Gå til innhold

Planer om å bære nyfødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å bære babyen i et elastisk sjal fra hun er nyfødt. Har hørt at BabyBjørn kan være skadelig for hofte/rygg, men er det noen som har erfaring med/synspunkter på elstisk sjal? Kan jo tenke meg at det for babyen kjennes endel tryggere å bli båret tett inntil mamma/pappa i forhold til å bli lagt ned for seg selv i en vogn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor har du hørt at det er skadelig for babyen å ha den i babybjørn da??

jeg har kjøpt brukt babybjørn igjennom finn.....og den kommer jeg til å bruke opp og ned trappa til 2 etg :) uten å ha dårlig samvittighet av den grunn......tror ikke man skal høre eller tro på alt man leser heller...

Skrevet

Er babybjørn bæreselen skadelig? er det dokumentert?

Æsjda, den har jeg kjøpt...

Skrevet

svigerinna mi SVERGER til sjal, og JA, tror absolutt det er fint å sunt for barnet med den nærheten det får...

men BabyBjørn hadde ikke vært godkjent visst det ikke var bra for barnet....men det dem sier om BabyBjørn, er at man helst ikke skal bære barnet i mer en 20 minutter sammenhengende i den....med sjalet er det ingen begrensninger!

Men se også etter hva barnet liker....det er det viktigste! barnet til søstra mi likte ikke sjalet, men var da vant til BabyBjørn, mens barnet til svigerinna mi ikke likte BabyBjørn, for han var vant til sjalet...:)

BabyBjørn vil jeg tro er lettere/kjappere å få på seg, særlig med tanken på å putte barnet nedi i forhold til sjalet(når du bærer det på ryggen når det blir større.....blir tungt for ryggen etterhvert å bære det magen)..

Skrevet

Det er vel helst slik at alt man gjør med sunn fornuft og ikke over lange perioder er greit. Babybjørnen belaster hofter og skritt når barnet "henger" foran der. Derfor ville jeg ventet noen uker før jeg brukte den lenge om gangen. Endel andre seler/sjal fordeler belastningen riktigere ergonomisk, og er derfor "snillere" mot barnets kropp.

Jeg hadde babybjørn til første, men solgte den fort, fordi den var vond til min rygg... Vi brukte den derfor over begrenset tid, og kun i korte etapper.

Endte opp med ny sele fra babyslynga.no en Ergo-sele. (Jeg drister meg ikke på slynger/sjal og mannen vil ikke bruke det). Ergoen er god for vonde mamma/pappa-rygger. Du bærer størst belastning på hofter, og du kan bære baby på rygg, mage eller hofter. Kjekt når ungen blir større.

Barnet sitter også godt, med vektfordelingen på rumpe og bein.

De har spebarnsinnlegg til som gjør at du kan bære barnet liggende inntil deg, som i slynge/sjal.

Skrevet

ja skal bære i sjal,slynge og mei tai:)

Elqastisk sjal er jo enklere enn vevd da du kan knyte dette på før du har barnet oppi og slepper etterstramming og slike ting:)

Skrevet

Sjal er kjempelurt og kan anbefales på det varmeste. Har ikke erfaring med å bære en helt nyfødt selv, men det går visst helt fint i følge de som har prøvd. Vi hadde både babybjørn (hadde lånt) og bæresjal til lillegutt. Jeg klarte ikke å bære særlig mye med babybjørn, ble veldig sliten i rygg og skuldre. Sjalet kan knyttes på mange måter (også bære på rygg når de blir eldre) og fordeler vekten mye bedre, så jeg foretrekker det. Denne gangen har jeg tenkt å bruke sjal fra dag 1. Såvidt jeg husker skal ikke babybjørnen brukes på helt nyfødte nei. Er litt mer pes i starten med sjal, med knyttingen, men så fort man blir vant til det går det som en lek. Veldig lurt når ungen er sånn 4-5-6 mnd og kan være veldig oppmerksomhets-syk, men er for liten til å være med på ting, så kan man ha den på ryggen mens man fyker rundt og gjør husarbeid, lager mat, leker med storesøsken osv.

Skrevet

Skal prøve meg på elastisk sjal og mei tai. Gleder meg :-)

Skrevet

bæreselen er skadelig KJEMPE tidlig etter at ungen er født....pga ryggen!

Når ungen er litt eldre er det ikke farlig, det jeg har hørt! Så bæresjal skal være mye bedre, fordi ungen da ligger i den...babybjørn er stivet opp og ungen sitter uten å kunne sitte...eller noe:P

Skrevet

jeg har både baby bjørn og moby wrap (elastisk sjal) Babybjørn bør ikke brukes den første tiden, men med bæresjal er det ingen begrensninger. Fordelen med sjal er at en kan bære barnet både i liggende og sittende stilling, og det er mer skånsomt for både mor og barn, fordi barnets kroppsvekt blir bedre fordelt.

Skrevet

brukte ringslynge i begynnelsen forrige gang, så tok jeg i bruk baby bjørnen da hun var va 3mnd.

Kommer til å gjøre det samme denne gangen også, men nå har jeg fått en mei tai også, så tror jeg kommer til å bruke mest den =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...