Gå til innhold

Kan man merke ADHD allerde fra de er baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby på 3 mnd sover så lite, og ei venninne sa det kunne være et tegn på adhd? Han sover rundt 12-13 timer i døgnet, mest 12 timer i døgnet.

Storebror var svært rolig så jeg har ikke så mye å sammenlikne med men..

han spreller mer med armer og bein en han gjorde

Han prøver å snu seg fra rygg til mage men får det ikke til enda

Han er svært våken, blid og "med"

men han er også ganske tålmodig

kan ligge under gymmen optill 1,5-2 timer uten å klage

God blikkkontakt

sovner av seg selv i sengen sin om kvelden, våken ca 2-3 ganger pr natt.

sovner fort i vogna, men sover ofte bare små halvtimer

kan ligge litt våken i vogna uten å klage

gråter ikke så mye iløpet av dagen

hvordan er deres babyer?? blir litt egenstelig når venninna mi nevnte dette med søvnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes veldig likt ut som vi hadde det. Hun sov litt mer da. Men vi spurte faktisk legen på 6-mnd kontrollen om det kunne være antydning til adhd fordi jenta vår var så aktiv.

Men han sa at så lenge hun klarte å konsentrere seg om leker, var interessert i mennesker rundt seg osv, var det ingen fare. Så tror ikke du skal bekymre deg. Men spør på neste kontroll!

Skrevet

tror du bare kan slappe av...høres ut som min sønn når han var på den alderen. nå er han 11mnd og fortsatt våken og langt fremme med det meste.og det sies også at nr to er mer våkne og opplagte enn første. da har de jo også noen og se opp til. men tror nok ikke det er adhd

Skrevet

Takk, han er jo veldig konsentrert selv om han er aktiv. Ser han konsentrerer seg godt når han griper tak i en leke, og han leker lenge med den. Han skal også bare ha mat når han våkner om natten, sovner uten å skrike igjen.

nå kan sikkert mange babyer ha "tegn" på adhd fordi de er aktive, men det var spesiellt dette med søvnen som jeg ble redd for.

noen dager kan han plutselig slå til å sove 14-15 timer, men de er kansje litt uforutsigbare når de er så små?

HI

Skrevet

Hm, nå ble jeg nervøs. Hadde min baby på 3,5 måned kunne ligge 1,5 til 2 timer under gymmen hadde det vært helt himmelsk. Vi snakker minutter før han skriker hvis han ikke blir underholdt. det er skikkelig slitsomt.

Skrevet

Nei ,det har han ikke,høres ut som en helt vanlig baby.man klarer ikke og gi en adhd diagnose på en liten baby,man kan tidligst se om et barn har adhd i 2-3 års alderen.så bare kos deg med babyen din du.:)

Skrevet

Vil ikke gjøre noen nervøs...det var venninna mi som gjorde meg nervøs, jeg bekymrer meg sikkert unødig håper jeg. man bekymrer seg for fort merker jeg!

Skrevet

sånn var/er min også (kunne ha skrevet innlegget ditt, hehe). Han har hele tiden sovet mindre enn gjennomsnittet, veldig aktiv, må nesten "gjete" han nå, han er litt over et år. Vi går hos en meget erfaren barnefysioterapeut pga låsninger i nakken, som ubehandlet kan føre til adhd-symptomer. Hun beroliget meg sist gang, overhode ingen tegn til adhd, de er aktive på en helt annen måte. Min kan også konsentrere seg om ting, men for det meste farer han rundt høyt og lavt, detter han ned fra en stol klatrer han opp igjen når han har grått litt, og sover ikke da;-)

Ikke bekymre deg!!:-) selv om det ville vært for tidlig med ev diagnose høres det helt greit ut som du beskriver det.

Skrevet

Slik var min og i den alderen Skulle underholdes i ett og helst sitte på fanget/hoppe opp og ned. Sov lite gjorde han og. Kanskje ikke mer enn 2 t fra kl.0930-23.00.. Men, det er ikke noe problem nå. Nå er han kan han ligge lenge og kose seg under babyleken eller med andre leker.. Hendene og føttene kan han leke med lenge,så det er ikke noe problem lengre. Han sover fortsatt lite, men er nå er det 4 timer fra kl.08/0830 til ca. 21... Men, fikk beskjed at noen barn trenger lite søvn, og jeg var vistnok verre selv da jeg var liten...

Så du har en helt normal baby.. :)

Skrevet

Det er helt vanlig i den alderen. Vesla mi vil fremdeles ikke ligge 2 timer under babygym'en og hun er 7 mnd. Vær glad du har et aktivt barn :-)

Skrevet

Spurte jordmor om dette, siden kjæresten min har ADHD. Og hun sa at det først vil kunne oppdages når de byner på skolen.

Vil også legge til at ikke alle som har ADHD er veldig aktive. Det finnes tusen forskjellige variasjoner av ADHD.

Har du møtt en med ADHD, så har du møtt èn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...