Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 Hei! Jeg er førstegangs og venter en gutt i løpet av september. Jeg er veldig spent på hvordan tiden etter fødselen blir, hvordan samboeren min og jeg får det til å fungere med alt det som kreves når man har en nyfødt baby. Samboeren min mener vi bør ha det slik at vi er slitne på skift, altså at den ene har hovedansvar for babyen over en lengre økt, f.eks en hel natt slik at den andre får sove. Jeg tror han tenker mest på seg selv og sine egne behov når han sier slikt, for jeg må jo amme med veldig jevne perioder i starten hele døgnet uansett. Han ser på det å ha ansvar for babyen som mest "ork" tror jeg, mens jeg mener det må da være mye kos og stas og stelle og holde på med den lille! Mine tanker er at den aller første tiden (og særlig de første par ukene da pappa har fødselperm), så har pappa hovedansvar for stelling, også om natten, mens mamma har hovedansvar for mating (naturlig nok..) Kan dere ikke dele noen erfaringer med meg på dette området? Hva er vanlig? Hvordan gjør dere det og hvordan fungerer det? Jeg blir veldig, veldig takknemlig for svar!
Gjest Skrevet 8. september 2007 #2 Skrevet 8. september 2007 Vi har gjort (og gjør) det slik at natten er min siden jeg ammer, dvs at jeg gir babyen mat, skifter bleie og gir smokken og generlt holder babyen rolig om natten. Så tar pappaen ham litt om morningen dersom det har vært en slitsom natt. På de verste nettene hender det at pappaen overtar litt utover natten slik at han må gi smokk og roe babyen mens jeg får sove litt, men da skal det være ille først (les jeg har sovet 2-3 timer pr natt i over en uke, med maks 20 min sammenhengende søvn + den 1-2 timene jeg får om mornigen når pappaen står opp med babyen). Ellers på dagtid så tar vi det som det passer. Er han på jobb hele dagen så tar han babyen mest på ettermiddagen, er han hjemme med babyen mens jeg leser/skriver oppgave, så tar jeg babyen mest. I helgene fordeler vi oss slik det passer best mellom babyen og de to andre ungene. Med bare en baby er det jo veldig lettvindt med at en får hvile seg mens den andre har babyen og omvendt :-)
anni654 Skrevet 8. september 2007 #3 Skrevet 8. september 2007 Hei, her er det jeg som tar hele natten inklusive bleiskift, men det gjør jeg hvis det ikke er bærsj i bleia på soverommet. Om kvelden går jeg av og til å legge meg tidligere enn barnet, og samboer sitter med barnet til hun kan legges. ha vekket sambo en gang i 7 tida på morgenen, når jeg ikke fikk sove siden kl halv 3. Men som vanlig er det ikke noe vits å vekke han. Det nytter jo ikke at vi begge er våken om natten og trøtt om dagen, og det er nå sånn at det er mamman som ammer. Det har sine for og bakdeler Men mest er det kos, og eg misunne ikke sambo for sine rolige netter.
adelia*termin 18/10* Skrevet 8. september 2007 #4 Skrevet 8. september 2007 her er det jeg som tar nattevåken, det er enklere siden jeg må amme likevel. Mannen tar han om morgene (når han er hjemme), vekker meg når han går på jobb.. Jeg bader, vasker tøy osv... Mannen tar det meste fra han er ferdig på jobb om dagene:o)
MathildeC Skrevet 8. september 2007 #5 Skrevet 8. september 2007 Her er det blitt slik at jeg er vaaken om natten naar det trengs, siden jeg ammer, mens pappaen ofte staar opp tidligere og tar hun med ned slik at jeg faar sove litt til. Pappaen tar ogsaa noen ganger den perioden paa natten naar vi legger oss hvis hun er urolig (les: putter smokken tilbake i munnen :-) Ingen vits at begge er vaaken om natten. Men hos oss har ikke jenta graatt paa natten, det er mest ammingen det gaar paa. Men mange gjoer det nok slik at pappaen tar noen bleier paa natten. I begynnelsen er det jo mange baesjebleier.. og det kan foeles greit, i hvert fall i begynnelsen hvis man har litt sjokk etter alt sammen at man er to som er oppe samtidig - i hvert fall syntes jeg det!
meg & to små vampyrer Skrevet 8. september 2007 #6 Skrevet 8. september 2007 Vi tok det slik at han tok alle bleier om natta og la gutten til med ved amming, delte 50/50 om han var urolig om natta. Ellers prøvde vi å fordele likt den tiden vi begge var hjemme. Vi tenkte litt slik: jeg måtte jo "jobbe"/være tilgjengelig hele døgnet og det er slitsomt å aldri ha fri på noen måte. Pappaen hadde litt tid uten baby på jobb. Derfor delte vi likt så ikke all belastningen gikk på meg hele tiden.
