wollywella Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Jeg bare lurte - er det arvelig å få tvillinger? Jeg husker jeg hørte en diskusjon mellom pappa og oldemor en gang - om at siden pappa ikke ble tvillingfar, og heller ikke tanta mi (ho kan visst ikke få barn da - kusina mi er prøverørsbarn...) så økte sannsynligheten for at jeg eller kusina mi kom til å få tvillinger. Er det fakta?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Det er både arvelig og tilfeldig. Er besteforeldrene dine eller foreldrene dine tvillinger?
Kakebakesøte Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Som det er sagt her, både arvelig og tilfeldig. Arvelig gjelder for toeggede selvfølgelig. Min mor er tvilling, men siden det var enegget så har ikke jeg "arven". Men _jeg_ også er tvilling, toegget. Denne arven fører jeg over til datteren min. Det hopper altså over ett ledd... Dattern min kan få tvillinger med andre ord. Ble litt knølete skrevet dette her...
wollywella Skrevet 7. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2007 Oldemora mi er tvilling, men vet ingen ting om "historien" før det
wollywella Skrevet 7. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2007 Vil det ca si at enegget er tilfeldig og toegget følger "et system" på sett og vis? (:
Gjest Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Min farmor fikk tvillinger, ho var 39 år da det skjedde. Så faren min er tvilling. Dersom jeg skulle bli gravid igjen om noen år, i slutten av 30-årsalderen, så kan nok sjansen for at jeg ender opp med tvillinger være til stede.
wollywella Skrevet 8. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2007 Fant nå ut at oldemor er toegget - og ingen før det som er tvilling. Vil det si at det er "random" hvem som blir neste som får tvillinger da? (:
Erisa* Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 Enegget er tilfeldig, mens toegget kan være både arvelig og tilfeldig. Man ser ofte at det hopper over en generasjon, eller at det ikke blir flere tvillingfødsler på så lenge at man egentlig ikke kan snakke om arv. Min oldemor er også toegget tvilling, men det er ingen av hennes barn eller barnebarn som har fått tvillinger. Og i min mage er det i alle fall bare en:)
line_n & sara Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 toegga er arvelig, og som jeg har forstått det, er det far som er "bærer" (hvis man kan kalle det det!!) er selv toegga, og på pappas side av slekta, kryr det av oss (søskenbarn/tremeninger osv!) enegga tilfeller er det mer av hos yngre og eldre jenter (det har visst noe å gjøre med at de er i begynnelsen og sluttfasen av menstrasjon, eller noe i den duren) så jo nettopp dette programmet på national geo. om ferlinger, men husker ikke alle detaljer, nei! men det virker som om du, wollywella, har en større sjangs for å få tvillinger!
wollywella Skrevet 8. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. september 2007 Wee Farmora mi kom nettopp på at fetterne hennes var tvillinger også så (:
Gjest ønskebrønnen Skrevet 8. september 2007 #11 Skrevet 8. september 2007 er det far som er bærer av "flerling-genet" ? helt sikkert? min sambo har tvilling-gammel-onkler på både mor og far side, og ingen tvillinger er født på den siden enda...usikker på om de er en eller to eggede.. vi er appåtil spådd av synsk dame og gullring at vi skal få tvillinger, en av hver:) jeij:)
wollywella Skrevet 8. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. september 2007 Jeg vet ingen ting om faren evt har tvillinggenet - men jeg bør jo ha fått det fra min far igjen, siden oldemora mi er tvilling Og fetterne til farmora mi er jo også tvillinger (: Så vet ikke om dette har så mye "påvirkning" for min del - men det er i hvertfall alt jeg vet (: Vet ikke hvorfor - men har drømt gudveihvorlenge om at jeg skal få tvillinger - derfor lurte jeg litt på ting om det også liksom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå