Gå til innhold

Hvor vanlig er det ved en fødsel at....

Anbefalte innlegg

Skrevet

morkaken kommer ut sammen med babyen? Trodde den måtte presses ut etterpå? det skjedde nemlig med meg etter et par kraft tak på slutten hehe.. Da hadde jeg hatt press rier i 80min.og ungen måtte fort ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke om d er normalt men morkaken kom skliende ut rett etter gutten kom ut.... det vil si jordmoren dro i navlestrengen og den var nok noe kort, ettersom morkaken ble med....

Skrevet

Okey.. synes å ha lest at det ofte går noen minutter i mellom ser du..og at det blir en liten "minifødsel" til når den må ut.. varierer lengden på navlestrengene også?? det visste jeg ikke.. Jeg ble klippet også, vet ikke om det har noe med saken å gjøre(at det ble mindre motstand) Ja,ja, godt det kom ut enn ikke hvertfall!

Skrevet

Jeg gruet meg til morkaken da mange hadde sagt at den var verre enn å føde. Men det var jo ikke noe å grue seg til! "nå presser du mens jeg drar" sa JM til meg, og den kom lett ut.

Skrevet

Aner ikke. Hos meg så hadde morkaken grodd fast i ks-arret fra forrige fødsel og jeg endte på operasjonsbordet i 2 timer etterpå, og mistet mye blod.

Hehe, men det er nok ikke så normalt da.

Skrevet

Trodde da at morkaka har løsnet og da er det om å gjøre å få babyen fort ut for da får den ikke oksygen.

Skjedde med mine tvillinger,nr2 kom med morkaka og var da litt blå,merka de fikk det litt travelt på fødestua...

Skrevet

Hehe, samme her, eller, har ikke tatt keisersnitt, men der var en ekstra liten mk som gjorde at gullet mitt sin ikke løsnet...

Rett på operasjonsbordet og inn med spinalbedøvelse 1time etter fødsel her...

JM sa etterpå at det kunne være en tvilling som hadde gått til grunne tidlig i sv.skapet...

(Det positive var jo at legen sydde meg under spinalbedøvelse, så syingen som kjentes så fæl ut da jm tok første stinga, gikk helt uten ubehag under spinalen!) ;)

Og gullet og faren kom til oppvåkningen med det samme jeg sa jeg var klar til det.. dvs med det samme jeg kom inn dit :)))

Skrevet

min morkake satt fast den.. (førstegangsfødende) så endte nesten på operasjonsbordet.. men heldigvis fikk legen og jm til å presse den ut ved å nermes legge seg på magen min.... det var vondt dt ja! :S *grøss*

Skrevet

Tror kanskje det tok litt tid ... husker ikke helt :-S

Jordmor sa i hvertfall at nå må du presse en gang til også trakk hun litt i navlestrengen og vips så var den ute. Dersom min "fødsel" av morkaken var normal så er det i hvertfall ingenting å grue seg til, kjente ikke at den kom jeg ... plutselig var den bare ute.

Skrevet

Her gikk alt på 1-2-3, i løpet av 3 press gikk vannet, gullgutten kom og morkaken kom på siste :-)

Skrevet

Måtte ungen fort ut kun fordi du hadde pressrier i 80 min, babyandme? Jeg lå i 105 minutter og presset, men det var aldri snakk om at hun måtte ut fort. Skulle likt å hatt journalen min, ja..

Men her kom da morkaken som "normalt", noen minutter etter babyen.

Skrevet

Min kom noen minutter etterpå. Hadde ihvertfall fått vesla på brystet. Så fikk jeg beskjed om jeg måtte presse litt. Husker jeg fikk litt noia, for jeg tenkte at det kom til å være vondt, men det var det ikke.

Skrevet

Moraliserende pekefinger: de virket litt stressa jm og lege på slutten, legen sa jeg hadde en sliten livmor.. Da gutten kom ut hadde han en kul på hode, hadde ligget og stanget endel ja.. morkaken hadde en lilla/blåfarge husker jeg.. ca 10min etter fødselen, da vi ante fred og ingen fare, blånet babyen også og ble helt slapp og livløs.. jm røsket han ut av armene mine og hylte "kjære Gud" eller noe.. så kom det mange folk på siderommet der de prøvde å få liv i han igjen.. huff, om jeg ikke hadde grått noe under fødselen, gjorde jeg det nå hvertfall.. men var så sliten. Jm sa det var noe slim som stengte for luftveiene.. usikkert om det var pga for lite surstoff også(det sa legen det ikke var da men) Er det ikke noe sånt som at babyen ikke må ligge for lenge nedi bekkenet før det kommer ut, pga faren for surstoff mangel? ble satt igang med drypp jeg, stakkars gutten min..han hadde vel ikke lyst å komme ut den dagen;)

Skrevet

Ps. Ang.at babyen måtte fort ut.. de pleier vel tilkalle lege dersom pressriene varer mer enn 1time.. trodde det var rutine at da bør de få ut ungen?(husker jm sa det) jeg hadde jo presset litt lenger enn "lov" jeg da.. men hallo, 105min.moraliserende pekefinger?? og du lever i beste velgående altså..? ;O) høres forresten fælt ut når det blir hastesnitt også!

Skrevet

babyandme: det kan jo hende han lå og klemte på navlestrengen og hjertelyden ble svak siden han måtte ut fort.

hehe, jeg lever i beste velgående, men jeg var "litt" sliten dagene etterpå ;)

Skrevet

her kom både nicolai og morkaken i full fart :) *svupp* og så *klask* datt nicolai i benken.

jordmor skulle klippe meg for å stresse nicolai minst mulig, men så rakk hun ikke å legge fra seg saksen og ta i mot, så da datt han rett i benken. og da kom morkaken i samme slengen... kjente ikke noe til den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...