Gå til innhold

Dere med høyt blodtrykk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt er dere på vei? Hvor høyt er blodtrykket deres og hvordan har det vært gjennom svangerskapet? Går dere på medisiner?

Mye spørsmål men er bare litt nysgjerrige på hvordan behandlig dere får, hvis dere får noen?

Jeg selv har 2 uker til termin, har hatt høyt blodtrykk hele SK og målte det senest på Torsdag, var da på 140 over 106.. Skal inn igjen til mandag. Undertrykket har stadig økt de siste ukene, har ikke vært under 90 siden uke 30..

Hadde svangerskapsforgiftning sist og da kom gutten vår nesten 6 uker for tidlig, blir nøye fulgt opp men bekymrer meg hele tiden for det blodtrykket.. Men har ikke tegn til svangerskapsforgiftning denne gangen, men har veldig ofte vondt i hodet.. Men urin og blodprøver har vært fine hele veien..

Fint hvis noen vil dele sine historier..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 33+1 og blodtrykket mitt er ustabilt og noe høyt. I tillegg har jeg hatt høy hvilepuls. I andre trimester blei blodtrykket målt til 160/110 ved hvile, med hvilepuls på 124.

Følges opp av Rikshospitalet pga risikosvangerskap, og blei anbefalt å starte på betablokkeren Zelo-sok. Bruker 50 mg om dagen, og blodtrykket er nå mer stabilt. Blei ikke satt på medisiner før undertrykket var over 95. Ingen tendenser til svangerskapsforgiftning - heldigvis! Tett oppfølging blir det jo, både av meg og ungen, har ikke tall på antall ultralyder. Betablokkere er jo ikke akkurat førstevalg ved høyt blodtrykk, men det eneste som funker når pulsen også er høy. Har hatt mye migrene gjennom hele svangerskapet, sannsynligvis forverra av blodtrykket.

Har kunnet trene som normalt hele svangerskapet, og har i grunnen hatt få plager i forhold til blodtrykket selv.

Ungen har det fint, sier de, selv om han til dags dato ikke har ligget riktig noen gang. De siste ukene har han ligget i tverrleie, så det går mot keisersnitt siden det eneste han ellers vet om er et noe kjelkete seteleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...