Jenny-penny Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 Har aldri hatt katt hverken mannen min eller jeg, så vet ikke hva det krever. Har fått tilbud om en nydelig liten jente pus og har veldig lyst (datteren min er 2,5 og flink med dyr). hva krever det av oss av stell og ting? Takknemlig for alle svar:)
sveis Skrevet 8. september 2007 #2 Skrevet 8. september 2007 Har du balje med kattesand og kattmat, så kommer du langt. Dersom dere ikke ønsker mange små kattepuser, så er det lurt å sterilisere den eller gi den p-piller når den bli gammel nok til det. Markkur et par ganger i året anbefales, kjøpes reseptfritt på apoteket. Koslig med katt. Lykke til!
cashewnøtta Skrevet 8. september 2007 #3 Skrevet 8. september 2007 Så kommer det vel an på om det er ute- eller innekatt:) Utekatt er det lite arbeid med. Bor dere tettbygd kan det jo være greit å øremerke. + det som er nevnt. Koselig med en liten pus:)
Gjest Skrevet 8. september 2007 #4 Skrevet 8. september 2007 man trenger vel ikke noe mer enn en balje med kattesand og mat og vann ) veeeldig lurt å sterilisere katten,så du ikke får maaaange pusekatter i hus.. koster en del,men verdt det..
Jenny-penny Skrevet 8. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2007 det er en helt vanlig katt:) har ikke spurt de om den er mye ute eller inne. Hvor sover en katt? Skikkelig grønn på dette og mannen min KREVER at jeg vet alt før vi skaffer oss!
OsloMor Skrevet 8. september 2007 #6 Skrevet 8. september 2007 Har to innekatter jeg, og er oppvokst med katt. P-piller til den er gammel nok til og steriliseres, vaksiner og markkur. har den langt hår; børste regelmessig og klippe håret i rompa. Kattedo med tak og dør anbefales. Hunnkatter er ikke så kosete og kjælne som hannkatter, det er iallefall min erfaring. Lykke til hvis dere velger å få en Pus, det er jo bra for barn å vokse opp med dyr også:-)
Gjest Skrevet 8. september 2007 #7 Skrevet 8. september 2007 ja også,er det en langhåra katt ? såfall er det greit å ha en børste til å børste pelsen med avotil,så det ikke blir floker osv ....) men de kan du bare klippe bort...
Gjest Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 katten sover der hvor den vil egentlig.. men du kan jo bare lage til en liten seng til henne..ett teppe som dere ikke bruker oppi en pappeske eller noe..ypperlig
titt tei :) Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 Vår katt er ute hele natta og inne på dagen når vi er hjemme,ellers står den ved døra og ser på den når ho må tisse, det har vi lert henne til å gjøre.Hun er veldig kosete og sjælen.
Solitude Skrevet 8. september 2007 #10 Skrevet 8. september 2007 Vi skaffet oss 2 kattunger for ca. 2 mnd siden og jeg har endel erfaring siden jeg vokste opp med katter. Vet ikke hvor gammel jente pusen er men det er lurest å vente til de er imellom 10-12 uker før de kommer til det nye hjemmet. De trenger den tiden hos kattemor Og så er det større sjanser for at de har lært å bli renslige og er flinke til å bruke kattedoen allrede så da slipper du å lære katten det. Hvis det er en helt vanlig huskatt, så trenger du : et par matskåler. 1 til vann og 1 til kattemat. De trenger ferskt vann hver dag og det er lurest å kjøpe tørrfor fra begynnelsen. Har god erfaring med dr. hills som du får kjøpt hos dyrelegen eller i nærmeste dyrebutikk. Kattedo, anbefaler sånn med tak og dør. Men noen kattunger skjønner ikke helt dette med døren sånn med engang. Så venter vi litt med å lære dem det. Klorebrett er lurt hvis dere skal ha innekatt, da slipper kansje møblene å bli ødelagde. Vi fik en katteseng i gave, men den har nesten ikke blitt brukt. De sover litt her og litt der. Har ingen faste plasser. Så det trenger du ikke å tenke på. Har også hørt dette med at han katter er mer kosete en jente katter. Men har stortsett bare erfaring med han katter og vi skaffet oss derfor 2 stk. og vi har 3 unger som koser med de masse. Og de er så fornøyde med det at... Hvis dere er lite hjemme, og har tenkt å ha innekatt så er det lurere å skaffe 2 katter. Da leker de mye med hverandre og du får mer fornøyd katt(er) en hvis den hadde vært alene hele dagen uten selskap. Ikke så mye mer styr med 2 en med 1. Men det er jo lurt å ha litt plass til de da. De trenger et par vaksine sprøyter første året, ormekur to ganger i året, anbefaler p-piller eller sterelisering. Ellers er det ganske så enkelt å ha katt... De trenger jo litt kos og lek innimellom. Men så er det vikig å lære barnet å respektere at katten trenger fred når den spiser eller er på do og at den ikke er et leke men et dyr. Hvis det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå