:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 så langt (eventuelt kort) jeg kan se så høres det ut som en god løsning. om barn har rett til samme gode opplæring og samme oppvekstvilkår uavhening av foreldrene så burde dette innføres. en innvadrer har ikke samme murlighet for og hjelpe barna sine med lekser som en lege. en alenemor med dystleksi (som meg) har på ingen måter murlighet til og gi barnet(a) mine samme murligheter til leksehjelp som to høyt utdannede foreldre, der den ene kansje til og med har murlighet til og jobbe delt tid. på den måten så vil kansje ikke de "svake" barna (eller de sterke barna med svake foreldre) falde så lett utenfor. ville det ikke vert mere rettferdi med, lenger skoledager uten lekser?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Til din informasjon så finnes det mange innvandrere som jobber som leger her i landet....
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 Så er det bare det, da, at på et eller annet tidspunkt er man faktisk nødt til å lære seg at lærdom ikke kommer gratis, og man faktisk må jobbe for den. Noen må jobbe mer enn andre for den samme lærdommen. Jeg tror ikke at å sitte lenger på skolen er den beste løsningen for alle. Noen elever jobber mye bedre hjemme med fag, enn i en situasjon med venner rundt seg på alle kanter. Andre har nytte av en lenger skoledag. Jeg tror at en lenger skoledag uten krav til hjemmearbeid like gjerne vil skape større forskjeller. For da vil de som jobber seinere eller har lett for å bli ukonsentrert få enda færre sjanser til å ta igjen. Om alle har den samme leksen, blir det ikke like synlig for de andre om noen må bruke lenger tid på å forstå ting. Nei, jeg synes skoledagen er lang nok. Man kunne heller bruke like mange penger som det en utvidet skoledag ville koste til å ha flere lærere inne i klasserommet på en gang. Etter mitt syn vil det være en mye bedre investering!
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Hva med en løsning for alle? Valgfri lengre skoledag i stedet for hjemmearbeid. Dermed kan elever, i samråd med foreldre, velge det som passer dem. Tilpasset opplæring er jo så populært om dagen :-)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Synes fortsatt at flere lærere tilstede samtidig er den beste løsningen!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2007 det var en god ide lillejonas :-) så kan legene og resten av de skoelfinke hjelpe barna sine hjemme også kan sånne som meg få hjelp fra noen som kan :-)
LivetErEnLek Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 På skolen til min sønn (han går i 6 klasse) har de mulighet til å melde seg på leksegrupper. Dette gjøres i samråd med lærer og foreldre. Da har de 1 time med lekser etter at skolen er slutt og det er lærere til stede for å følge dem opp. En glimrende løsning spør du meg.
Gjest Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Det hadde muligens vært en ide å forsøke å lære ungene litt mer i den tida de allerede har til rådighet, i stedet for å ete enda mer av døgnet deres?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. september 2007 hehe.. det er sant sug lut :-)
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 Jeg er forøvrig helt for leksehjelp i etter- og forkant av skoledagen, i midt-timer etc, men utvidelse av skoledagen over hele linja bør faktisk komme med garati om at det ikke bare blir enda mer bortkasta tid.
Mrs. Bouquet Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Jeg synes skoledagen burde reduseres til ca 4 timer effektiv læring hver dag. Man tar da og fokuserer på de mest akademiske fagene, matte, norsk, engelsk osv. Resten av skoledagen kunne vært mer baser på fritidsaktiviteter som fotball, friluftsliv, korps, hestehold osv. Grunnen for at jeg mener dette, er at etter noen timer med skole klarer ikke barna å konsentere seg lengre og undervisinga bli lite effektiv, læringa blir lik null. I tillegg burde barna få holde mer på med det de trives med og føler de mestrer, slik at de selv søker kunnskap og har ønske om å lære. Ikke minst; de trenger mer fysisk aktivitet i det daglige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå