Gå til innhold

Stoppe OS et år for å jobbe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått OS i et år nå, og nå har jeg fått barnehageplass til ungen og tilbud om en jobb jeg har veldig lyst på. Men hvis jeg skal jobbe mens jeg mottar OS, vil det nesten ikke lønne seg, i.o.m. at det blir trukket av OS + at jeg må betale 37% skatt av biintekt. Men går det an å stoppe OS et år og bare jobbe istede? Også søke OS igjen til neste år, når jeg begynner på skole. Vil jeg evt. miste et år av OS da? Vi kan jo få OS i 3 år tilsammen, vil da det året jeg jobbet bli trukket fra et av de tre årene?

Har så lyst på den jobben, vil ikke gå hjemme på OS et år til uten at jeg virkelig trenger det. Hadde jo vært fint å kunne "spare" et år med OS til jeg begynner på skole, når jeg virkelig trenger det mest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du kan 'spare' ett år med os og heller jobbe det året heller om du ønsker det.

Skrevet

Bare pass på å stoppe stønad til barnetilsyn det året, den "spiser" visst av OS perioden din enten du mottar OS eller ei (men dobbeltsjekk dette med NAV, er ikke 100% sikker). Jeg kommer til å stoppe OS så snart jeg får jobb. Hvis jeg ikke har fått bruk for den igjen før snuppa blir 7 år kan jeg heller søke om det igjen da. Vil gjerne ha mulighet til å gå ned i stillingsprosent (om det er greit for arbeidsgiver) det første året hun går på skolen, da vil OS komme godt med.

Skrevet

Gjør den det? Da blir det litt verre. Men det går vel. Men går det an å få redusert betaling i barnehagen?

Skrevet

Ja det går fint!

Og jeg er nesten 100% sikker på at stønad til barnetilsyn IKKE spiser av OS-perioden, men mener at feks utdanningsstønad gjør det...

Skrevet

OK, så bare det sto under den lange økonomitråden vår, men det kan jo selvfølgelig være feil. Sjekk med NAV du :)

Skrevet

Jeg stoppa OS i et halvt år da jeg jobba fullt. Da måtte jeg betale hele barnehageregninga selv,fikk ikke dekt 64%.

Skrevet

Du får dekt om du barnehagen også.

Stønad til barnetilsyn er når foreldre er nødt til å la andre se etter barnet om man er syk, er under nødvendig utdanning og om man jobber.

Står på den slippen som du søker barnetilsyn på.

Så lenge du jobber får du dekt litt av barnehagen fordi du er i arbeid og må andre ta over tilsynet av ditt barn.

Hvertfall slik jeg har forstått det

Skrevet

Stønad til barnetilsyn

Når du kan få stønad og hvor lenge

• Det kan innvilges stønad til barnetilsyn når

du må overlate tilsynet til andre (ikke til den

andre av barnets foreldre) på grunn av utdanning

eller arbeid utenfor hjemmet (herunder

etablering av egen virksomhet), eller

når du står tilmeldt arbeidsformidlingen som

reell arbeidssøker.

• Stønad til barnetilsyn kan gis i inntil ett år

dersom du har en forbigående sykdom som

hindrer aktivitet utenfor hjemmet.

• Stønad til barnetilsyn gis vanligvis til det

yngste barnet har fullført fjerde skoleår.

• Stønadstiden kan forlenges hvis barnet

trenger vesentlig mer tilsyn enn det som er

vanlig for jevnaldrende eller hvis fraværet

fra hjemmet på grunn av utdanning eller

arbeid er spesielt langvarig eller uregelmessig.

Her er det som står ang stønad til barnetilsyn.

Det andre innlegget ble litt rotete, tidlig på morningen her så ble noe skrivefeil gitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...