Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ny i "mme-verdenen" og har noen spørsmål.

Er det ikke mulig å varme opp igjen pulver som er rørt ut i vannet.

Nå nettopp trodde jeg mini var sulten, men innen hele prosessen med tillaging var ferdig hadde han sovnet. Må jeg kaste denne da? eller kan den varmes opp igjen når han våkner?

Tenker også på om vi skal ut noen plass og må ha med flasken, kan jeg ikke lage til før jeg drar ut, også varme kjapt i vannbad eller "mikro" når det skal spises?

Tenker også på litt praktiske ting i hverdagen, hadde jo vært så kjekt om man kunne lage til f.eks. 6 flasker på morgenen også varme dem når det ble nødvendig.

Tenker også på nettene, lagde nettopp min første flaske med pulver, og det tok så lang tid at det frister å ev. bruke "ferdig-melk" på nettene. Men det enkleste hadde jo vært å lage til, sette det i kjøleskapet og varme det opp når mini våkner.

Et annet spm... koker dere flaskene etter hver bruk, eller holder det med en g. for dagen og grundig vask ellers? (Har bare 2 flasker foreløpig så det blir mye koking...)

Ådne spiser maten i flaska forferdelig fort, drøye 100 ml. uten noe særlig pause... skal jeg lage pauser for ham, eller er det greit at han styrer det selv? Når han spiser av puppen (det lille som er i dem) spiser han så sakte at han stort sett sovner...

Vel, nok spm. for denne gang. Håper på mange erfaringer/svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest supersnupp
Skrevet

Sånn gjør jeg det da:

Hvis jeg lager flere flasker så varmer jeg opp f eks fire flasker med vann i mikroen til ca 40 grader, har oppi pulver å rister godt, setter de inn i kjøleskapet

Jeg lager ferdig melk til nettene, men på dagtid tar jeg det som regel før hvert måltid, dette fordi hun har veldig lite system på spisinga si og varierer i mengd mat.

I stellebaggen har jeg med 1/2 l flaske med ferdig kokt vann(hun er under 6 mnd) liten boks med pulver, tåteflaske pluss at jeg bestandig har med en sånn ferdigboks(just in case) og noen ganger ei ekstra tåteflaske med nykokende varmt vann i , så har jeg bare i pulvere når hun skal ha vann, pakker du inn flaska i en håndduk så er vannet lunket etter ett par timer og klar til servering Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er men var selvfølgelig nøye med rengjøring av flaskene men ikke overhysterisk.

Jeg har alltid bare hatt med ei flaske i stelleveska istede for 3 hvis du skal en hel dag i byen for eksempel.

Skyller flaska godt etter bruk og kan bruke hvis hun skal ha flere måltider før vi kommer hjem.

Koker smokkene men har selve flasken i oppvaskmaskina

Skrevet

Hei:)

Jeg er og egentlig ganske fersk i mme verdenen.. Men har fått med meg det at man skal ikke varme opp igjen melk, som allerede er varmet opp...

Det jeg gjør er å koke opp vann, helle ønsket mengde vann i flaskene og sette de i kjøleskapet, når snuppa skal ha mat, varmer jeg opp vannet i microen og har oppi pulveret og serverer melken... hehe:) Blei veldig formelt det der føler jeg... hehe:) Jeg koker flaskene for hver gang, men nå har jeg 7 flasker også, så jeg koker de en til to ganger om dagen... Det du kan gjøre er å kjøpe en microsterilisator p apoteket. Jeg har Avent flasker og Avent sterilisator... Jeg er kjempe fornøyd med den, og det tar 4 minutter, så er de sterilisert... Babyen min er 2 mnd, så jeg velger å gjøre det sånn... Vil ikke si om du må koke flaskene etter hver gang, men jeg gjør det i allefall... Eller det vil si jeg putter de i sterilisatoren i microen... hehe:) Veldig enkelt og greit føler jeg:)

Tar ikke noe lengre tid med pulver enn med ferdig melk føler jeg i allefall:) Eneste er at du må koke opp vannet liksom, om du har en termos eller sånne melkebeholdere til Avent, kan du også ha vann i de, det har jeg:)

Skrevet

Så lurt å bare koke opp vannet og spare blandinga til senere... vann blir jo ikke dårlig, og det er jo den avkjølinga som tar umåtelig lang tid!

Når jeg får i flere flasker blir det jo mindre koking her også.

Skrevet

Gå inn på flaskeposten.org

der står masse praktiske råd om hvordan gjøre ting lettere med MME og litt om holdbarhet og oppbevaring og alt slikt. helt fantastisk side, med masse bra tips.

selv pleide jeg å ha ferdig kokt vann i flasker med meg på tur, og kjøpte en slik boks med kammere i til mme. målte ferdig med vann i flaskene, doserte opp mme-pulver i kammerene, så var det bare å varme vannet og helle i pulveret og riste når hun skulle ha melk. samme gjorde jeg hjemme og. var mye lettere. men ellers, lager du mme direkte i lunket vann, kan den oppbevares i kjøleskap i 12 timer tror jeg, og du kan da varme den EN gang igjen. men er den da oppvarmet fra før, kan den bare kastes. Men har de drukket av den, og så skal spare det som er igjen så går ikke dette. det blir for mye bakterier når spyttet blandes med mme så det kan gi mageknip.

men se på den siden til flaskeposten, laget av mødre som var lei av at det var vanskelig å finne informasjon og tips ang. mme.

Skrevet

om natten kan du jo sikkert ha vann på termos,de holder jo godt på varmen,så når den lille skal ha mat kan det hende vannet er tempertert...

også når du skal på tur,ha varmt vann på termos og kaldt i en flaske,så jevner du det ut til det blir passe temp..

når jeg lagde mme til min da han brukte det,han fikk kun 1 til kvelden,men da gjorde jeg:kokte vann på vannkokeren,satte flasken i kaldt vann..tok pulver oppi da sen var passe temperert..

lykke til:-)du finner ut av det etterhvert.

hvor gammel er den lille?

Gjest supersnupp
Skrevet

Hei.

ang. oppvarming av morsmelk så skal du ikke varme opp rester, dvs den melka som står på benken etter siste måltidet, men vannet skal ha ca 40grader når pulveret haes i, så skal du lage flere flasker i slengn så er det nødvendigvis sånn det må gjøres, og det e ganske vanlig å gjøre istand flere flasker , uten at det farlig:)

Skrevet

Jeg blander opp 2-3 flasker om gangen og setter i kjøleskapet og varmer i vannbad når han er sulten.

Bruker du Nan vil jeg anbefale deg å ha i pulveret når vannet har en temperatur på 55-60 grader, da løser pulveret seg bedre opp og det blir mindre magevondt :o) Men temp må ikke overstige 60 grader, er noen vitaminer og proteiner som ikke tåler det. Etter at jeg begynte å blande i den temperaturen, har jeg ikke trengt å bruke malt ei eneste gang og minsten er i strålende humør hele tida :o)

Et annet tips er å røre ut pulveret med skje i steden for å riste, da blir det mindre luft i melka :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...