Gå til innhold

Får jeg anti-depressive av legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 24 år og førstegangsmor til 4mnd, nydelig jente. Skal til legen på mandag for nå har det gått for langt. Har store problemer. Fant ut idag at jeg tror jeg har fødseldepresjon og kommer til å spørre om å få anti-depressive over en periode mens jeg går i terapi.

Men vil legen skrive ut anti-depressive, eller er jeg for ung? Skal det veldig mye til for å få anti-depressive? Erfaringer...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil ikke prøve terapi uten tablbehandling først for så om samtale kan være nok til å se lyset i tunnelen?. Det hjalp meg hvertfall. Jeg var deprimert etter samlivsbruddet med mannen min og det var han også.(hadde sønnen vår på 2 1/2 år, som absolutt ikke hadde det noe bra han heller pga oss) Vi valgte begge å prøve tabl, og for mannen min hjalp det veldig, men jeg tålte eller følte at tabl gjorde meg bare verre på visse oppråder. Følte at jeg ikke ble meg selvi det hele tatt.

Jeg kom meg gjennom helvete uten tabl, mens mannen min gikk på dem i over ett år. Vi fant hverandre tilbake og han ville prøve å slutte på dem og det var ikke lett. Han har nok litt blandede følelser om han følte at det var riktig i første omgang, men for han så var det rett der og da og det hjalp han til å komme gjennom helvete. Det var tøft å slutte og for all del hvis du begynner på tabl og skal etterhvert slutte så følg planen til legen din. Mannen min skulle gjøre det, det lovte han meg, men av en eller grunn som mange tenker selv om de vet det ikke er anbefalt så bråsluttet han og det ble helt kaos for han.

Ta en lang og god prat med legen og finn ut sammen om det er løsningen med kombinert behandling eller om du vil prøve uten.

Du skriver lite om din situasjon så det er umulig å gi noen svar som er tilfredstillende kanskje, men dette er nå min erfaring og mannen min sin erfaring, altså både en dårlig og en god:)

Lykke til hvertfall og finn ut hva som er best for din situasjon,uansett så er det ingen skam noen av delene og håper at hverdagen retter seg for deg snart igjen. Anti-dep kan være til stor hjelp for noen hvertfall, mens for nadre så passer det rett og slett ikke.

Sliter litt selv før fødselen og er klar over at jeg kanskje kommer til å få det tøft etter fødsel også så jeg vil nok være inne her litt også etterpå tenker jeg hvis dette humøret og følelsene her fortsetter.

Skrevet

Takk for svar Tpop!

Har forsåvidt bestemt meg for at jeg vil prøve anti-depressive. Terapi har jeg gått i både med og uten partner. Partneren min er ikke depressiv.

Jeg trenger noe for å dempe de sterke følelsene og tankene som stresser meg og sliter meg ut.

Lurte på om det vil være vanskelig å få legen til å skrive ut anti-depressive og om jeg muligens er litt for ung for at han vil skrive dem ut til meg. Hvis man virkelig sliter og har prøvd omtrent alt så vil vel legen sikkert hjelpe til håper jeg...

Skrevet

Jeg var nå bare 23, men det kommer sikkert ann på hvilken lege også da, det vet jeg lite om. Jeg skulle prøve det for å klare hverdagen litt lettere og slippe å tenke så mye.....

Siden du er i terapi og får hjelp der så har du begynt i riktig retning og jeg skulle ikke skjønne hvorfor legen ikke skulle gi deg anti.dep pga alder da du utifra det du skriver(går allerede i terapi) har innsikt i hva problemene er, men at du kan trenge litt ekstra hjelp for å mestre dem en periode framover.

Du kan vel ikke annet enn å snakke med legen og forklare hva du har og gjennom går og si at du har tenkt mye på å prøve anti-dep, og om han kan hjelpe deg med det.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...