Gå til innhold

Snart UL - Vite kjønn eller ikke???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Nå nærmer det seg ultralyd for oss og vi klarer ikke å bestemme oss for om vi vil vite hvilket kjønn det er, om det er mulig. Jeg var først skråsikker på at jeg ikke ville vite, sambo ville absolutt vite. Så fortalte jeg ham mine argumenter for ikke å vite, og han snudde brått om. Nå er han 50/50 på å vite/ikke vite, og jeg vet egentlig ikke helt jeg heller. Føler jo det er litt "liten vits" å vite, da en ikke kan stole på det likevel. Kjedelig om du blir fortalt at det er en gutt/jente og omtaler babyen som dette resten av svangerskapet og ut kommer det motsatte. Blir det ikke litt feil da? Dette er vår første baby, så alt er jo nytt for oss uansett. Men føler det blir en ekstra spenning på slutten når en ikke vet kjønnet? På den andre siden kan det være kjekt å kunne kjøpe klær i en farge.. men som sagt - risikere å bomme fullstendig.

Noen som kan hjelpe oss med argumenter for / imot å vite kjønn på UL?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ville vite pga føler at man kommer barnet nærmere og lettere for far og storebror å forholde seg til spiren i magen.... og at jeg har en sønn ifra før om han kunne arve hans baby tøy eller om vi måtte til tante for å låne rosa klær. Det er sjelden de tar feil av kjønnet som oftes er det riktig det de ser iallefall viss du tar en ul etter uke 18.... uansett lykke til=)) masse søte babyklær i hvitt og brunt iår åsså da så babytøy shopping kan dere jo gjøre uansett=))

Skrevet

Ja, det er jo sant. Ser venninner bruker mye brunt på sine barn nå. Både gutt og jente. :-)

Ser godt poenget med at en føler en kommer nærmere babyen når en vet kjønnet. Jeg er 18+2 (18+4 lege termin) på UL, så forhåpentligvis vil de jo se rett kjønn da!

Takk for svar!! :)

Noen andre med andre argumenter??

Skrevet

Hei

dette er 3.barnet får vår del.

Vi ville vite, mest for å høre hva dem sa. det spiller ingen rolle for oss uansett. Ikke greier å stole på det heller.

gleder oss like mye til fødsel osv likevel.

men hvis vi hadde vært i tvil, så tror jeg at jeg hadde valgt å ikke vite.

Det kan du jo ombestemme deg på senere.

Når det gjelder handling, så er det mye fint i gult, grønt, hvitt og brunt å få kjøpt.. Og det ka brukes til begge kjønn:)

Skrevet

vite kjønn.. av praktiske ting som å vite hvilken haug med klær jeg må begynn eå se gjennom hos søstera mi, samt er vi veeeldig nysgjerrige begge 2 :)

Skrevet

Vi har valgt å ikke vite.

Synes ikke det er sååå mye mer praktisk å vite kjønn på forhånd. Dette er vår første, og vi har også termin i februar.

Vi har fått endel klær allerede, og fordelen er at man må være litt fantastifulle og ikke bare kjøpe i rosa og blått. Nå har vi masse kjempe fine klær som funker for både jente og gutt :)

Rommet har vi malt i en lys dun grønnfarget, vogna skal vi ha fargen grå & lime og senga og møbler i hvitt. Vi ønsker jo å kunne bruke mest mulig at det vi kjøper nå til nr. 2 også, og det kan jo hende at det ikke er av samme kjønn.

Dessuten er det morsomt å ikke vite. Var på UL igår, og kjønn var ikke et tema under hele ultralyden. Hverken vi eller jordmor sa noe som helst om kjønn.

Skrevet

Og jeg føler meg forøvrig veldig knytta til babyen min selv om jeg ikke vet kjønn, bare så det er sagt!!

Skrevet

Enig med dere alle sammen!! :-)

Jeg heller forøvrig foreløpig over på å ikke vite, men kanskje få jordmor til å skrive kjønn på en lapp som forsegles i en konvolutt, slik at vi kan ha den gjemt bort om vi skulle angre oss ihjel i ettertid. (Da må den i tilfelle gjemmes godt bort for samboer!!!) ;-)

Skrevet

Du skal være obs på at det ikke er alle jordmødre som er så opptatt av å ser etter kjønn på UL. Noen ser selvsagt behjelpelige, men faktisk mange som mener det er uvensentlig.

Skrevet

Joda bris... vi som mødre er jo det uansett... men tenk på samboeren din som står mer utenfor vanskligere for han...føler at du slengte den komentaren til meg og det er unødvendig...respekterer at andre vil vite fordi om ikke du vil...

Skrevet

Jeg gir min oppfatning av det, jeg. At JEG føler meg knytta selvom jeg ikke kan tenkte han eller hun.

Var ikke ment for å være respektløs mot deg i allefall.

Skrevet

Vi viste det ikke sist, og jeg heller mot å ikke vite det denne gangen heller. Syns det var litt spenende frem mot fødselen og litt motivende under fødselen. Måtte liksom få henne ut for å se hva det var. Og det var en jente til min store overraskelse. Syns ikke det var noe problem med klær. Kjøpte kjønnsnøytrale farger. Skal love deg at vi fikk nok rosa etter at hun var kommet likevel!!

Så jeg tror det skal få bli babyens hemmelighet denne gangen også. Men ser ut som jeg må på ultralyd hver 6. uke dette svangerskapet(pga nå tull med stoffskiftet) så spørs om vi greier å holde oss.

Ser ingenting negativt med å ikke vite, en ser jo hva det er uansett når de kommer ut.

Skrevet

Sist ble vi nekta av hun som tok UL. Det er ingen selvfølge at de ser etter kjønn på AHUS i alle fall.

Denne gangen fikk vi vite det(Ullevål). HUn ville veldig gjerne ha beskjed hvis hun hadde tatt feil, for de har null statistikk på det de sier er riktig/feil. En møte de jo aldri igjen... Så hvis det dukker opp en gutt, så lovte vi at vi måtte gi bekjed. Men hun sjekket tross alt tre ganger :o)

Vi ville vite pga storesøster og at det er praktisk på vite.

Jeg var så utslitt etter fødsel sist at jeg knapt registerte at vi hadde fått en baby(kunne vært en aliens, eller noe....) Så kjønn spilte ingen rolle i den stund uansett. Ser ikke forskjellen på å vite nå eller senere. spenningen er jo der uansett.

Skrevet

Jeg har to gutter fra før og var veldig spent på om det blir ei jente denne gangen. Var på UL torsdag og det ser ut til at det blir ei jente! Er sånn ca 97% sikkert ifølge JM, men jeg tar det for det det er. Visste kjønnet de andre to gangene også, og det stemte bra. man må forøvrig spørre etter kjønn selv, da dette selvsagt ikke er rutine eller viktig. Men på Ahus var de snille og så etter for meg, -alle 3 sv.skapene. Dette er jo et personlig valg, så for meg var dette riktig. Alle er jo forskjellige, så det er opp til dere! Lykke til:-)

Skrevet

Vi ville vite for vi synes det blir mere personlig å vite hva det blir. Kan å planlegge litt mere. Men det er jo ikke 100 % sikkert, men ganske.

Var helt overbevist om at jeg fikk gutt sist, men da de sa gutt på ul så ble jeg litt usikker. Men det ble en gutt.

Nå har vi å fått vite at vi får gutt, å skal på 3 D i okt å da får vi vell sjekket det på nytt:o)

Skrevet

På førstemann synes jeg det var en fin opplevelse å ikke vite. Slippe å få kommentarene fra omverdenen om det var en liten fotballspiller eller balettdanser i magen og slippe å peile seg inn på en side av babybutikkene... For oss var det en fin måte å minne oss selv på at vi jo faktisk ikke visste noe som helst om dette lille mennesket og dens personlighet og utseende og alt. På samme måte hadde vi lister med navn, vi ville ikke bestemme oss for navn før babyen var ute. Så med første barnet anbefaler jeg å ikke vite, og ta vare på den spenningen som følger med...

Når det er sagt så har jeg ikke bestemt meg nå med nr. 2. En stund hadde vi bestemt oss for at om vi fikk to gutter skulle vi bare ha to barn (ville ikke ta sjansen på tre gutter!), men om vi fikk jente som nr. 2 så ville vi ha tre barn. Og da ville jeg vite hva nr 2 var så tidlig som mulig for å vite om dette var siste svangerskap eller ikke. Men nå heller vi mot at vi vil ha tre uansett. Så da er jeg ikke så sikker lenger...

Skrevet

heisann.

Vi ville begge vite av ren nyskjærrighet v ul. Men barnet viste oss ikke kjønnet pga måten det lå på så vi fikk ikke vite. Nå syntes jeg egentlig det er spennende å ikke vite jeg, at det blir overaskelsen v fødselen. Ang. innkjøp så kjøper jeg jo nøytrale farger som grønt,gult,brunt,hvitt og lilla. trenger ikke så mye klær før man har født. kjøpt basic klær som brukes den føsrte uken. Regner med gaver også og resten kjøper vi etter fødsel. Aberet er navn.....må tenke både på jente og gutte navn...men har mange mnd igjen og tenke på.

Skrevet

Det er så utrolig mye annet som er spennende og ukjent med dette barnet, så jeg vil ihvertfall vite så mye jeg bare kan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...