Amanda- Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 kan noen forklare hva/hvordan? leste det i ett innlegg her, men har aldri hørt om det.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #2 Skrevet 8. september 2007 ? hva er det?? Har det noe med fødsel å gjøre??? Jeg har bodd i Finland i to år, men vet ikke hva det er ....
Vetlemori Skrevet 8. september 2007 #3 Skrevet 8. september 2007 Jeg har lest om det, men det er lenge siden. Antall alvorlige revneskader har gått betraktelig ned i finland etter at de innførte dette. Det betyr at jordmor støtter opp under bekkenet(bekkenbunnen) under fødselen. Også var det noe om at man ikke skal presse så veldig i det hodet kommer ut. At det mer skal få skli rolig ut enn at det blir "skutt" ut. Når jeg las om det hadde man innført dette prøve prosjektet blant flere store sykehus i Norge (bla Stavanger). Haukeland hadde ikke begynt med det, men det er meningen at alle sykehus skal begynne å praktisere dette. Det stod om det i et GRAVID blad for kanskje et halvt års tid siden.
leonberger Skrevet 8. september 2007 #4 Skrevet 8. september 2007 Har ikke peil jeg på hva det kan være... Født to ganger før men har ikke hørt det.. Men vet at jordmora hjelper med å tøye huden og på en måte dytte den rundt hode på babyen... De har hatt kurs i det for ikke lenge siden, herover der jeg bor hvertfall.. Men det gjelder vel for hele landet tenker jeg... Men da jeg fødte første gang (`99) og andre gang (`02) så gjorde de det på meg.... Men de lærer jo nytt stadig vekk....
Vetlemori Skrevet 8. september 2007 #5 Skrevet 8. september 2007 Jeg fant bladet: GRAVID NUMMER 2/2007: Metoden er oppsiktsvekkende enkel, kun to håndgrep skal til. Et for å bremse hodet i fødselsøyeblikket, og et for å støtte opp om kvinnens bekkenbunn. Ved at jordmor er mer aktiv, og utfører disse to enkle grepene i sekundene forløsningen skjer, unngår man at barnet kommer i en voldsom eksplosiv fart og fødselen skjer mer skånsomt og kontrollert. Dermed minimaliseres også risikoen for rifter.
Amanda- Skrevet 8. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2007 ok. takk for svar.. hmmm... jeg skal jo på haukeland jeg da.. hehe.. urk...
Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #7 Skrevet 8. september 2007 http://www.helse-midt.no/templates/MagasinePage____75271.aspx
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 jeg har satt det på ønskelista mi, men er usikker på om de praktiserer det på st.Olav.. noen som vet?
leonberger Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 Okey... Alltid godt å vite om flest mulige naturlige hjelpemidler..
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 8. september 2007 #10 Skrevet 8. september 2007 På st.olav når jeg var der med første, så fikk jeg beskjed om at jeg hadde 3 murlighetr, lystgass, (som jeg kastaopp av, å funker ikke for min del) heeh.. Akipunktut, (redd for nåler jeg) Å epidural Funker supert (de siste timen av den 3 dagers lange fødselen.. Hehe
silima Skrevet 8. september 2007 #11 Skrevet 8. september 2007 Jeg skal føde på Fødeloftet på SUS, og der praktiserer de dette håndgrepet. Jeg må da føde i sideleie eller halvveis sittende (støttet opp med puter). Jeg har hatt sub total revning i mine to forrige fødsler (fødsel nr 2 var med tvillinger), så jeg håper de kan redusere revninger med dette grepet. Sub total: Den nest verste revningen en kan ha. Den må syes av lege på operasjon etterpå, er visstnok nyeste prosedyre. Tidligere har jeg fått sydd av lege på fødestue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå