Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 Hvor lenge våkna deres barn om natta før dem sov hele natta? Vi holder på å nattavvenne gutten vår nå. Vi har holdt på en uke. Han våknet til samme tid han fikk flaske de første nettene, men nå våkner han bare tidligere og tidligere. Han blir lys våken virker det som. Det går egentlig ganske greit, for han gråter ikke. Bare sutrer og styrer litt. Tar en time før han blir så rolig at han kan sovne igjen. Å da må jeg bysse han i søvn.. Er det veldig dumt av meg? Burde vi bare la han styre til han sovner igjen av seg selv? Hva gjorde dere? Sov dem plutselig bare natta igjennom? Å hvor lang tid tok det å avvenne babyen?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 Prøver en gang til i dag da.. =)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Jeg prøvde meg oxo på ett sånt innlegg her men inge svarte meg heller=( Er desp vi får ikke søvn om natta...
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Synes det er ris til egen bak å bysse i søvn ja, men er det eneste måten å få barnet til å sove på så skjønner jeg jo at man blir desperat og gjør alt ) Vet ikke om jeg kan gi deg noen svar, da vår baby alltid har hatt godt sovehjerte. Hun begynte å sove hele natten da hun var 7 uker. Da flyttet jeg henne over fra sengen vår og over i egen seng. Hun våknet noen netter og surva eller pludret litt men jeg tok henne ikke opp eller ga henne masse oppmerksomhet, bare dyttet i smokk og sjekket at alt var i orden. Etter 3-4 netter med smokkinndytt 20 ganger sov hun hele natten igjennom. Nå er hun 10 måneder og er fortsett like flink til å sove selv. Hender selvfølgelig at jeg må dytte inn smokken 1-2 ganger fra hun legger seg i 19 tiden til hun våkner i 7 tiden, men det er helt greit. Ofte sover hun uten en lyd også ) Har liksom ikke så mye råd å komme med, men da kan du i hvertfall se hva vi gjorde. Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 min er litt over ett år, og han våkner mye ennå. Tror rett og slett endel bare er våken-babyer, imotsetning til sove-babyer, og så er det mange midt i mellom. De kan man jobbe med:-) men våken-babyene tror jeg ikke det er så mye å gjøre med. Min har hvertfall ikke hatt mange netter hvor han har sovet rundt. Jeg avvennet rundt 9mnd alder, tok bare en helg, men han våknet jo likevel et par ganger. Har gitt noe vann hvis han viser tegn til å ville ha. Min får jeksler nå, og da er han våken hver time i den verste natt-tiden (24-04). Har også hatt lange perioder der han har våknet 04, og holdt seg igang til 05 (illskriking tilslutt). Jeg har prøvd diverste triks, unntatt ferber, men han holder sin egen rytme tydeligvis. Det som har hjulpet litt her er når han gikk over til bare 1 lur på dagenog i tillegg mer aktiv på dagen. Ingen trøst eller råd, men har slitt med dette selv og sliter altså fortsatt. Jeg tar opp (han står i senga si), holder noen sekunder og legger så ned igjen. Gjentar og gjentar. Tror kanskje du ikke får så mange svar fordi de som sliter med dette vet at det ikke er så mye å gjøre med, og de som ikke sliter tror jeg kanskje ikke har sett problemet......man blir desperat!!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Jeg har tenkt på dette selv til min gutt på 7 mnd..., men utsetter det... Min eldste sønns nattavvenning er sterkt i minnet... det gikk rett og slett ikke... eller jo puppen ble vendt av, rundt 13 mnd, etter det kom han over i vår seng fra kl 4 - frem til han begynte på skolen.... Kan trøste deg med at etter de blir sånn ca 3 år merker du ikke engang at det kommer en til i senga - da ligger de ikke like ofte på tvers å sparker deg i hodet - ryggen - magen ettersom... hehe..
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 hehe, blir noen spark i hodet ja:-) ja må innrømme at han kommer opp i senga til meg i løpet av natta, sånn i 05tiden. Da sovner han hvertfall igjen, men tar jo sånn plass;-) hilsen anonym ca 19.02 (?)
Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!! Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Det er nå 4 uker siden sist datteren min fikk nattpupp. un våkner fremdeles mellom 1 og 3 ganger om natta. Jeg prøver først å bare legge henne ned, og av og til sovner hun. Noen ganger må jeg ta henne opp og gi henne litt vann, også sovner hun igjen. Tar som regel maks 10 min. Noen ganger har hun kanskje litt mage knip, og jeg må gå å bære henne en 15- 20 min. Og hvis hun bare er lys våken og styrer og herjer, lar jeg henne bare sitte i senga og styre, men jeg går ut av rommet. Også bruker jeg samme metode som når jeg legger henne for kvelden med å løpe inn og roe henne når hun begynner å gråte. Tar henne ikke opp hvis hun bare sutrer, da prøver jeg å roe henne i senga (tar henne kun opp når hun har vondt eller får en litt hysterisk gråt) Stort sett så sovner hun i senga. Håper det snart roer seg, men det kan nok enda ta litt tid.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 Hm, kan nok være ris til egen bak. Vi tok avvenningen da hun var 6 mndr- tok noen uker i etterkant før hun sluttet helt å våkne. Hun fikk smokk, vann, stryk på ryggen før vi gikk ut. Måtte styre litt selv og gråte litt før hun sovnet. Vi prøvde å være konsekvente og har unngått å måtte "begynne på nytt". Vi unngår så mye som mulig å ta henne opp. Dersom hun er veldig våken og sta kan det hende faren tar henne opp og gir henne en god kos før han setter henne tilbake, hun reiser seg da opp han hvisker henne i øret og stryker henne litt over håret. Blir som oftest fort sliten av å stå og legger seg ned- da han går ut. Bruker aldri mer enn 10 min. Hun er nå snart 11 mndr. og kan fremdeles våkne om natta- kan være at hun drømmer osv. Så du kan ikke regne med nattevåk kan forsvinne i en periode, men det vil ikke si at det ikke kommer tilbake.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 Må bare legge til at vi brukte Ferber da hun begynte å ville opp en time etter at hun hadde sovnet i 6 mndrs alderen. Et par kvelder med gråt (1 time hver kveld med trøst innimellom), og siden har hun vært en drøm ved leggetid. Vi brukte Ferbers også ved nattavvenning- tok omtrenkt like lang tid. Men da må man være klar for å kunne gjøre det på en ordentlig måte og ikke gi etter fordi man er trøtt- det værste som fins er å la dem gråte til ingen nytte. Tror det hjelper når hun våkner om natta- at hun vet at hun klarer å sovne på egen hånd uten byssing etc. Trenger bare litt trøst og så kan hun finne søvnen på egen hånd. Noen ganger kan det bety skravling i lang tid- men det er jo bare koselig å høre på.
MyB@by <3 Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 gutten min våknet som regel kl 3-4 hver natt fra fødselen til han var ca 4 uker... da begynte jeg å gi han sutten i stede for pupp når han våknet, og da sovnet han igjen... gjorde dette en tre fire netter og etter det har han sovet natten gjennom...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #13 Skrevet 9. september 2007 Tusen takk for at dere delte deres historier=) Gutten min sover bra ellers. Han får kveldsflaska si i senga da, og sovner av seg selv etter det. Det er bare den timen på natta han holder seg våken, da han egentlig pleide å få flaske. Er nok blitt en vane for han ja, for han gråter ikke, virker ikke sulten, blir bare mer og mer utolmodig etterhvert som tiden går.. Men natt til søndag, så byssa jeg han ikke i søvn. Tok han over i senga vår bare, men i natt så tenkte jeg å bare la han ligge i sin egen seng. Gir han jo smokken, men den er det blitt veldig moro å ta ut av munnen å kaste på gulvet med en gang. Ja, er redd det er litt ris til egen bak, så tror jeg må slutte med det.. Men bare han kunne tatt igjen den timen på morgenen, men de våkner jo like tidlig uansett.. Men det går seg jo til! Han sover sikkert natten igjennom snart=) Han skjønner jo nå at han ikke får flaska si.. Igjen, tusen takk for at dere delte historier! =D HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå