Gå til innhold

Tannverk, noen råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en visdomstann som er på vei ut, og det verker så enormt mye, at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg!!

Er det noen som har noen gode råd imot smertene??

De kan ikke trekke den heller pga da må jeg ta røntgen og det ville ikke tannlegen gjøre pga faren for babyen..

Pliis!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo spise paracet da!

Ellers så kan disse kjerringrådene kanskje hjelpe:

- smør sprit der det gjør vondt, bare ta litt på fingeren og gni det på (vodka, gin, konjakk el.)

- Tygg en sukkerfri tyggis. Når den er myk så dypper du den ene enden i malt nellik og "pakker" dette nedi og rundt der det gjør vondt. Nellik er både smertestillende og betennelsesdempende.

- hvis det er i tannkjøttet det er vont kan du prøve å kjøle ned med is/ kald drikke.

Ellers så kan man ta røntgen når man er gravid - hvis man må.

Skrevet

Du kan godt ta røntgen selv om du er gravid - be de om å finne fram det største blyforkleet de har - mye verre å gå med verketann i allefall!

Var nettopp hos tannlegen selv (på ordinær kontroll) og de anbefalte røntgen på det sterkeste. Strålingsdosen har blitt mye mindre og mer effektiv akkurat der de trenger den. Du snakker vel i mobiltelefon opptil øret hver dag også..? Tror det faktisk er mer bekymringsverdig enn én røntgendose en gang i året...

Skrevet

Heisann =) i fjor da æ va gravid va æ kjempeplaga med to visdommstenner,tok røntgen mens æ va gravid,hadde bare en sånn blygreier over magen.. Kunne ikke trekk dem mens æ va gravid,så æ sjekka med legen å æ kunne ta vanlig dose med pinex/paracet... Trur æ tok ca 4 pinex hver dag i nesten 3 mnd... Grusomt med tannverk :( lykke til!

Skrevet

Fælt så mange som har tannverk her inne for tiden:)

Det eneste du kan gjøre for å hjelpe visdomstannsmerter er å bruke Corsodyl (fra apotek) skyll med dette. Dette hjelper bare dersom det er betennelse i tannkjøttet rundt tannen. Skyll 3 ganger hver dag til det gir seg. Dersom det er hull i tannen må den ut.. Går også ann å bruke lunket vann med salt i for å skylle. Men anbefaler corsodyl.

obs: tennene og tungen kan bli misfarget av dette, men det er lett å fjerne for tannlege-tannpleier.

Tannpleier Cathrine

Skrevet

kjøp deg swedenkrauter påhelsekosten og skyll..du vil ikke angre:)

det koster rundt 90 kr ikke dyrt forå være såååå effektiv

Skrevet

hexetril,kjøpes på apoteket og det hjelper.du dypper tannbørsten i det og gnur det på det ømme området

Skrevet

Enig - corsodyl er genialt! Jeg har nemlig samme problem med visdomstann som er på vei ut, og som gjør dritvondt innimellom.

Forresten så er jeg radiograf og kan garantere at et røntgenbilde hos tannlegen ikke gir noe som helst stråledose det er verdt å tenke på. En får mye større dose når en for eksempel er ute og flyr (stråling fra verdensrommet). Likevel vil en selvsagt anbefale røntgen k u n til de som absolutt trenger det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...