Der skal hun leke, sove og kose seg. Ha sin trygghet. Det passer ikke å straffes der syntes nå jeg.

Husk å advare henne et par ganger før du "går til verks". Fortell henne klart og tydelig med rolig stemme hva som kommer til å skje hvis hun ikke endrer den dårlige oppførselen sin.

"Dem" sier at tiden på timeout går som det samme som alderen er. Altså, hun er fem år, da skal du fortelle henne at hun skal sitte i fem minutter. (ikke gi opp hvis hun protesterer!!!VIKTIG!! Du er sjefen!!)

Etter fem minutter setter du deg på hennes nivå og forklarer hvorfor hun måtte sitte der. Få henne til å si unnskyld og klem hverandre etterpå. Bli venner og legg saken bak dere.

Et annet tips er å lage poeng-tavle. Gi henne f.eks klistremerker for hver fine/positive ting hun gjør. Eks: hjelpe til med å lage mat, rydde ut av oppv.maskinen sammen med deg osv... For hver rekke som er fylt med merker, kan hun få noe fint. Gameboytid, en leke i lekebutikken, hun kan bestemme middag o.l. Da er det mere moro å være involvert hvis du skjønner. Mulig hun bare er ute etter mere oppmerksomhet fra deg? Hun får det jo ved å lage "opprør" ;)

Du skjønner kanskje at jeg har sett en del på nannyhjelpen, hehe...men jeg tror på den type oppdragelse. Jeg tror det vil fungere for deg. Det tar mye av din tid og vie så mye oppmerksomhet til henne, men det er jo tross alt barnet ditt da;o)

Lykke til. Hold meg gjerne oppdatert;o)

klem

ps: det kan også være en idé å skrive et innlegg på Dinbaby.com. Der har du alle aldersgrupper...tror jeg? Hvis ikke finnes det nok et nettsted som har det. Kankje barnetmitt.com?? morogbarn.com?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...