Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Lar dere stebarna deres gå fritt inni skaper og "snoke" og sånt? Kan de bare gå og forsyne seg i kjøkkenskapene? Jeg og mannen min har nå gitt de beskjed om at vi ikke liker det at de bare går rett inn i skaper og skuffer. Og at de ikke bare kan gå og forsyne seg på kjøkkenet. Er de sultne, så kan de si i fra til oss, og så hjelper vi de med å finne mat. Drikke kan de finne når de vil. (De er 9 og 12 år gamle)
vitaminbjørnen Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Ja, familiemedlemmer kan gå fritt i huset vårt.... Fremmede får ikke gå i skap og skuffer.... Føler de seg hjemme hos dere....?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Enestre restriksjonen vi har er at hunden ikke skal opp i møblene. Barna må få gjøre som de vil vel, om de ikke roter. Klart de må få finne seg mat om de er sulten uten å føle at de må legge inn skriftlig tillatelse!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 De reglene dere har der, er vel ganske vanlige i de fleste familier. Hos oss får verken egne barn eller stebarn gå i skap og skuffer. Vi dekker på bordet ved måltidene, så her finner liksom ingen av barna seg mat selv. (egne barn er 10, 7, 2 og stebarnet er 14 år)
vitaminbjørnen Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Er det ikke normalt at barn i den alderen lærer seg å bli litt selvstendig og kan hente et glass melk om det er tørst, eller hente seg noe frukt/yoghurt om det er sultent mellom måltidene? Kanskje det er jeg som er på bærtur, men hos oss er det normalt..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 VitaminBjørnen Jeg kan vel ikke akkurat si at de føler seg som hjemme når de er hos oss. Men velkomne... For hjemme gjør de akkurat som de vil uansett. Der steiker de seg en Grandiosa til kvelds om de vil det. I tillegg kan de forsyne seg av is i fryseren og snacks i skapene når de vil. ( Den eldste har fortalt at posestappe til frokost er helt normalt hos de, fordi det liker hun så godt) Hos oss spiser vi samlet ved bordet til alle måltider, og blir de sultne innimellom, så får de frukt eller lignende om de spør først. Det må kanskje nevnes at stebarna har godtatt at vi vil ha andre regler hos oss... det er moren deres som ikke godtar det. Hun mener at vi ikke ønsker at de skal føle seg som hjemme. Pga dette er hun sur på meg, og har gått rundt og fortalt hvor sleip jeg er mot stebarna mine. Mannen min bryr seg ikke om hva hun sier. det bare "preller" av ham. Men det er jo ikke han som er syndebukken da...neida det er bare meg det. Den onde stemora
vitaminbjørnen Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Vi er vel i utgangspunktet enige, selv om jeg synes de må få ta seg et eple uten å spørre først. Men det som du beskriver over med at det får konsekvenser for matvaner, det er jeg enig i er feil. Ingen spiser potetstappe til frokost. Og kjenner godt til mødre som lirer av seg styggeskaper om meg, men det må du bare overse. Barna skjønner mer enn vi tror, men er nok lojale mot mor
Gjest Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Klart det! skulle bare mangle - de bor jo hos oss halvparten av tiden. At barnehagebarn spør om å få en frukt eller drikke er normalt, men alle barn som har begynt på skole bør kunne finne seg mat selv - smøre seg en brødskive om det er sultent + + +. Ble sjelglad den dagen stebarna ble så selvstendige at de ordnet seg mat selv mellom måltidene (brødskive/frukt/drikke) og ser frem til den dagen våre små blir selvstendige. Har heller ikke hatt noe imot at vennene til stebarna har ordnet seg mat etter skoletid - kravet er at de rydder opp etter seg og setter brukte asjetter/glass i oppvaskmaskinen og ikke kaster mat i søpla Der det er hjerterom er det husrom eller motsatt..... jeg må si at jeg ikke har det samme kontrollbehovet som du og mannen din har i deres hjem.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Nå oppbevarer vi ikke så veldig mye hemmelig i kjøkkenskapene, så jeg vil ikke si at de snoker rundt i kjøleskapet. Problemet med at unger bare henter seg mat er jo at det ikke nødvendigvis passer med måltidene, og da spiser de ikke mat, og at de har en lei tendens til ikke å sette ting tibake i skapet, og heller rydder de ikke opp etter seg, så det blir mer sånn smuler over hele kjøkkenbenken, ringer etter melk og saft, dråper her og dråper der. Smør på disken uten lokk, passe smelta, og hva nå enn pålegg stående fremme. Men dette med oppigjen rydding er nå en sak for seg. Men jeg liker å ha kontroll med måltidene og hvor sultne mette folk er, er ikke så stas å lage full middag fordi alle andre har spsit! Dessuten er det jo mest snack de er ute etter, for de gidder ikke lage skikkelig mat. Og snacken vil vi jo helst ha litt kontroll med, spesiellt nå når vi har små i hus, som også vil ha både sjokolade, boller og chips når han ser det. Men kommer noen utenom faste måltider og vil ha mat, så får de gjerne beskjed om å lage selv, og å rydde opp etter seg, men da blir det litt sutring for å være slavedrivere, og kan ikke du gjøre det for meg PAPPA Pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Selvfølgelig får de ikke lov til det!!! Mat serveres til faste tider, ved bordet. Snop og sjokolade får de bare på lørdag, da gjerne ved 16-17 tiden! De har ingenting å gjøre i mine kjøkkenskap, heller ikke i kjøleskapet!
smillas Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Hvis dette er en regel som gjelder alle, voksne og barn, stebarn og egne barn, så er det vel greit. Da er det bare en streng husholdning. Det hadde aldri gått hos oss, men jeg vet om folk som har det slik. Jeg reagerer litt på benevnelsen "mine kjøkkenskap", (ikke fra HI, men fra en anonym lenger nede), det er vel familiens kjøkkenskap??? Skjønner også delvis behovet for kontroll, men jeg tror det blir utrolig slitsomt å kjempe for den kontrollen i lengden. Hva med heller varsle på forhånd hva som er til middag eller kvelds, sånn at man får sjansen til å bli litt sulten og glede seg? Så får de som er med, være med, og de som ikke spiser ordentlig, ja, synd for dem; mer på dere andre! Det går jo også an å sørge for å ha bare supersunne saker i skapene, som ikke frister altfor mye. Gulerøtter og klibrød. Da er det jo bare stas om de tar seg, ikke sant? Og servere middag MED dessert etterpå, så blir det mer artig med fellesmåltidene.
Kreoline Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 For meg er det helt normalt å spørre om man kan ta ting som er i kjøkkenskapene. Da snakker jeg selvsagt ikke om å finne seg et glass saft eller ei brødskive med brunost. Jeg fikk ikke lov å finne meg kjeks, sjokolade, kake, yoghurt, brus, frukt i skapene som det passet meg, og det kommer jeg ikke til å tillate barna mine heller. Det har ikke noe med å være kontrollfreak eller herskesyk, men behovet for å vite hva som er i skapene mine og sørge for at barna har et sundt kosthold, i tillegg handler dette om økonomi for noen. Det er ikke alle som har mulighet til å fly på butikken å handle når det er tomt. Dette har vel sikkert ikke noe med dette å gjøre, men jeg står like fast på at jeg kommer til å lære barna mine å spørre om å få ting som er i skapene mine.
ana baroma Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Dersom han er sulten, så sier han fra, og tar seg en skive. Men han tar normal mat og normalt pålegg. Han snoker aldri i skapene, men det er ikke fordi han ikke får lov, men fordi det er så utrolig lite spennende der. Han kan ta det han vil av pålegg, og han tar ellers vann å drikke. Jeg fikk ikke gå i skapene å forsyne meg hjemme da jeg var barn, men helt ærlig er ikke dette en problemstilling jeg har fundert mye over:)
___________ Skrevet 8. september 2007 #14 Skrevet 8. september 2007 Snop får ingen ta, men drikke og mat er helt greit. Det er like mye stebarnas hjem som mitt barns hjem.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #15 Skrevet 9. september 2007 Bare de ikke snoker i nattbordsskuffen min, så kan de gjøre hva de vil for meg. På kjøkkenet har vi jo mat. Selvsagt er barn på 9 og 12 år i stand til å finne seg mat på egen hånd. Jeg har da yngre barn som finner seg mat dersom de er sultne.
*-* Skrevet 11. september 2007 #16 Skrevet 11. september 2007 Hehe, for å si det sånn, jeg regner vel med at stebarna snoker i de fleste skap når de er alene hjemme, som jeg også gjorde da jeg var på den alderen. Ting jeg overhodet ikke vil at de skal se gjemmer jeg så høyt og langt bort jeg kan. Den hemmelige festrøyken og snusen på øverste kjøkkenhylle er jeg nok redd de har oppdaget for legne siden. Mannen min mener de ikke ikke går ikke skuffer og skap, men jeg husker jo hvordan jeg holdt på selv på den tiden. Det er vel en del av det å vokse opp tenker jeg, man er jo nysgjerrig og utvider territoriet sitt. Når det gjelder kjøkkenskap så ville jeg vel ikke kalle det å snoke. Skulle likt å sett min mor kalle det at jeg snoket i kjøkkenskapet når jeg og venninner hadde smaksprøver etter skoletid. Men det er jo lov til å si fra hvis barn roter og griser på kjøkkenet. Hos oss så har vi stort sett felles måltider, så i utgangspunktet spør barna hvis de er sultne og har lyst på noe å spise utenfor måltidene. De er ikke vant til å få ta seg noe å spise til enhver tid. Men er de hjemme alene etter skolen så får de selvfølgelig lov til å ta seg en brødskive hvis det er lenge til vi kommer hjem til middag. Og hvis de er sultne på kvelden og vi ikke akkurat har tid til å lage mat så kan vi rope til dem at de skal smøre seg en brødskive selv. Sånn er det vel vanlig at det er i en familie med barn over ni-ti-elleve år? Men nå har jo ikke vi veldig mye spennende i kjøkkenskapet da (foruten den der hemmelige festlightrøyken:)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #17 Skrevet 12. september 2007 Mannen min tok stedatteren min (hans datter fra et tidligere forhold) på fersken i å snoke i nattbordskuffene våre. Han ble dritforb... Og det er nok siste gang hun turte å åpne en skuff eller et skap hos oss. Hun er 12 år, og hadde nok ønsket at hun aldri hadde snoket tenker