Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ny i "mme-verdenen" og har noen spørsmål.

Er det ikke mulig å varme opp igjen pulver som er rørt ut i vannet.

Nå nettopp trodde jeg mini var sulten, men innen hele prosessen med tillaging var ferdig hadde han sovnet. Må jeg kaste denne da? eller kan den varmes opp igjen når han våkner?

Tenker også på om vi skal ut noen plass og må ha med flasken, kan jeg ikke lage til før jeg drar ut, også varme kjapt i vannbad eller "mikro" når det skal spises?

Tenker også på litt praktiske ting i hverdagen, hadde jo vært så kjekt om man kunne lage til f.eks. 6 flasker på morgenen også varme dem når det ble nødvendig.

Tenker også på nettene, lagde nettopp min første flaske med pulver, og det tok så lang tid at det frister å ev. bruke "ferdig-melk" på nettene. Men det enkleste hadde jo vært å lage til, sette det i kjøleskapet og varme det opp når mini våkner.

Et annet spm... koker dere flaskene etter hver bruk, eller holder det med en g. for dagen og grundig vask ellers? (Har bare 2 flasker foreløpig så det blir mye koking...)

Ådne spiser maten i flaska forferdelig fort, drøye 100 ml. uten noe særlig pause... skal jeg lage pauser for ham, eller er det greit at han styrer det selv? Når han spiser av puppen (det lille som er i dem) spiser han så sakte at han stort sett sovner...

Vel, nok spm. for denne gang. Håper på mange erfaringer/svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hvor gammel er han?

Jeg begynnte med mme til jenta mi når hun var ca 2 mnd. Da begynte det å minke på min produksjon, så hun fikk begge deler. Etterhvert har hun bare fått mme.

Vi har alltid vasket OG kokt flaskene hennes, og gjør det fremdeles (hun er nå 5,5mnd gammel). Jeg vet ikke hvor lenge koking er nødvendig, men ser for meg at det ikke er så lenge til vi kan slutte med det.

Det jeg pleier å gjøre er å koke vann og ha det i flasker. Så tar jeg med meg pulveret i den posen det ligger i. Og lager til melken hvor enn jeg er når hun skal ha mat. (Hun er vant til romtemperert melk, så jeg varmer den ikke når hun skal spise.)

Hvis jeg lager opp en flaske som ikke blir brukt, så setter jeg den i kjøleskapet og varmer den opp til neste måltid.

Jeg jobber med mat og har fått prentet inn i hode hvor fort bakterier vokser, så jeg ville ikke gitt babyen min ferdigblandet melk som har stått noen timer på kjøkkenbenken.. men det er meg..

Håper det hjalp deg litt? :)

Skrevet

Det er mye å sette seg inn i ja..

Det er noen MÅ ha ting når du skal gi mat med flaske.Det er vannkoker, nok flasker, microovnsterilisator og småe begere der du doserer til et måltid og en termos.Til natta eller når du skal på besøk så har du oppkokt vann i termosen og gjerne en flaske med nedkjølt vann lett tilgjengelig. Doser på forhånd i et beger og så er det bare å putte det ned i flasken du har ordnet. Alt dette har du på nattbordet eller i stellevesken. Gjort på 1 minutt. Avent har et beger med tre doseringsrom i eller du kan bruke et urinprøveglass.

På dagen hjemme så kjøler du ned vannet i et litersmål feks, eller varmer vannet du har i vannkokeren i microen. Fort gjort det også!

Jeg koker flaskene etter hver bruk, det tar 5 min i sterilisatoren.

Ubrukt mme må du kaste pga de farlige melkebakteriene som danner seg etter kort tid..

Skrevet

Det jeg har hørt er at du kan varme opp mme 1 gang etter at den er kjølt ned. Men dette kommer jo an på hvor lenge den har blitt oppbevart i romtemperatur. Hvis du setter den rett i kjøleskapet etter at den er ferdig laget går det nok greit.

Dersom du skal ut noen plass så er det enkleste å ha med en beholder med kokt vann som er avkjølt og en termos med varmt vann. Bland 2/3 med det kalde vannet, 1/3 med det varme vannet og bland pulveret oppi, så har du ferdig temperert melk.

Jenta mi styrter også flaskene sine, og brystmåltidene tar bare 5-10 min, så det går ganske fort unna der også. Regner ikke med at det er noe problem, bare pass på at han raper godt etterpå.

Det var mine erfaringer, håper det var til hjelp:)

Skrevet

Kan man bruke vannkoker til å koke vann til mme?? Trodde man måtte koke vannet i kjele jeg.... eller???

Skrevet

jeg trodde også man burde koke vannet i kjele, men siden alle andre her bruker vannkoker gikk jeg over til det!

Skrevet

Hei, jeg vil bare tipse deg om flaskeposten.org:) Super side med masse tips om hvordan man kan gjøre hverdagen enklere. Dette gjør\ikke gjør jeg:

1. MME skal aldri varmes opp etter det er laget, vet at mange gjør det likevel, jeg tar ikke sjangsen på det pga bakterier.

2. Mange flasker! Jeg har 8 stk, så slipper du koke deg i hjel.

3. Jeg tar selve flaskene i oppvaskmaskin og koker tuttene(jenta mi er 10 uker, har gjort det i 3 uker). Har oppvaskmaskin som får høy temperatur og HS sa det gjorde de på sykehusene også så det er helt greit. Bare pass på å skylle de i KALDT vann rett etter de er tømt.

4. Doseringsbeholder med flere rom, den jeg kjøpte kostet 30kr i butikken.

5. Den perfekte måten å blande MME kjapt på er å alltid ha flasker med kaldt kokt vann i kjøleskapet. Feks: når jeg blander 120 ml, har jeg flasker med 70 ml kaldt vann i kjøleskapet, koker vann i vannkoker og fyller på så det blir 120ml, får da perfekt temperert vann og heller oppi pulver fra doseringsbeholderen. Ferdig måltid på under et halvt min, perfekt på natten:)

6. På tur bruker vi ferdig NAN og har med varmt vann på termos hvis vi mot formodning skal et sted der de ikke har varmt vann.

7. Jeg lagde pauser for jenta fordi hun gulpet sånn i begynnelsen, nå gjør hun ikke det og sluker 140 ml på 10 min. Hvis han ikke får vondt i magen av dette synes jeg han kan styre det selv:)

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...