Gå til innhold

Er LITT bekymra.. Kan noen se her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en gutt for snart 6 uker siden.

Han sover mesteparten av døgnet enda.

Så leste jeg i spedbarnsboken at man burde fått et smil i løpet av 3-6 uker av barnets levetid. Jeg har enda ikke sett noe smil, og ikke vet jeg om jeg har fått blikk-kontakt heller. Huff, ble så bekymret da jeg leste det.

Gir jeg barnet for lite stimuli? Det er jo så vanskelig når han bare sover. Kan jo ikke drive å "herje" med han når han spiser. Når han først er litt våken, så prater jeg med han masse. Men får ingen respons føler jeg.

Føler at han av og til kikker på meg, men vet ikke om han virkelig gjør det, eller om at det er ønsketenkning.

Gruer meg til 6-ukerskontrollen nå. Han har lagt på seg greit (ikke for mye akkurat, men ingen farde på ferde enda...) Og han har bare voks 1 cm, noe som ikke er så mye har jeg forstått..

Håper noen har noen ord å dele med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn utvikler seg forskjellg, har en venninde med en sønn som heller ikke er så tidlig utviklet, og ifølge lege og helsesøster er alt bra med ham, ikke bekymre deg for mye for tidlig, og kos deg med din sønn...

Skrevet

er ikke alt som stemmer i den spedbarnsboken altså;-) jeg fikk vel et smil ca uke 4, men hadde jeg tilfeldigvis snudd meg vekk det øyeblikket hadde jeg ikke sett det. Er ikke akkurat noe glis man får heller;-) Han kikker nok på deg.

Også er det veldig forskjell på babyer da. Tror ikke du skal bekymre deg:_)

Skrevet

Jeg er førstegangs og har ikke så mye erfaring selv, men tror nok som hun ovenfor sier at det ikke er grunn til bekymring. Klart man ikke får stimulert ungen så mye når han er en typisk sovebaby. Du kan jo benytte deg av stundene på stellebordet, her hos oss funker det veldig godt. Gutten vår er sju uker nå og har smilt i allefall to uker, og "prata" i den siste uka. Vår baby er imidlertid en våken baby, som ikke sover noe særlig på dagen.... så her har vi all mulig tid ;-) Det tror jeg har MYE å si.

Og det med lengden hans.. hvordan vet du han har vokst bare 1 cm da? Målt ham selv? Hvis så.. så vil jeg si det er vanskelig å måle riktig på en baby som ikke kan strekkes helt ut. Ikke gru deg til kontrollen, tror nok han har vokst mer enn du tror. Min baby har strekt seg kun ca seks cm på sju uker, fikk beskjed om at han følger kurven perfekt. Men husk da på at den "kurven" de snakker om har et bra slingringsmonn.

Er du trøstet nok nå? ;-)

Skrevet

Når de er så små er det ikke så lett og få komtakt med de,da er de mest opptatt av pupp ,sove(og de skal ha masse søvn,så det er bare bra at han sover masse)og bæsje.hehe.babyer pleier ikke og begynne og smile før det er 6 uker,min sønn begynnte ikke og smile før han var 8 uker. gutter er som regel treigere en jenter.Så bare slapp av og kos deg med gutten din ,det kommer etter vert.snart så skjer det noe nytt hver dag.:)

Skrevet

Hehe, takk for svar jenter.

Han er målt på helsestasjonen. Jeg veier han en gang i uka, fordi han sover mer enn han spiser for å si det sånn.

Men det jeg tror er at han ikke er målt nøyaktig etter fødsel, at han egentlig var mindre enn de sa. Dette tror jeg fordi størrelse 50 på klærne hans var alt alt for store for han. Nå er de mer passende, og noen er faktisk for små..

Han har lagt på seg 1 kg på ca 6 uker, så han legger heldigvis litt på seg, selv om han nesten spiser i søvne og bare vil sove..

Ble noe roligere nå. henger meg opp i alt jeg leser jeg, og tror det finnes en "fasit" på alt..

Når dere sier at barnet deres prater, hva mener dere da? For lillegutt lager noen herlige lyder av og til når han er våken, og lurer på om han driver og prater, eller om det bare er magenipsmerter... (han har litt vondt i magen av og til)

Skrevet

lydene han lager da kan godt være "pratingen":-)

hs mente min var målt for lang etter fødselen, ut fra første måling på helsestasjon. De skal jo eg ikke strekkes så mye da, så de måler sikkert litt fort og kanskje unøyaktig:-)

ellers bør du bare nyte at du har fått en sovebaby (så lenge han spiser litt også da;-)). Min spiste mer enn han sov for å si det sånn, og det er utrolig slitsomt med en som ikke sover.

Skrevet

dere har nok redda dagen min litt. Alle sammen :)

Nå skal jeg forsøke å vekke min sovende lille skatt og prøve å gi han litt mat igjen. Han er klin umulig å vekke til tider, han skal baaaare sove han..

(men, jeg ser at han kan smile da, for han smiler masse i søvne.. Men dette er jo ikke en bevisst handling da, men gud hvor søt han er når han smiler)

Blir spennende på 6-ukerskontrollen førstkommende fredag.

(han er 6 uker på onsdag)

Takk igjen for svar, det hjalp veldig på humøret til den alltid bekymrede mor.

Skrevet

er han født til termin forresten? for ang. dette med at 6 uker er vanlig alder å begynne å smile, så gjelder dette for termin-babyer. er barnet 2 uker for tidlig født, så må du plusse på 2 ekstra uker i utviklingstid :)

vi hadde også sovebaby, og vi måtte faktisk bytte bleie MENS vi matet for å holde han våken nok til å spise litt. men det gikk helt fint, og han begynte etter en stund å smile, prate og bevege seg mer :)

Skrevet

han er født litt før termin ja, en uke ca. Jeg fødte når jeg var 39+2, men alle leger og slikt sier at jeg var 38+4. Vet ikke hvordan de regner da, for terminen min var jo 8.aug.. Og jeg fødte 1.aug..

Kanskje fordi han var litt liten ved fødsel? bare 3000 g.

hehe, uansett, fødte ikke til termin.

Ja, kjenner til dette med bleiebytting for å holde han våken.

Jeg går alltid å skifter på han for å vekke han, og noen ganger våkner han, andre ganger ikke. Så tar jeg av han en del klær, slik at han ikke skal ha det for godt og varmt (lettere å sovne da). Noen ganger spiser han kjempebra, men andre ganger så sovner han på puppen før han har spist så mye som en dråpe..

Håper det ikke tar lang tid før han kommer seg. Gleder meg til å bli litt bedre kjent. Og til at han vet hvem jeg er. Han har jo nesten ikke sett meg stakkars..

Skrevet

hehe, tror neppe fødselsvekten har noen innvirkning, her var nemlig fødselsvekten 1930 g :)

neida, ta det helt med ro du, det kommer nok... søvn utvikler jo hjernen også, så da blir han i tillegg et geni ;D men fra spøk til revolver: alle barn utvikler seg individuelt, og selv om gutten din sover veldig mye og ikke har smilt ennå, så vil det nok komme veldig snart.

og husk, hvis du er bekymret, så ta deg en tur innom hs. der kan jo også legen se på han (det gjør de uansett på 6-ukers kontroll, så bare si ifra da) :)

Skrevet

Ja, skal jo til legen med han på kontrollen neste fredag, så da skal jeg spørre om dette.

men, kjekt om han blir ett geni da, da får jeg håpe han kjenner igjen mamman sin iallefall. Slik som det er nå, så kjenner han ikke igjen noen..

Var å tittet på bildene din Hambimor, du har en superfin gutt.

Og det var så fint det du hadde skrevet i profilen din.

Det finnes bare ETT vakkert barn... etc etc.. Veldig fint sagt :):):)

Skrevet

Tror du kan ta det helt med ro :) Jeg var på 6 ukers kontroll nå på tirsdag, og var litt i tvil om han egentlig hadde begynt å smile, da helsesøster spurte om dette.

Nå, 5 dager senere, smiler han masse og pludrer som bare det når vi snakker til han. Så når han først skjønte hvordan det skal gjøres så kom alt på en gang :)

Lille gutten din er nok heeeelt normal!

Skrevet

oscar og mamma :)

Så godt å høre. Gleder meg til å se min gutt smile når han er våken :)

Skrevet

å takk tante flodbjørn :) *smigret*

nå skal ikke jeg ta æren for det da, for jeg fikk det skrevet på et kort fra tanten og onkelen min da nicolai ble født. men det beskriver så perfekt hva alle mødre føler :)

hehe, er jo ikke sikkert nicolai blir geni da, men det var det som var trøsten min da han bare sov og sov og sov. fikk nesten ikke kontakt med han de første -tja- 10 ukene ca? så da fant jeg ut at siden dyp søvn får hjernen til å produsere masse hormoner som bla stimulerer vekst og hjerne, så kom han til å bli veldig klok ;D *alltid frøken positiv*

Skrevet

vår lille gutt var også sein med å smile, han var sikkert både 6 og 7 uker før vi fikk et skikkelig glis.

Vi fikk blikkontakt, men han holdt den aldri lenge av gangen. Mens nå kan han se på oss kjempelenge og smile bredt og "prate". Han er snart 3 mnd. Artig :) Så det er nok ikke noe å stresse med riktig enda. Men du kan jo snakke litt med de på HS da og høre hva de tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...