LRMG Skrevet 8. september 2007 #7 Skrevet 8. september 2007 Jeg hadde masse fantasier om hvordan vi skulle dele, men det ble selvsagt litt annerledes. I praksis tar jeg alt på natten. I starten krever ammingen konsentrasjon, så du må våkne helt, tenne lyset, sette deg opp osv. I tillegg er det greit å bytte/sjekke bleie mellom hver pupp, slik at babyen våkner litt og får spist ordentlig. Så da ble det bare tull at pappan skulle vekkes for å skifte bleie. I tillegg får du fine ammehormoner som gjør at du sovner lettere. Jeg har en veldig grei baby som sover 2-3 timer i strekk hele døgnet, så søvn er ikke noe problem - men jeg trenger ca 10 timer i senga for å få sovet 8 timer pga. ammingen. Tror du bør innstille deg på at det meste med babyen faller på deg i starten pga. ammingen, men pappa kan jo skifte bleier på dagen, bysse og gå tur osv. Her var arbeidsfordelingen at jeg tok det meste med babyen, mens han sørget for service på alle andre måter de to ukene han hadde permisjon. Hvis dere venter mye barselbesøk bør det også være hans ansvar å organisere og ordne det praktiske og passe på at det ikke blir for mye/for lenge. Syntes også det var deilig å slippe å svare masse telefoner osv i starten. Nå nar han har begynt å jobbe igjen, så sover han i kjelleren på ukedagene, slik at han er uthvilt til jobb. Jeg ordner det meste i huset, stryker skjorter, støvsuger, vasker klær, lager middag osv. slik at vi har tid til å bare kose oss når han kommer hjem (hadde ikke gått uten det elastiske bæresjalet vel å merke! Alle burde ha det!!!). Prøver å la dem få mest mulig tid sammen på ettermiddagene, for pappane føler seg nok lett litt overflødige... Føler meg egentlig ikke særlig sliten, men det kan bli litt mentalt slitsomt, for det er så innmari intenst. Så det er ikke sikkert det blir så grusomt slitsomt for dere - så lenge du er i god form og babyen sover noen timer i strekk.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 Hos oss er det jeg som har alt ansvaret for Rafael både natt og dag. Pappa'n putter i smukken når jeg er nede for å varme melk på natta(ammer ikke). Vi har gård og da står han opp i 1/2 7 - 7 tiden og kommer ofte ikke inn før junior har lagt seg. (besøker også venner når han har andre ærender, så derfor blir han så sen...) Selvsagt ser vi han av og til i løpet av dagen, men får lite med avlastning. Skifte bleie har han vel gjort 1 gang, og da lurte jeg han til å gjøre det :-) Han synes han har vært for liten og "lealaus". Nå er han 4 1/2 mnd og som en orm på stellebordet :-) Heldigvis har jeg svigermor i nabohuset og hun er veldig grei til å passe Rafael hvis det er helt umulig å ha han med. Men som oftest drar jeg han med meg overalt, stakkar :-) Jeg må si at jeg hadde STORE planer om at det ikke skulle bli slik, og pappa'n har hatt mange muligheter for å kunne bidra med sitt, men et eller annet sted langs veien har det sklidd ut. Dette høres kanskje ut som et syte-innlegg, men egentlig har jeg det ganske greit nå som jeg har innfunnet meg med tingenes tilstand :-)
Gjest Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 Eg tek også nattskiftet. No er det jo lite bleieskift om natta sidan ho har slutta med nattbæsjinga. Nokre gonger står meksikanaren opp om morgonen og tek ho viss det er ille lite søvn, men eg får liksom ikkje sove ordentleg igjen på morgonen likevel. På dagtid deler vi ansvaret når han er heime, men no er han jo på jobb, så det blir mest eg som tek ho.
Kaja_07 Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 Vi gjorde litt som du skriver. De første ukene etter fødselen, da jeg var sliten og han var hjemme - hadde jeg hovedansvar for mating (naturlig nok).. mens han tok seg ofte av stellene. Delte ellers mye 50/50..
mjelle og sondre :) Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 HI her:) Tusen takk for mange flotte innlegg! Jeg ser vel kanskje det at det fort blir jeg som tar alt på natta etter hvert, men jeg håper vi kan få til en 50/50 deling de første ukene/barseltida før jeg har kommet ordentlig til hektene igjen. Her er det nemlig jeg som fikser alt av husarbeid i tillegg, (har delvis kapitulert på det området...), kjenner det kommer til å bli for mye i starten hvis jeg også må ha hovedansvar for babyen.
Gjest Ut på tur Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 Her er pappan hjemme fortsatt nå når tulla er 3 uker (ferie) Han har hovedansvaret for bleiene hele døgnet.Ammingen har ikke vært noen dans på roser så det har vært hans oppgave å klargjøre jenta mens jeg har klargjort puppen.Og så har han sovnet igjen mens jeg har brukt 1-1,5 timer på matingen (så lang tid tar matingen her i huset) Noen ganger når hun har vært pling lys våken om natten har han overtatt sånn at jeg skulle få sove litt før neste mate runde. Han tar all klesvasken. Ellers så står huset litt på hodet. Jeg endte opp med keisersnitt og det er litt pes fortsatt i forhold til min fysikk. men det går seg jo til, akkurat som ammingen gjør det Tror det er greit å snakke om på forhånd hva dere se for dere, og så når babyen kommer se hva slags baby og hva slags rytme den har og så ta det derfra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå