Gå til innhold

Spm. om mme til 7 uker gammel gutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ny i "mme-verdenen" og har noen spørsmål.

Er det ikke mulig å varme opp igjen pulver som er rørt ut i vannet.

Nå nettopp trodde jeg mini var sulten, men innen hele prosessen med tillaging var ferdig hadde han sovnet. Må jeg kaste denne da? eller kan den varmes opp igjen når han våkner?

Tenker også på om vi skal ut noen plass og må ha med flasken, kan jeg ikke lage til før jeg drar ut, også varme kjapt i vannbad eller "mikro" når det skal spises?

Tenker også på litt praktiske ting i hverdagen, hadde jo vært så kjekt om man kunne lage til f.eks. 6 flasker på morgenen også varme dem når det ble nødvendig.

Tenker også på nettene, lagde nettopp min første flaske med pulver, og det tok så lang tid at det frister å ev. bruke "ferdig-melk" på nettene. Men det enkleste hadde jo vært å lage til, sette det i kjøleskapet og varme det opp når mini våkner.

Et annet spm... koker dere flaskene etter hver bruk, eller holder det med en g. for dagen og grundig vask ellers? (Har bare 2 flasker foreløpig så det blir mye koking...)

Ådne spiser maten i flaska forferdelig fort, drøye 100 ml. uten noe særlig pause... skal jeg lage pauser for ham, eller er det greit at han styrer det selv? Når han spiser av puppen (det lille som er i dem) spiser han så sakte at han stort sett sovner...

Vel, nok spm. for denne gang. Håper på mange erfaringer/svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ingen mme-ekspert, men skal svare så godt jeg kan.

1.Dette strides visst de lærde om. Noen sier nei. Jeg velger å holde meg til det de sa på sykehuset, nemlig at den kan varmes opp igjen èn gang. Du må ha den i kjøleskap i mellomtiden.

2. Når du skal ut, er det lurt å måle opp vann og pulver hver for seg. Vannet ferdig oppmålt på flaske, og pulver i en liten pose e.l.

Så varmer du bare vannet og blander. Det er fordi det som sagt må holdes kjølt når det først er tilberedt:-)

3. Venninnen min (som ga mye flaske da babyen hennes var liten) pleide å koke vann, posjonere på flasker, og sette i kjøleskapet. Så varmet hun vannet i microen og blandet med pulver etterhvert. Da hadde hun alltid kokt vann klart til hun trengte det. Ellers kan du jo varme opp ferdigblandet melk èn gang, ifølge sykehuset vårt i allefall:-) Til nettene hadde jeg gjort det i allefall.

4. Hvis du skal gi flaske såpass ofte som jeg får inntrykk av, burde du absolutt kjøpe flere flasker:-) Du sparer deg mye arbeide og irritasjon med det. Typisk at flaskene ikke er klare når man trenger dem, feks på natten. På apoteket får du kjøpt en rengjøringskost for flasker, som kommer til inni den lille tuten også. Mener det skal holde at du vasker dem grundig med den, og koker dem... tja... noen ganger i uken?

5. Jeg ville tatt ut flasken med jevne mellomrom, slik at du slipper luft til. Det er lettere for dem å styre det selv når de blir eldre. Jenta vår på ett år som har fått flaske i 4 mnd slipper selv når hun kjenner det er lite luft i flaska, eller hvis hun bare trenger en pause. Det kan sikkert bli litt voldsomt for den lille magen med så mye mat på en gang også.

Når det gjelder andre erfaringer, så har vi funnet ut at vannkoker er genialt. Men jeg er ikke sikker på hvordan det er når de er så små som din. Du kan jo sjekke, eller ha det i bakhodet til senere. Det går så mye fortere å varme vannet! Andre sverger til flaskevarmere, men de er jeg heller ikke så veldig inne på. Du kan jo kanskje se på elkjop.no eller no sånt:-)

Lykke til, det blir nok lettere når du får inn rutinene:-)

Skrevet

hei hei!

ser du har fått bra svar her;o) vil i tillegg tipse deg om en side for oss med flaskebarn;o)

http://www.flaskeposten.org/

på tur var vel det lureste jeg fant å kjøpe en liten termos som jeg alltid hadde kokt vann på og ha avkjølt vann i kjøleskapet (etter hvert ble det kokte vannet blandet med vann fra springen;o))

og så kjøpte jeg meg den aventboksen med tre kammere til å ha ferdig oppmålt pulver. da var flaska klar på et blunk når jeg trengte den.

det anbefales å servere mme ferskest mulig, men du kan fint bruke en ferdig blandet flaske så lange den ikke er drukket av!

hjemme hadde jeg oftest ferdig avkjølt flaske med vann i kjøleskapet, 40 sek i microen og så pulver fra kammeret på aventboksen- fiks ferdig mme;o)

lykke til;o)

Skrevet

Jeg har litt flaskeerfaring da jenta vår måtte få flaske fra ca 7 ukers alder, skal svare deg så godt jeg kan :o)

Hvis gutten din har vært bortpå flasken med munnen, og drukket bare bittelitt skal du kaste innholdet. Bakterier fra munnen skal IKKE få boltre seg i flasken for så å bli varmet opp en gang til, ikke bra. Hvis du ikke rakk å prøve å gi han flasken en gang, kan du fint sette den i kjøleskap i inntil 24 timer - holdes den avkjølt kan du varme den én gang til. Håper du forstår forskjellen :o)

Den mest lettvinne måten vi fant ut å organisere flaskelagingen på var følgende: Kok opp vann for en hel dag, avkjøl til 40 grader. Hell over på termos - da har du riktig temperert vann til alle flaskene for et helt døgn! Supersmart - OG du kan enkelt ta med deg termosen og en flaske med riktig mengde pulver både hit og dit :o)

Kjøp deg flere flasker: Så mange som gutten din bruker i løpet av et døgn + 2 til, så har du noen ekstra. Flaskene skylder du i kaldt vann og zalo (ikke antibaktriell) etter bruk (husk å skylle vekk alle spor av såpe), og koker dem før neste gang de skal brukes. Veldig viktig, melkebakteriene må ikke få blomstre..! Du kan fint samle opp, altså la flaskene stå - så lenge du har flere å bruke mens de står og "venter" på de andre - så du kan koke mange flasker én gang i døgnet. Så slipper du å koke hele tiden :o)

La han suge/drikke i sitt tempo, opplever du problemer med magen hans kan du bytte flasketype/smokk eller tilsette litt malt i melken.

Lykke til!

Skrevet

Jeg kjøpte en liten termos og hadde med i stellebagen med kokt vann, gjerne litt avkjølt først. Pulveret lå ferdig på flaska. Sjelden jeg måtte ha med flere flasker, var somregel ikke så lenge hjemmefra, men det går jo å ha med to. Hadde også en ferdigmelk på kartong med for sikkerhets skyld. Jeg ville kokt flaskene frem til ca fire mnd. Da begynte jeg også å blade kokt med springvann, så slapp jeg å vente på avkjøling av vannet..

Skrevet

Ang pauser: Har du ikke sånn kolikk-flaske? Synes alle flaskene har en form for luft-innslipp så barna ikke MÅ ta pause. men husk å rape gutten etterpå..

Skrevet

Får han magetrøbbel er det noen som blander litt sviskesaft i melka.. Eller gi ham litt maltekstrakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...