Gjest Sekretøsa Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 det gjør så vondt!!! Lillebror skjønte amminga med en gang, og tar puppen på notime, spiser seg mett, bytter pupp, spiser litt til, er våken litt, og sover til neste måltid, så alt er jo så flott!! (fikk det ikke til med storesøster), men det gjør så gruuuusomt vondt! Når jeg tar puppen ut, har han på en måte forma en liten "tapp" på den, og den er så sår! I natt satt jeg og hylgrein i senga når jeg ammet han, så jeg har vært og kjøpt pumpe i dag. Men vil jo gjerne amme han nå som vi fikk det til!! Har prvd masse, men det gjør så vondt!! Noen tips??
minst Skrevet 8. september 2007 #2 Skrevet 8. september 2007 Det går over etter en stund (sikkert en skikkelig trøst) Sleit litt med sårhet den første tiden jeg og, med alle 5
minst Skrevet 8. september 2007 #3 Skrevet 8. september 2007 Når det ble for ille brukte jeg kokt kål på, det var supert.
Mille** Skrevet 8. september 2007 #4 Skrevet 8. september 2007 Huff, det er vondt ja. Jeg smurte inn brystvortene med olivenolje etter hver amming, sårene forsvant nesten med en gang. Lykke til! )
Mulle :) Skrevet 8. september 2007 #5 Skrevet 8. september 2007 Kjøp bryst salve. Purelan tror jeg den het..
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. september 2007 #6 Skrevet 8. september 2007 Hm, olivenolje hørtes jo ikke dumt ut... (for det har jeg på kjøkkenet) Det svir jo lenge etter at han har spist :S Gjør ikke noe om han får det i seg? *føler seg grønn*
Attpåklatten :-)™ Skrevet 8. september 2007 #7 Skrevet 8. september 2007 Høres ut som om han ikke har hele brystvorten inne i munnen når han suger! Det er veldig vanlig og som oftest den grunnen som gir såre brystvorter. Prøv å kile ham litt slik at han gaper høyt, sørg så for å få hele brystvorten inn i munnen, da unngår du dette, og ja, det gjør veldig vondt! Lykke til med nurket og ammingen:-)
Bratsj Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 Amming er jo sinnsykt vondt den første tida, slik er et bare. Trøsten er jo at det går over, om noen uker er det sikkert en lek, i mellomtiden må du bare bite tenna sammen og eventuelt bruke brystskjold. Det du kan gjøre er jo å sjekke om lillebror har kort tungebånd, det hadde vår lillebror og barnelegen kuttet det med en liten skalpell dag 3 på sykehuset, du kan bli realt sår hvis han suger litt feil og har han for kort tungebånd får han ikke tungen ut og riktig stort sugetak. Når du får sår og skorper, er det lurt å bruke ullfett (apoteket) på brystknoppen. Lykke til og gi ikke opp !! Det BLIR bedre.
Expat Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 Det høres ut som barnet ditt har feil sugetak, brystvorten skal komme ut med "brystvorteform" om det er riktig. Husk at mest av det brune mot haken skal inni, opp i ganen, hele kjeven beveger seg, hamburgertak, kinnene suges ikke inn som om man suger på spagetti! Trenger du ammehjelp? Ammehjelpen.no har telefonlister, er du i by så er det kanskje ammepoliklinikk på barsel? Og så får du god hjelp på ammedebatten her da?
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 8. september 2007 #10 Skrevet 8. september 2007 Jeg sleit også med sår de første tre månedene. Var på ammepoliklinikken tre ganger og fikk til slutt beskjed om at det skulle gjøre vondt å amme. Jeg tenkte jeg måtte ha sinnsyk lav smerteterskel, for jeg hadde aldri sett andre som beit seg i fingrene og krøllet tærne sammen av smerte. Men etter en stund så tenkte jeg at sånn skal det umulig være. Tror det er ganske vanlig å bli LITT sår i begynnelsen. Men det er det mye en kan prøve som kan hjelpe. Og det er bare snakk om de første dagene i tilfelle. Hvor lenge har det vært sånn? Det som kan skje er at det kan gå infeksjon i såret. Det skjedde meg, og sånn gikk jeg i tre måneder, og på slutten fikk jeg også brystbetennelse. Var helt forferdelig. Han var sugevillig og sulten som bare det, og jeg prøvde alt mulig. Men likevel gråt jeg, han ble frustrert, og dessuten hadde jeg så vondt at jeg ikke klarte legge han til selv, da jeg hadde mer enn nok med å bite i fingrene mine, og puste dypt. Dette er så trist å tenkte tilbake på, for det ødela så mye. Til slutt fant jeg ut på nettet at det måtte være soppinfeksjon jeg hadde. Gikk til legen og fikk medinsiner på det til min sønn og meg selv. Ble litt bedre men var fortsatt forferdelig vondt. Leste mer på nettet, og fant ut jeg hadde brystbetennelse også. Gikk til legen igjen og sa det, og fikk medisiner, først da ble det bra. Nå er han vel 10 måneder, og ammer enda.
Expat Skrevet 8. september 2007 #11 Skrevet 8. september 2007 Eller du kan sende meg en pm med mailadressa di, så kan jeg gi deg litt ammehjelp sjøl. Ja, er ammehjelper.
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. september 2007 #12 Skrevet 8. september 2007 Åh, sopp!!! Åffkårs! Jeg hadde jo det før han kom, hadde akkurat begynt på en kur dagen før han kom ut.... Da var det noen her inne som sa at det kunne sette seg i bryset?? Åååå, får ringe legen på mandag da, kanskje det er det... Takk for tips da ) Gjør skikkelig vondt, og det syns jeg var trist
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 8. september 2007 #13 Skrevet 8. september 2007 Lufttørking etter amming, gjerne søre morsmelk på brystknoppene etter på kan hjelpe. Brystskjold under amming hjelper også på smertene. Albueskjell hjelper noen (ikke meg), selv prøvde jeg tre forskjellige salver (hjalp LITT). Men å sørge for at barnet blit lagt skikkelig til er også viktig. Kan eventuelt søke hjelp på ammepoliklinikken evnt helsestasjoenen.
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 8. september 2007 #14 Skrevet 8. september 2007 Visst du har en liten baby, skal du vel få time på dagen. Det ble jeg fortalt, og fikk selv komme samme dagen (da må du ringe tidlig). Jeg fikk først beskjed av legen om å prøve å pensle munnen til gutten vår med Farris. Men det hjelp ikke oss. Så selv ville jeg heller prøvd medisin på gutten og salve til deg selv. Det hjalp etter et par-tre dager. Soppinfeksjon var fryktelig vondt, men det er jammen brystbetennelsee også. Infeksjon kan fort gi brystbetennelse bare så du er klar over det. Viktig å tømme brystene gjevnlig fikk jeg beskjed om. Får jeg fikk en lys ide om at jeg kunne spare det ene brystet om gangen, ved at han kun fikk på ett. Det var ikke smart! Viktig å massere brystene i varmt bad eller dusj for å unngå brystbetennelse.
lille je Skrevet 8. september 2007 #15 Skrevet 8. september 2007 gud ja, sopp er GRISEVONDT! Dra på legevakta du, du holder vel ikke ut hele helga?? De faksa faktisk resept til vaktapoteket her etter at jeg ringte legevakta. Fikk snakke med legen, og trengte ikke komme ned engang!
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. september 2007 #16 Skrevet 8. september 2007 nå er lillbror bare 2 dager gammel, så noe salve på meg er litt uaktuellt...høhø Skal på barsel til mandag, får spørre da )
Gjest Skrevet 8. september 2007 #17 Skrevet 8. september 2007 Høres veldig ut sm han rett og slett får litt for lite av brystet inn i munnen. Han skal jo ha et godt tak ovber det aller meste av det brune området.... Vi gjorde også samme feilen og G U D hvor vondt det gjorde.... Lufttørking, og at babyen har et riktig grep på puppen var alt som skulle til her..... (og jeg hadde blødende sår...) Gikk over på bare noen dager )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå