Piruetta Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Kommer jo an på hvor mye man snakker om da, men er det feks over 70 tusen (tror jeg) så vil overformynderiet komme inn og bestemme over pengene. I tillegg vil barnet kunne miste retten til feks studiestipend/lån når det en gang kommer så langt...
LINDA*** Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 Tja.. Hvis det overskrider 75.000 kroner før de er 18 år, kan overformynderiet komme inn å forvalte pengene (etter hva jeg har skjønt). Sto et stykke om det i seneste utgave av "Foreldre & Barn".
Gjest Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Hva!? Noe så fjernt. Skulle tro foreldrene kunne greie det men... Mister de retten til å få lån i lånekassen?
esmase Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Hvis du er sammen med barnefar,og det er mindre enn 75000.- så er det ikke noe problem. Hvis det derimot blir ett brudd mellom dere,og kontoen står i barnets navn,må du ha tillatelse av bf hver gang du tar ut penger fra kontoen. Altså både mor og far disponerer kontoen likt. Hvis det er snakk om mye penger,så er det vel lurere å la den stå feks i ditt navn,men at du merker kontoen med barnets navn. Da er det kun du som disponerer den.
Gjest Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Nå skal vel penger i barnets navn være barnet sitt..? Kontoen til ungen min skal hvertfall ingen røre før han selv er 18..Og vi er langt fra rike..
Piruetta Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Om man blir lignet med stor formue kan du miste retten til støtte fra lånekassen ja. Men hva som regnes for stor formue i den anledning vet jeg ikke. Står sikkert på lånekassen.no et sted.
LINDA*** Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Her er et utdrag fra "Foreldre & Barn": "Hvis barnet ditt får over 75.000 kroner på sparekontoen, griper OFM inn. De passer på at du ikke sløser bort barnets penger." Videre... ".....I over 100 år har OFM i Oslo grepet inn for å passe på barnas penger, inntil de selv blir myndige. Det er OFMs oppgave å passe på at pengene brukes til barnets beste, når barnet har såpass mye penger..." "...Mange foreldre er skeptiske til at vi skal pverta kontrollen over barnets penger. Men vi skal ikke stjele pengere, bare kontrollere og trygge barnas formue slik at den ikke forsvinner.." "...Foreldre plikter å selv ta kontakt med OFM per brev/telefon.." "...Foreldrene setter inn penger inn på en felles konto hos oss, og vi plasserer midlene samlet. Aller barne har hver sin underkonto. De siste årene har renten vært høyere enn på en ordinær sparekonto i banken. ngen skal tape på at vi "passer på "dem". ".... Ingen strafferestriksjoner hvis foreldrene ikke melder ifra" "... Foreldrene kan hvert år søke om å ta ut rentene på det beløpet som OFM kontrollerer. De kan også søke om å få bruke penger på nødvendige utgifter til barnet. F.eks PC, sykkel eller bunad. Enkelte foreldre vil bruke pengene til å pusse opp. Her sier OFM stopp! (hårreisende spør du undertegde)..." ".. Hensikten er å skape trygghet. Hindre å bruke barnas penger til eget behov". eDe får tilbake pengene den dagen de fyller 18 år, og hvis barna vil kan OFM ta vare på pengene til de er 25 år". "... Arv eller overføring av store summer vil OFM få informasjon om" HELT horribel lesing, spør du meg. Særlig hvis det er foreldrene SELV som sparer for barna, og setter inn pengene....
dumme mamma Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Hadde 200 000 da jeg begynte å studere jeg, fikk nå både fult lån og stipend av lånekassen jeg.
wirre;o) Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 snuppa vår har startet sitt eget a/s hun. gubben og jeg eier 20%, hun 80%. firmaet forvalter penger, driver med pengeplassering etc...
___ Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 Det er noen ulemper. Innblanding fra overformynderiet er en ting, noe annet er faren for å miste stipender de ellers ville kvalifisert til. Det gjelder både lånekassa og en rekke private stipender. En tredje ting som de fleste ikke tenker på er at om etbarn har egne middler er det erstattningspliktig i mye større grad enn om det er ubemiddlet. Hvis et barn eller en ungdom gjør herverk på min eiendom for eksempel er sjansen for å få erstattning mye større om barnet har egne middler. Foreldre er normalt bare ansvarlige opp til 5.000,-. Den grensen finnes ikke for barn med egne middler. Det jeg imidlertid ser som den største ulempen er at middler som står i barnets navn står fulstendig til barnets rådighet når han/hun fyller 18. Det er ikke alle som er like modne da. Jeg vet et par tilfeller der foreldrene har spart jevnt og trutt i 18 år. Ungdommene brenner hele beløpet i løpet av russetiden og på dyre feriereiser før de blir 20 og blir sittende igjen med ingenting. Det var gjerne ikke det som var poenget med sparingen.
Tante_Sofie Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 Hos oss går barnetrygden i fond. Ventet noen mnd før jeg satte igang da minste sparebeløp i mnd er 1 000,-. Fondene står i mitt navn. Ulempen senere kan være at de må betale arveavgift, en løsning på dette er å bidra med et fast beløp i mnd mens de studerer. I enkelte kommuner i dag er hele 10 000 i mnd akseptabelt å bidra med. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå