Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 Hei damer. :-) Er det noen av dere som har hatt en naturlig fødsel og kan anbefale dette? Jeg ønsker gjerne å prøve å føde uten annet enn naturlig smertelindring (badekar, akkupunktur, massasje..), men mine venninner fraråder meg det og sier at jeg bør be om epidural med det samme.. Men er det noen som har hatt gode fødselsopplevelser uten epidural? Takker for svar!
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Jeg har hatt to naturlige fødseler. Satt i badekar under åpningsriene sist, det hjalp veldig. Nå ble det litt komplikasjoner sist ved at ungen satt fast osv, så jeg kan ikke si jeg har noen god opplevelse.. Men med epidural forsinkes ofte en del i fødselen og det er ikke så heldig for barnet. Så for min del er jeg veldig glad for at jeg IKKE hadde epidural. Det ville nok gjort det værre for selve fødselen. Nå skal jeg ha ks denne gangen, men dersom jeg skal føde vaginalt igjen er det fortsatt uten epidural! Jeg hadde holdningen om å vente lengst mulig med det, og jeg klarte å la vær. Du trenger ikke bestemme deg før du ser hvordan din fødsel forløper. Ta avgjørelsen når du er der du=) Lykke til
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 9. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2007 Det tenker jeg også. At jeg skal prøve uten, blir det for tøft kommer jeg til å be om epidural. Det er ikke slik at jeg er bastant og utelukker dette. Man vet jo ikke hva man går til.. Men syns jeg hører lite om de som har hatt en fin og naturlig fødsel.
*tintin* Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Jeg fødte uten noen form for smertelindring sist, og det var en kjempefin opplevelse! Hadde på forhånd gått på et veldig bra svangerskapskurs og satt meg godt inn i de forskjellige mulighetene som sykehuset tilbød mht. smertestillende. Ut i fra dette tenkte jeg at det var best å ikke bestemme seg for noe bestemt på forhånd, men heller se an behovet under fødselen. Det hele gikk kjempefint, og med god pusteteknikk (og våt klut på pannen) hadde jeg ikke behov for noe smertelindring. Tror det er lurt og sette seg godt inn i hva sykehuset tilbyr av smertelindring på forhånd (snakk med jordmor!) og hvordan dette virker, slik at du er trygg på dette under fødselen. Da er det lettere å være avslappet og konsentrere seg om pusting etc. Man må selvfølgelig ikke se på det som noe nederlag å få smertelindring, man vet jo aldri hvordan fødselen forløper og hvor mye smerter det blir.. Ønsker deg lykke til!
gravid_nr 2 Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Hei.. Jeg anbefaler naturlig fødsel. Med min første låg jeg i 24 timer, mener ikke skremt av den grunn.. Skal jo ikke si d var noe behageli, men det gikk veldig bra. Er tungt under åpnings riene ( ville da egentli ha noe, men klarte holde meg),var da mye i dysjen å d hjalp veldig på.. å som du sa, vil prøve med bad, massasje og akkupunktur. Tror det går kjempe fint om du innstiller deg på det Ved naturlig fødsel er både mor og barn oppe å går rett etter fødsel Skal ha neste min i januar, å igjen da ha naturlig fødsel. Lykke til
Vestlandske meierier A/S Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Har hatt to fødsler uten særlig smertelindring. Andre brukt jeg lystgass, det var det eneste. Gikk kjempefint, men anbefaler deg å ta det som det kommer. Vær åpen for at ting kan bli annerledes enn du tror. Men synes det er en flott instilling å prøve uten noe:)
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 9. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2007 Takk for svar og oppmuntringer. :-) Har diskutert dette med min faste jm og hun anbefaler meg om å prøve uten epidural. Vet alle fødestuene har badekar og at alle jm kan akkupunktur så håper jeg får mulighet til å prøve dette. Flott å lese om andre som har hatt fine fødselsopplevelser, også uten annet enn naturlig smertelindring. :-)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Har født 4 barn uten smertelindring utover lystgass og akupressur. Kan så absolutt anbefales! Fokuser på at det er smerter med en mening.
Tonje, M&A Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Jeg hadde bestemt meg på forhånd med å bruke epudural, var liksom ikke i tankene mine noe annet. Hadde så panikk for fødselen. Jeg hadde ingen smertelindring under de verste åpningsriene, men spurte om det til slutt. Det var veldig deilig da, men jeg fikk bare hatt den i en times tid før pressriene kom. Jeg hadde pressrier fra 23.15-00.38, så jeg føler den stoppa opp hele fødselen for meg. Jordmor anbefaler meg nå med å prøve uten, mener pressriene ikke vil være så harde denne gangen. Men hadde klart meg fint uten. Skal prøve så langt det går denne gangen, men tar det ikke som noen nedtur om jeg må be om epudural.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 Jeg synes ikke du skal høre på vennene dine. Gjør det du føler at kroppen din greier. Vi er skapt for å greie det. Jeg bestemte meg forrige fødsel for å ikke ha noe form for smertelindring. Det eneste jeg kanskje kunne strekke meg til var lystgass. Jeg hadde store smerter, men glemte helt å be om epedrual, selv om jeg etterpå tenkte at det hadde ikke gjort noe om jeg bad om det, men det jeg fikk vite i ettertid var at jeg ikke hadde pauser mellom riene slik de fleste har og at det derfor ble litt uholdbart for meg. Så lenge man får litt tid mellom riene til å ta seg inn igjen så kan man greie det tror jeg. Når det var 8 cm. åpning så ble de verste smertene borte for min del og når det var 10 cm åpning og pressriene satte i gang var det plankekjøring syntes jeg. (enda jeg presset i uvanlige 90 min) og jeg revnet såpass at jeg måtte på operasjonsbordet etterpå. Men jeg kjente det ikke. Det er såpass stramt og mye press der nede at å revne ikke er så ille. Nå har det gått 5 år og jeg hadde bestemt for å ikke føde pga. skadene jeg fikk, men nå skal jeg føde alikevel, ungen ligger i seteleie, og jeg ønsker ikke epedrual, selv om det er nesten en selvfølge ved seteleie. Jeg ønsker å prøve lystgass denne gangen da. Lykke til!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 Jeg har hatt en fødsel uten noe smertelindring. Satt i badekar under åpningsriene, den hjalp litt. Vil ikke anbefale en slik fødsel, det var forferdelig.
