Gå til innhold

Samværshelg og ut i kveld, og i morgen kveld...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skal stedatteren min komme hit, fordi det er vår samværshelg.

I morgen er vi bedt i 30 års fest for mannen til venninnen min.

Vi spurte jentas mor, om vi kunne bytte helg, men det går ikke sier hun....

Så nå kommer hun til å være her uansett...sammen med våre tre små barn (hun er 13 år selv), og barnevakten vi bruker, og hennes venninne( de er 16 og 17år). Stedatteren min synes det er flaut med "barnevakt" nå når hun er så stor, og jeg vet at hun kommer til å bli sur hele helgen pga dette. Og det typiske er at det er meg hun legger for "hat". Så nå kommer det til å bli en helg hvor hun ikke kommer til å snakke til meg.

Er så lei at at det alltid er jeg som får gjennomgå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..Glemte å nevne at vi skal ut i kveld også...da skal vi til en kollega av mannen min. Han og kona har invitert oss på kortspillkveld. Moren min skal sitte barnevakt i kveld...

HI

Skrevet

Vel dere kan jo bare fortelle henne at barnevakten ikke er for henne, men for de tre andre barna. Eller mener hun at hun selv skulle hatt ansvaret for hele sulamitten?

Bursdager de kommer jo når de kommer, og den festen er det vanskelig å gjøre noe med. Kortspill kunne dere kanskje gjort en annen helg, men det er ikke alltid det er like passende å si nei.

Klart dere skal gå ut å kose dere. Hun er del av familien på godt og vondt, og det er jo ikke sånn at dere er borte hele dagen. Dere går vel ut på kvelden mellom 7 og 8, og det dreier seg jo tross alt ikke om så veldig mange timene våken tid.

Skulle jo tro at en 13 åring ville synes det var stor stas å sitte i stua sammen med en 16 og 17 åring og høre om alt det spennende de opplever på fester og med gutter og på videregående :)

Skrevet

Greit nok at mor kanskje burde byttet om hun hadde anledning. Men du visste da vel at det var deres helg?

Skrevet

Du bør ikke plalegge å gå ut to kvelder i en helg dere har stedatteren, og så klage på at det ikke er lett med barnepass situasjonen

Skrevet

I kveld er det mannen min som skal ut, og han er invitert ut med kona si (meg...). Takker jeg nei, så går han bare uten meg.

I morgen er det en 30 års dag som skal feires. Jeg foreslo for mannen min at han kunne bli hjemme, men det vil han ikke. Han mener at så lenge eksen ikke vil bytte helg så er det opp til henne. Og så sier han at når det dukker opp slike ting, så må vi kunne gå på det uansett. ( Og det er jeg enig i, men jeg "tvinger" ikke ham til å gå ut når jenta er her på samværshelg.Det er hans eget valg)

Jeg klager ikke på at barnepass situasjonen er vanskelig, men jeg er lei av at jenta klandrer meg for alt. Faren kunne jo valgt å takke nei til invitasjonen i kveld, og han kunne blitt hjemme med henne i morgen kveld... poenget er at det er HAN som burde klandres, dersom noen skulle blitt det. ( Det er hans barn).

Skrevet

Hm jeg er uenig med mannen din at det er opp til eksen. Avtalt helger er avtalte helger, og det er hans jobb å sørge for at jenta får pass. Og han bør være mann og forsvare deg, og slå tilbake mot jentas oppførsel dersom den er upassende. Du skal egentlig ikke merke noe til dette (i en ideell verden)

Skrevet

Det mannen min mener er at vi ikke skal hindres i å takke ja til invitasjoner pga at datteren er her. Han mener at så lenge det er umulig å bytte helg, så får bare jentungen finne seg i at vi går ut allikevel, og at vi har barnevakt til ungene.

Når jenta blir sur på meg, og tydelig viser dette, så gir han henne beskjed. Han har flere ganger sagt til henne at det er han som vil ut, og at det ikke er jeg som "tvinger" ham med. Men hun gir seg ikke ( blir nok en del oppviglet av moren sin også...for hun mener at han skal stoppe hele verden når jenta er hos ham i samværshelgene).

Stedatteren min sier at dersom jeg blir hjemme, så blir faren også hjemme... Det stemmer at han hadde blitt hjemme i morgen, når det "bare" er snakk om mannen til venninnen min sin fest. Men når det gjelder hans kollega i kveld, så hadde han gått uansett. Uten tvil !

Joda, jeg kunne blitt hjemme jeg i morgen, og så hadde han holdt seg hjemme også... men er det virkelig rett da? Jeg vil jo ikke droppe mannen til venninnen min sin 30 års feiring ( Han er en veldig god venn for oss også), pga dette.

Jeg hadde ikke latt mine egne barn en gang få styre dette. Bortsett fra dersom de gikk på skole i en annen by, og kun kom sjelden hjem på besøk.

Skrevet

Ikke ta dette inn over deg. Jenta er såpass stor at hun selv er klar over at det er hun som er problemet her. Jeg har en 14 åring selv som blir sur når jeg og mannen min har barnevakt til de minste barna våre. Jeg synes datteren min er for ung til å passe småsøskenene sine selv. De er 4 og 1 år gamle. Vi har en barnevakt som er 18 år, og det liker ikke dattera mi. Hun skriker og kjefter på meg hver gang vi skal ut, og har barnevakt. Typisk i den alderen. De føler seg voksnere enn de er.

De skjeller oss ut uansett om vi er mødre eller stemødre i den alderen, når det ikke går helt etter deres pipe. Men jeg er heldig da som ikke har en utenforstående person som påvirker henne. Det er jo sant.

Jeg råder deg til å gjøre som faren. La det prelle av deg. En dag blir hun voksen, og forstår hvor dum hun var( Det har vel vi fleste innsett når vi ble voksne)

Skrevet

Jeg er litt enig i dette med at en ikke skal takke nei til invitasjoner bare fordi en har barn. Når noen tar seg bryet verdt med å stelle i stand selskap så er det jo vanlig høffelighet og stille. Hadde jo ikke likt at folk takket nei i hytt og pine når vi inviterer. En blir jo helt usosiale om en aldri kan. Vi har konsekvent takket nei hver gang han har hatt samvær, eller jeg har dratt alene. For det er visst så ille at barna skal ha barnevakt. Nå flere år senere har vi egne barn, og det er visst helt greit å ha barnevakt til dem. Han har vel innsett at det ikke nytter å isolere seg helt fordi en har barn, er jo ingenting å vinne på det.

Går heller an å drikke litt mindre, stå opp neste dag, være litt ansvarlig, og så går det jo an å planlegge minst mulig ting til samværshelgene, at en ikke selv trenger invitere akkurat de helgene. Men det blir jo veldig fullt de helgene det ikke er samvær om ALT skal skvises inn da. Både fest o praktiske gjøremål. Det er ikke særlig avslappende eller fair på de som er her fast.

Skrevet

helt enig med anonym over.

Og det er sant det at livet stopper ikke opp, bare fordi samværsbarna kommer. Selvfølgelig skal dere ikke være bundet fast annenhver helg pga stebarn. Takk ja, gå, og kos dere. Selvfølgelig behøver man ikke alltid gå ut i samværshelgene, men av og til skulle da bare mangle. Og dere har jo i tillegg foreslått å bytte helg, så da er det enda mindre grunn til å ha dårlig samvittighet.

Biomødre har da også barnevakt i sine samværshelger dersom det dukker opp en invitasjon innimellom... ( de har jo ikke mer samvær i helgene de enn dere...)

Skrevet

Hmmm....

Jeg ville brukt stedatteren som barnevakt og gitt henne betaling for det. Jeg passet da mange barn da jeg var 13 år uten noen problemer.

Dette er uansett ikke din stedatters feil. Det er ikke alltid man har mulighet til å bytte helg, dette vet jeg alt om. Og det bruker som regel å bli svært sure miner fra far når jeg ikke har mulighet til å bytte. Akkurat som om det er min feil. jeg har da også et liv, og jeg legger som regel planer på de helgene jeg har barnefri.

Jeg synes vel det er greit at man drar på en bursdag, men synes nok det er litt unødvendig å legge en avtale på fredagen også.

Skrevet

Ikke la samværshelgene sette en stopper for dere i å ha sosialt samvær med ders venner. (så lenge det ikke skjer hver gang det er samværshelg) Om dere er borte fra feks klokken 20 og utover, fredagen og lørdagen, så er det plenti tid ellers i løpet av en helg hvor stebarnet får tilbringe sammen med dere. ( Hun får bare finne seg i at dere har barnevakt for de andre barna)

PS! Å la en 13 åring sitte barnevakt på tre små barn, synes jeg er et ekstremt dårlig og uansvarlig råd, så dropp det iallfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...