Gå til innhold

Endometriose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som meg som mistenker at de har endometriose? Og hva gjør dere med det?

Det kan føre til infertilitet, og er økende med økende alder.

Her er symptomene, tatt fra endometrioseforeningen.

http://www.endometriose.no/symptomer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke endometriose, men jeg har lest om flere som er blitt gravid med pergo som har dette.

Skrevet

snakk med gynekologen din. jeg fikk konstatert endometriose ved kikhullsoperasjon. ingen mistenkte det for meg, da jeg ikke hadde noen særlige symptomer. trodde jeg.. men etter fjerning ble jeg bedre (mindre smerter) enn tidligere.

lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Ja, skal ringe i dag. Var hos gynekolog og fikk fjernet spiralen i juni, og da sjekket han livmoren med ultralyd, men sa ingenting om endometriose...men man kan kanskje ikke se det med ultralyd?

Har hatt menssmerter siden eggløsning med økende intensitet frem mot mensen og nå som mensen kom, enda mer smerter. Jeg har våknet på nettene siste 2 uker og ikke fått sove igjen pga smerter.

Har også mange andre symptomer....

• 2 uker senere...
Skrevet

Myter og misforståelser om endometriose.....

Menstruasjonssmerter er vanlig

Mange kvinner som søker hjelp for menstruasjonssmerter opplever å bli fortalt at deres menstruasjonssmerter er; ”normale”, ”en del av det å være kvinne” eller at ”smertene er psykisk betinget”.

Andre blir fortalt at de har liten toleranse for smerter, eller at det bare er psykisk.

Mange kvinner erfarer å ha smerter under menstruasjonen. Men sterke smerter som påvirker dagliglivets gjøremål er ikke normalt, og er ofte forårsaket av en underliggende tilstand som for eksempel endometriose. Enhver kvinne som har sterke menstruasjonssmerter bør utredes for å finne ut hva som er årsaken til smertene.

Det er bare karriere-kvinner som får endometriose

I alle år har kvinner med endometriose lidd unødvendig. En av de tidligste mytene var at det bare var kvinner med karriere som fikk endometriose. Dette gjorde at mange kvinner ikke fikk diagnosen endometriose fordi de ikke tilhørte gruppen karriere-kvinner. I dag vet vi at det var fordi karriere-kvinnene hadde økonomiske ressurser til å få satt en diagnose.

For ung til å ha endometriose

Etter en omfattende studie på 80-tallet ble denne myten avkreftet. Dessverre er det mange leger som fremdeles tror at det ikke er mulig at tenåringer og unge kvinner kan få endometriose. Følgelig overveier de ikke diagnosen endometriose når tenåringer eller unge kvinner kommer og klager på symptomer som menssmerter, smerter i underlivet og smertefulle samleier.

Hormonbehandlinger - behandler tilstanden

Dette er ikke fakta i alle tilfeller, og en gammel myte har blitt avlivet.

Det har blitt mer økende forståelse for at hormonbehandlingene ikke har en langtidseffekt på sykdommen i seg selv. De undertrykker symptomene, men bare i det tidsrommet medikamentet blir tatt. Med en gang bruken av medikamentet opphører, vil symptomene komme tilbake.

Dette betyr også at hormonbehandlinger ikke burde brukes for å bedre sjansen for en kvinnes mulighet til å bli gravid. Det er ikke bare det at de ikke har effekt på sykdommen i seg selv, men de reduserer også tiden kvinnen muligens kan oppnå graviditet. Dette fordi man ikke kan bli gravid når man går på denne typen medikamenter. Dersom tilstanden krever behandling, vil operasjon av en spesialist i gynekologi være påkrevd.

Graviditet kurerer endometriose

Heldigvis ser man at myten om at graviditet kurerer endometriose sakte men sikkert forsvinner - men ikke fort nok! Vi hører fremdeles om kvinner som får beskjed om at de må få barn så fort som mulig – dette selv om de ikke er på et stadium i livet der de har tenkt på barn. Realiteten er at graviditet i likhet med hormonbehandling, undertrykker symptomene for en periode, men fjerner ikke sykdommen i seg selv. Derfor kommer ofte symptomene igjen etter at barnet er født. De fleste kvinner kan forsinke tilbakekomsten av symptomene ved å amme, men dette er kun så lenge ammingen er tilstrekkelig (intens nok) til å holde menstruasjonen tilbake.

Endometriose som ufravikelig årsak til infertilitet

Dette er ikke sant, - de fleste kvinner med endometriose kan få barn. Alt for mange unge kvinner tror at det å ha endometriose er ensbetydende med infertilitet.

Dessverre er det lite pålitelig statistikk som kan gi oss indikasjoner på prosentandel av kvinner med endometriose som ikke har problemer med å få barn, - som har vansker men som lykkes tilslutt, - eller aldri lykkes. Derfor er det svært vanskelig å antyde en kvinnes sjanse til å få problemer med fertiliteten. Generelt kan man si at det er nærliggende å tro at sannsynligheten for å få problemer med fertiliteten øker med sykdommens alvorlighetsgrad.

Infertilitet skyldes vanligvis endometriose på egglederne

Det at arrdannelser på egglederne skal kunne begrunne infertilitet forbundet med endometriose, er sjeldent tilfelle.

Ufruktbarhet forbundet med endometriose forveksles med ufruktbarhet forbundet med tilstanden kronisk betennelsestilstand i bekkenet som skader og blokkerer egglederne. Den forårsaker ufruktbarhet fordi egg og spermien blir forhindret passasje gjennom egglederne.

Mekanismene som gjør at endometriose forårsaker ufruktbarhet er i stor grad fremdeles ukjente på tross av årelang forskning.

Fjerne livmor og eggstokker helbreder

Mange tror at dersom man fjerner livmor og eggstokker blir man kvitt endometriosen. Dette er ikke alltid tilfellet. Du blir kvitt menstruasjonen, men ikke nødvendigvis endometriosen.

Hvis fjerning av livmor blir brukt som behandling for endometriose, er det viktig at all endometriose fjernes fra buken – også mikroskopiske forkomster. Det er også viktig å fjerne endometriose fra tarm og blære. Selv etter at dette er gjort kan man få tilbakekomst av endometriose. Dette er det viktig at kvinner blir gjort oppmerksomme på.

Hentet fra http://www.endometriose.no

Viktig å se helheten her, ikke bare lete etter symptomer...

Endiomitrose kan man se tendens av eller fullstendig på UL vaginalt - men jeg fikk diagnosen stilt etter LAP. Der brant de bort det de fant av endio - men for meg var det små forekomster og ennå ungt...

Jeg hadde voldsomme smerter - men det har jeg hatt siden jeg var 16. Kastet opp og var dårlig i 2-3 dager hver mens. Vanlig smertestillende ga liten virkning. Få piller som virket. Jeg hadde ikke endiomitrose da... Så smerter er ikke ensbetydende med endiomitrose.

Hvis smerter er uutholdelige og det ikke hjelper med Ibux/Naproxyn el lign ville jeg bedt om videre utredning. Kanskje det er endiomitrose - kanskje det er noe helt annet. Lykke til uansett !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...