Bolla Pinnsvin Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 Jeg anbefaler også mest mulig naturlig fødsel!Ihvertfall har det gått veldig fint for meg.Så lenge det ikke er noen komplikasjoner og fødselen ikke varer veldig lenge,så tror jeg alle kan klare seg fint uten noe annet enn naturlig smertelindring. Min første fødsel ble satt igang.Jeg ville ha det mest mulig naturlig,så ville ikke ha drypp.Jordmor tok vannet og det startet av seg selv. Jeg lå i badekar under åpningstiden og det lindret godt!Når jeg spurte etter smertelindring fikk jeg først "vepsestikk".Det anbefaler jeg ABSOLUTT IKKE!Syns de var det værste ved hele fødselen,og det var også den eneste gangen jeg skrek!hehe.. Senere fikk jeg en petidin sprøyte...Jeg er veldig skuffet over at ingen fortalte meg at den kan gå over i barnet! Jeg syns ikke den hjalp mot smertene..men jeg ble rett og slett dopet.Mulig den fikk meg til å slappe bedre av mellom riene,men jeg liker IKKE den dopa-følelsen..føler at jeg mister litt kontrollen.. Bortkastet begge deler.Kunne like godt klart meg uten..Men massasjen søstra mi ga meg i korsryggen hjalp utrolig mye! Fødsel nr to gikk veldig fort.Jeg hadde bestemt meg for å klare meg lengst mulig uten noe,men når jeg ankom føden var det så vondt at jeg ville ta imot hva som helst tror jeg.Men det viste seg at jeg hadde full åpning,og 20 minutter senere var gutten ute!Så jeg rakk ikke å få noe,og det er jeg i ettertid glad for.Jeg var jo så nære slutten!(men jeg hadde ønsket meg massasje/aromaterapi,og var skuffet over at jeg ikke rakk å nyte det!hehe..) For en måned siden fødte jeg for tredje gang.Jeg sa klart ifra at jeg ville klare meg lengst mulig uten denne gangen også..Og at jeg IKKE ville ha petidin eller vepsestikk,samme hva jeg kom til å skrike etter. ;-)Ville heller prøve noe alternativt. Ettersom jeg syns massasje hjalp første gang ønsket jeg meg det,men jeg fant fort ut at jeg fikk helt hetta hvis sambo eller noen andre tok på meg under riene,så det ble ikke noe massasje.. Jeg fikk tilbud om akupunktur der hvor riene var vondest(nederst på magen).Takket ja,siden jeg har hørt at det skal lindre godt.Phø!Jordmora kunne liksågodt ha blåst meg på magen...Kjente ikke annen virkning enn at riene ble enda hardere! Plutselig var pressriene der og ungen var ute etter noen få press. Så en ting har jeg lært! Når smertene er så sterke at jeg virkelig begynner å få lyst på smertestillende,da er jeg nesten i mål!Så det har jo ingen hensikt! (ikke sikkert det er sånn for andre altså..) Men for MEG så gikk det kjempefint! Er stolt og glad over å ha funnet ut at jeg klarer meg helt fint uten.
-spent- Skrevet 9. september 2007 #13 Skrevet 9. september 2007 Hei. Jeg er ikke helt den rette til å svare på dette, men gjør det:) Jeg lå i badekar, og gud så herlig det var en liten stund!!!! Men det gikk egentlig så fort at jeg orka ikke ligge der sånn kjempe lenge, hehe. En stund etter det fikk jeg lystgass, da var fødselen virkelig i gang. Og den ble min beste venn altså!!! Jeg fikk altså ikke epidural, og hadde en helt fin fødsel:) Sa jo til og med samme dagen jeg fikk henne at jeg ville dette iallefall en gang til, hehe.
lizzie har blitt 2barns mor Skrevet 9. september 2007 #14 Skrevet 9. september 2007 jeg fikk førstemann uten noe hjelp. gikk så fort at jeg hadde vel egentlig ik tid til det heller. det jeg syntes var fint med dette var at bare få timer etter fødselen så kunne jeg tatt med meg babyen under armen åg ått hjem. følte meg kjempe fris og rask, og var kjempe klar for at det skulle skje noe. pratet med en venninne om dette, hun har en fødsel med og en uten, hun sa at om hun hadde fått en til så ville hun prøvd uten, hun hadde samme følesen som meg da hun ik hadde bedøvelse, hun kunne løpt 1000m`n sa hun. jeg kommer til å prøve uten noe denne gangen oxo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå