Gå til innhold

Dere som ikke ammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som hadde bestemt dere for å ikke amme allerede før dere fødte.

Fikk babyen alikevel amme den råmelka som kommer rett etter fødsel? Må man gi barnet denne?

Jeg har en veninne som fikk for en stund siden. Hun hadde bestemt seg for å ikke amme fra byrjan. (Hun sliter masse med psykologiske prob. etter missbruk da hun var liten. Og orket rett og slett ikke)

Men rett etter fødselen kom de med sønnen og ville at hun skulle amme han (råmelka). De viste godt at hun ikke skulle amme. Hun sa da fra at hun ikke skulle. Og fikk da beskjed om at "Joda, vi har fått med oss det, men du skal jo amme råmelka". Hun sa da at hun ikke ville. Det ble litt krangling frem og tilbake, hvorpå det endte med at barnepleieren skriek at "nå må du faen meg skjerpe deg å slutte å være så egositisk. Sanne som deg er det bare tull med (!)" Hun ammet da tilslutt, men begynte å gråte og kastet tilslutt opp, rett og slett fordi hun syns det var så grusomt. Hun fikk da høre med barnepleieren at "hun gjorde seg til".

Veninna mi sliter masse med episoden ennå, hun syns det ødela hele fødsels opplevelsen.

Jeg syns det hørtes helt horiblet ut. Det kan da umulig være normalt at det skal være sann? Hvor viktig er den råmelka egentlig? Kan legge til at det var en frisk og sunn baby som hun fikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stakkars venninna di!!!!

Det var skikkelig usselt gjort og uansett har ingen rett til å snakke slik til noen. Venninna di gjorde seg slett ikke "til". Hun sliter spykisk med tidligere traumer og det er forståelig.

Jeg har vært utsatt for slike ting selv og pga det klarte jeg ikke gjennomføre fødsel.

Den råmelka er viktig ja, men det ikke snakk om liv og død, ivertfall ikke så lenge hun fikk en fullbåren og frisk baby. Det er jo nærmest såvidt jeg vet kun snakk om å få liv i utdrivnings prossenen.

Har ikke så mye peiling altså men så galt kunne det uansett ikke ha vært.

Men jeg fikk vondt i magen nå, når leser hva pleieren sa til henne...

Stor klem til henne:)

Må bare legge til at folk ellers som sier de ikke vil amme uten grunn synes jeg er galt. Så lenge du har muligheten så amm.

Men i slike tillfeller der det går ut over den spykiske helsen er det unntak!

klem fra meg

Skrevet

Uff.. Stakkars venninnen din. Det er en SKAM at slike mennesker er ansatt i stillinger der de skal være til hjelp for andre.. Blir så provosert!!!

Kan ikke svare på det du lurer på egentlig, ville bare vise min støtte til de som velger å ikke amme..

Litt uenig i hun som skriver over meg her at det er galt å ikke amme hvis man ikke har noen grunn. Er det ikke grunn nok hvis man rett å slett ikke ønsker å amme? Det mener iallefall jeg...

Selv ammet jeg i 3 måneder, og slet hele veien.. Jeg var ikke konfortabel med situasjonen rett og slett! vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det... men her i Norge er det "ikke lov" å si at: JEG ØNSKER IKKE Å AMME!!!

Dette blir vel starten på en håpløs diskusjon igjen... ;P

Skrevet

Herregud, finnes det virkelig sånne folk i 2007?? Skulle likt å vite om dette var en "gammel og garvet" barnepleier....Hun kunne i det minste fått tilbudet om å pumpe ut melka da og gitt det på flaske kanskje? Hvis det hadde føltes bedre. Men dette er jo helt og holdent opp til henne! Jeg ammer ikke nå, men det var fordi jeg ga opp etter en uke med ekstremt såre brystvorter og betennelse og en baby som ikke tok brystet særlig lett... Men har fått noen "blikk" når jeg har sagt at jeg ikke ammer, da... helst fra middelaldrende kvinner. Men det bryr jeg meg ikke om :)

Ble helt sjokkert jeg, nå....

Skrevet

Du må venninnen din til å skrive en klage til pasientombudet eller hva det nå heter... dette er rett og slett uhørt

Skrevet

Stakkar jente. Helt utrolig at det jobber slike mennesker i sånne jobber.

Det er et personlig valg om man vil amme eller ikke men en ting er 100 prosent sikkert det er at morsmelk er sunt for barnet. For noen barn livsviktig og det vet kanskje vi som har født syke el premature barn. Men det blir mennesker ut av flaskebarna og.

Jeg syns alle skal velge selv og at de som mener noe om det burde holde det for seg selv.

Skrevet

Stakkar så fælt, jenta mi ville ikk ta pupp selv om jeg gjerne ville amme. nektet plent fra hun kom ut og da ga de henne sentralmorsmelk, ikke noe problem det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...