Gå til innhold

Noen med tips? Sliter litt her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 7 uker igjen til termin, og har slitt med svangerskapsdepresjon i noen uker nå. Det synes jeg har blitt værre og værre, har blitt tiltaksløs, orker ingenting, gråter hver dag og har bekymringer hele tiden.

Nå i det siste har det forverret seg, jeg har mistet matlysten fullstendig, dvs. jeg er sulten men orker ikke spise. Sover dårlig og er konstant trøtt. Vet at jeg ikke blir satt igang før 3 uker over termin. Lurer på hva jeg kan gjøre med mitt tilstand før det blir skadelig for babyen at jeg spiser og sover lite og er stresset hele tiden. Noen med liknende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dette selv og er det er nå 1 uke igjen til terminen. Babyen får den næringen den trenger mener jeg. Leste om ei med ekstrem oppkast tendenser gjennom hele svangerskapet. Den babyen klarte seg uten problemer. Jeg presser ned på mat sånn at jeg har litt å gå på. Å nyte mat er oppskrytt - bare få i deg noe. Ellers MÅ du snakke med noen om dette. Det er regel nr. 1 ang. svangerskap/fødselsdepresjon. Enten legen eller jordmoren du går til. Hverken min lege eller jordmor er noen jeg føler jeg kan prate så mye med, men gjorde det uansett. De logger fort problemet eller sender deg til en annen du kan snakke med. Mitt liv er ok og ikke noe å si på. Har bare en forståelig angst for det kommende ansvaret. Det betyr at jeg tar det alvorlig og at det er hjernen som jobber på overdrive. Skal ha barn nr. 2 nå. Hadde fødselsdepresjon med den første i 2 mnd etter fødsel. Gråt hver dag og var mega bekymret. Livet mitt var over trodde jeg. Når man er 40 år og skal ha barn så husker man så veldig friheten en har hatt i 20 år. Vansklig å omstille seg. Analysen av depresjon generellt er at man sier hade til noe gammelt og noe nytt skal ta plass. Kroppen reagerer med en tungsindighet for bearbeide dette fort. Så depping er ofte en bra ting. Mitt barn nr. 1 er et super barn. Bleiefri og kan skrive navnet sitt og er bare 2 1/2 år. Det gikk så bra så. Så det er bare å bekymre seg - da tar man ting på alvor.

Skrevet

på sykehuset du sogner til, skal det være mulig å kunne snakke med noen, som har litt erfaring/kompetanse på fødselsdep. eller ta det opp med din egen jm/lege! det er utrolig viktig at du snakker med noen!!!

når det kommer til matlyst, skader det ikke babyen hvis du spiser lite en periode, den "forsyner" seg først alikevell, det er du som får for lite, og i værste fall ender du opp i en ond sirkel, og du får lite næring/ lavt blodsukker, og ingen appetitt! prøv å press i deg noe mat, iallefall, litt frukt etc, så får du litt energi, og kansje det hjelper deg til å føle deg bedre! ville kansje anbefalt deg litt b vitaminer (virker på nervesystemet, og kan roe deg ned litt, ta en stor dose (5 tab) litt før leggetid)

og litt omega 3 (gjerne høykonsentrert) fettstoffer er viktig for hjernen, og det er greit å ha litt overskudd på omega 3 før fødselen, så "virker" hodet litt bedre!

kan være en god ide å sjekke jernlagrene dine også, (ikke bare det stikket i fingeren, det har ofte liten betydning for lagrene dine) det kan også være en grunn til at du er mye trett.

men det viktigste, er at du snakker med noen!! noen du kan lufte bekymringer og tanker med!

håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Hei! Jeg har åtte uker til termin. Er ikke deprimert, men kjenner veldig godt hormonene rase i kroppen. Er veldig sårbar og tar lett til tårene. Hadde fødselsdepresjon etter forrige fødsel, veldig vondt og slitsomt. Gikk ikke til lege, men det brude jeg absolutt ha gjort. Når man er midt oppi det er det vanskelig å skjønne helt hva som skjer... Jeg spiste ikke, sov ikke og klarte ikke konsentrere meg om noe. Gråt mye og følte at jeg hadde ødelagt livet mitt fullstendig. Jeg har snakket med legen min om det i dette svangerskapet, og vet at jeg må ta kontakt dersom jeg blir deprimert igjen sånn at jeg får noen profesjonelle å prate med. Ta kontakt med fastlegen din og få hjelp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...