jeg. Tror ikke hun var så glad for å se det hun så der. Hihi til pass for henne sier nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 Er litt rystet over at stebarna ikke får ta seg mat uten å spørre, og at de ikke føler seg hjemme, men velkomne.. Har selv 5 stebarn, ingen selv (men håper det kommer snart..). De tar seg mat når de er sultne, men snop og sånt spør de om.. Og klart om vi akkurat skal til å lage middag, ber vi dem vente på det. Men ellers synes jeg det er sykt å nekte de å spise... Eneste kravet vi har: Rydd opp etter dere! Er gla for at de kan føle seg hjemme hos oss, selv om de ikke bor her fast.... :-)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #19 Skrevet 20. september 2007 Anonym over Får de ikke forsyne seg med snop og sånt som er tilgjengelig? Da synes jeg faktisk at dere bør gjemme snopet litt bort, slik at de slipper å bli fristet av det. Du sier at de må spørre om lov til å ta snop...hvorfor ha det så lett synlig at det frister de? Her har vi lov til å forsyne oss med det som er tilgjengelig. (Det vi vil gjemme til en annen anledning gjemmer vi bort) Vi har alle forskjellige meninger om dette, så kanskje det beste er å la folk få gjøre som de selv vil i sitt eget hus (ha egne regler, og ikke følge andre sine meninger...alle mener jo forskjellig) Hvorfor dømme folk for så teite ting???? ....en stemor er vel ikke ond bare fordi barna må spørre før de finner seg mat vel?
mamma til twins Skrevet 20. september 2007 #20 Skrevet 20. september 2007 Vi har vel alle snoket i nattbordskuffene til foreldrene våre, har vi ikke? Det er viktig å huske at kua også engang har vært en kalv. He he.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #21 Skrevet 20. september 2007 Men en må da kunne gi beskjed om at ting ikke er lov, og at handlinger får konsekvenser. En kan jo ikke velge å la være å disiplinere barna når de blir tatt på fersken med smug røyking, fordi en selv smugrøykte når en var tenåring?! Det nytter da ikke det, gjør det vel?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #22 Skrevet 20. september 2007 Synes at for mange forbud skaper et ukoselig hjem for barn. Det er deres hjem også, eller? Hva om du selv måtte be om lov til å ta deg mat når du var sulten? Barn blir gjest i sine egne hjem eller i hjemmet til en av foreldrene på den måten. Det må føles veldig ubehagelig å være nødt til å tilbringe annenhver helg i et hjem der du helst ikke skal synes og gå på tåhev. Skjønner at mange barn lar være samværet når de blir så store at de kan bestemme selv. Det er jo bortkastet tid å ha det slik. Større barn bø få lov til å finne seg mat selv. Det er jo en del av det å bli selvstendig. Syns det er kjempeflott jeg med barn som til og med greier å lage middag selv. Men klart de må lære seg å rydde etterpå.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #23 Skrevet 20. september 2007 Nå er de såpass store og forstandige at de vet hvor snopet er, og om man prøver å gjemme det, finner de det uansett. Jeg mener man bør kunne ha snop i skapet uten at det er tomt med engang, fordi det er fritt frem for barna. Ellers er jeg egentlig enig i at alle skal få ha sine meninger.. Men dette er nå en plass der man ytrer dem....
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #24 Skrevet 24. september 2007 Her er alle skap åpne for alle. Jeg har fortsatt så små stebarn at de ikke klarer å skjære brød selv, så det er ikke noe problem. Men når de blir så store at de kan det, så innfører vi måltider til faste tider, og at en voksen styrer mellommåltider. For meg er det vitkig at alle samles til felles måltider, og at alle får gode matvaner.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #25 Skrevet 24. september 2007 Jeg skjønner at dette kanskje er ditt kjøkken i utgangspunktet og at du føler deg litt overrumplet med barn som valser inn av ren selvfølge. Jeg får likevel vondt i magen av å høre om regler tredd ned over barn som ikke hjelper de i å bli selvstendige mennesker, men som bare blir dine grenser for hva du tolererer ovenfor deg selv i eget hjem. Hvorfor vil du ikke at barna skal føle seg hjemme hos deg? Hvorfor lærer du de ikke heller hva de bør spise og når de bør spise og hvordan de skal rydde opp etterpå? Hjemme hos mor gjør de som de vil likevel, men du kan lære de noe verdifullt hos deg som de kan ta med seg videre. Hvorfor vil du egentlig ha kontroll over om folk er mette eller sultne hjemme hos deg? Dette høres ut som unødvendig bekymring. Jeg er helt opptatt av faste måltider for egne barn selv, men det er likevel viktig for barn å kjenne på egne følelser og lære seg å håndtere disse. Akkurat som å ta seg et eple om man føler sult.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå