Anonym*Gullklump* Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Noen av dere gravide damer her som har begynt å tenke på prevensjon etter fødsel? Jeg har begynt å tenke på det men er vel så og si stuck i det.. Jeg vil ikke ha spiral, p-piller, p-ring, p-plaster, hormonspiral Litt usikker på p-sprøyten for gikk på den og det tok nøyaktig 2år etter jeg skulle tatt en sprøyte til jeg ble gravid. Har lurt litt på p-stav men vet så lite om den. Noen som har noen gode råd og tips til meg? Erfaringer og dele? Sier takk til alt dere vil/kan dele med meg=)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Denne vil jeg dytte på... jeg har virkelig begynt å bekymre meg og grue meg til tiden som kommer etter fødsel som gjelder prevensjon... P-piller funker ikke på meg.. å det er begrenset hvem prevensjonsmidler jeg KAN bruke pga. jeg har ladens mutasjon... Livredd for å bli gravid på nytt, altså vi kan jo med andre ord ikke bli gravid igjen før om maange år i å med at jeg er 16 år. (kommer ikke til å tørre å ha samleie før jeg vet 100% sikkert at jeg har noe som funker altså) Så jenter, hell innpå med tips og råd og erfaringer som "tes" sier:)
straxmamma:) Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 jeg har selv tenkt på hormonspiral....hvorfor vil du ikke ha det?? har du dårlig erfaring eller noe?? er så i tvil jeg....
Anonym*Gullklump* Skrevet 7. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2007 Nei har ikke vært borti den før men jeg vil ikke ha noe form for spiral etter litt dårlig tilbake meld av venninner. Men sef alle kan reagere på prevensjon ulikt. Men jeg vet ikke jeg hehe er vel derfor jeg spør her egentlig for jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg for noe og er derfor ute etter noen som kansje vet noe, har erfaring og dele eller noe å anbefale. Er i kjempe tvil jeg og.
straxmamma:) Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 jeg har hatt veldig negativ erfaring med p-piller...fikk blodpropp! min fastlege anbefalte da denne hormonspiralen å sa at det var det sikreste i verden...
nord trønder Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Jeg går for hormonspiral. Har hatt det før, og var veldig fornøyd med det. Er også et rimelig alternativ. Koster rundt 1500++ og man kan ha den i opptil 5 år. Menstruasjonen min endret seg også i form av mindre blødning og kortere varighet:)
kosemæ Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Til HI: Dersom du ønsker å prøve p-sprøyte, i.o.m at du ikke vil bruke noen av alternativene, tror jeg personlig jeg ville prøvd p-stav istf. Samme prinsipp, bare at p-staven består av en liten stav (omtrent som en fyrstikk) som settes inn under huden på innsiden av overarmen. Alle reagerer ulikt på ulike typer prevansjon, og alle prevansjonsmidler har dessverre potensiale for bivirkninger. De fleste kan likevel finne noe som fungerer bra for dem. Grunnen til at jeg heller ville forsøkt meg på stav er at den relativt enkelt kan fjernes dersom en får uønskede bivirkninger, og hormonmengden forsvinner da. Med p-sprøyten har en ingen mulighet til å avslutte behandlingen med umiddelbar virkning, da hormonene blir værende i kroppen til en har skilt dem ut uansett. Må settes hver 3. mnd, mens p-stav kan sitte i 3 år (tror muligens en type varer i 5 år). Jeg kommer nok til å velge hormonspiral som kan settes inn få uker etter fødsel; har ikke prøvd det før men dersom jeg ikke trives med det kan jeg jo bare få den fjernet. Masse god info å finne på nettet; skriv inn p-stav eller p-sprøyte eller annet på f.ex google, så kommer det opp masse gode linker.
lizzie har blitt 2barns mor Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 legen min sa til meg at så lenge man ammer så får man ik p piller, lr sprøyter eller noe form for det, kan få mini pille. dette er fordi hormonene går over i morsmelken. jeg har enda ik begynt å tenke på prevensjon, men har begynt å kvi meg til 6 ukers kontrollen.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Jeg har begynt så vidt å tenke på det... Har Leidens mutasjon ( større sjanse for å få blodpropp, da det ligger i genene), så her blir det enten kondom eller spiral. Ellers er slike apparater som måler temperatur eller sjekker urinen et alternativ... Men skal snakke med legen om det på 6 ukers kontrollen.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Jeg har allerede bestilt sterilisering
Mazza** Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Har ikke tenkt å bruke noen form for prevensjon jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå