Julie83 Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 Er så fortvila, for det ser ut som om melka mi forsvinner. Kom hjem fra sh med jenta mi for et par uker siden (etter et 5ukers opphold der) Jeg merket at hun ikke ble mett på mm for noen dager siden. Skrek som en gal om natten, og virket for sliten og desperat til å suge skikkelig, så jeg måtte spe på med mme. Nå har jeg gått til anskaffelse av en skikkelig pumpe, men får på det meste ut 40-50ml når jeg trykker og klemmer skikkelig! Pumper minst hver 3.time. Begynte å pumpe i forigårs, og til min forvilelse fikk jeg ikke ut mer enn 10ml sist gang! Har hatt godt med melk i begynnelsen, også har det roa seg litt. Ungen min er prematur, og det er derfor ekstra viktig å gi henne mm. Noen som har noen oppmuntrende ord el lignende erfaringer?
Gjest Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Huff da, er du stressa når du pumper? Jeg får nesten ikke ut noe (kanskje 10 ml) hvis jeg er stressa når jeg prøver å pumpe (type om morgenen før jeg skal på jobb), mens jeg eller greit får ut mellom 50 og 100 ml per bryst. Brystene produserer mest melk rett etter at de er tømt, sånn at når det har gått 1.5 timer er det bare å pumpe i vei på nytt (eller amme da). Da øker nok produksjonen din etterhvert. Men husk å slappe av, se på babyen og tenk "jeg er glad i babyen min" tanker eller sniff babyklær. Et annet triks som fungerte (før babyen ble så opptatt av alt mulig) bra for meg er å bruke tvillingstilling, sånn at jeg har babyen på ene brystet og pumpen på det andre. Du skal se det ordner seg, og hvis det er en trøst ble det jo stort sett folk av premature barn før i tiden også da de mente at morsmelk var noe ordentlig tull... (mannen min er en sånn en).
Julie83 Skrevet 9. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2007 Hei, og takk. Synes ikke det spiller noen rolle på meg hvordan jeg føler meg. men klart jeg blir litt stressa når melka er så sparsom. Takker for tipset om tvillingstillingen, det var ganske genialt, og får vel øke intervallene.
* Zoë * Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Angående pumping først: Mange som er for rene melkekyr å regne får ikke til å pumpe ut melk. Så ikke tenk at lite pumpet melk = lav melkeproduksjon. Pumping er tricky. Tips for å øke melkeproduksjonen: Legg til ofte. Gi barnet bryst på natten. Gjerne 2 og 3 ganger, for det er på natten at melkeproduksjonen er best og lettest blir stimulert. Pass på at du bytter bryst under ammingen. Uten at jeg skal si det for sikkert tror jeg at det er viktigere å bytte bryst ofte enn å tømme brystene helt når det er snakk om stimulering av melkeproduksjon. Ikke stress. Nå er det du og barnet som teller- alt annet må mannen bekymre seg for. Stimuler utdrivningsrefleksen før du legger barnet til. Da trenger ikke barnet å bruke krefter på å få igang melka. Det er vanlig at puppene er harde og sprengte den første tiden etter at melka har kommet. Etter en tid blir puppene myke og kan virke tomme selv om de er fulle av melk. Senk skuldrene, gi barnet ditt bryst ofte døgnet rundt. Masse lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå