Gå til innhold

Pottetrening når?

Mamma`n til verdens nydeligste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 20 mnd, og lurer på når vi skal begynne med potte. Prøvde i sommer, men det var ikke noe stas enda da.. Har dere erfaring/tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har begynt siden hun var 7 mnd da hun begynt å sitte

gode resultater

etter ferien ble verre

begynt på nytt igjen av og til hun vil av og til ikke

det kan være annerledes når barnet er så stor

så jeg prøver å sette henne om morgenen,

etter måltidene

ligger en korg på badet med leiker og bøker

og sier jeg a-a-a tiss-tiss

skal du gjøre a-a-a?

det kan ta opp til 15 min

så leser vi bøker og leiker

og etterpå hvis hun gjørde det, så sier jeg "så flink"

og viser henne hva hun har gjørt

lykke til!

Skrevet

snuppa her har sittet på dosete siden hun var ca 16 mnd

Vi bare prøvde, og så kom det tiss og bæsj. Vi har noen bøker og et blad med leker fra brio som hun titter i mens vi er på do. Det blir en trivelig lese og sangstund også :)

Nå er hun 18 mnd, og det er sjelden det er bæsjebleier her i gården, bare hvis vi er uheldige feks på tur eller no.

Vet ikke helt når hun kommer til å slutte helt med bleier, for hun tisser jo i bleien fortsatt.

Skrevet

Lille gutten min sitt på potta innimellom,men har ikke gjort noe der enda,men gøy å prøve =) han ble ett år i august =)

Skrevet

Leste et sted at det ikke var vits å begynne med dette før ungen var 1,5år pga forståelse eller noe slik..

Vi prøvde for noen mnd siden, men hun ble bare redd...

Tenkte å prøve igjen nå for å se - la henne bli vant til potta.. hun ble ett år i august.

Tror det kommer veldig an på barnet,, de utvikler seg jo så forskjellig..

Skrevet

" skal du gjøre a a a"???

Anonym, kaller du det å bæsje for a a a???

Jaja, du om det!

Skrevet

ja, a a a - det er å bæsje,

imiterer lyd når dei sitter å prøver å trykke!

jer er opprinelig ikke norsk

i mitt land sier vi det til barn

og begynner tidligere med pottetrining enn i Norge

trodde at her er det samme

men mannen min norsk og sa nei

Skrevet

Jeg har faktisk veldig lyst til å starte med pottetrening tidlig - men aner ikke hvordan man gjør det. Må lese litt om det. Mener å ha lest at i gamle dager ble barna tørrere mye tidligere enn nå.

Skrevet

Oi, min er 14 mnd, jeg har ikke tenkt på det engang. Kanskje vi skal ut å kjøpe potte?? Eller bør vi begynne rett på dosete??

Skrevet

det er annen side av medalje -

lettere livet med bleier men dei absorberer så godt at barn

føler ikke seg våte og ikke motivert til å slutte med det...

før var det bare tøy bleier og foreldrene ble og motivert å lære barna sine

fortere for å slippe å vaske

nå er det dei som produserer bleier sier "ikke stress med det

bruk heller mer penger på bleier ett år til"

forurensing er det og

hi-hi

i andre land barn slutter med med det rundt 2 år og tidligere

der foreldrene ikke så rike

her er det bekjente av meg 3,5 år...

håper det går bedre med min da...

ikke ferdig med det jeg endå

Skrevet

Begynte med pottetrening når snuppa var 6 mnd (nå 7,5 mnd). Nå bærsjer hun på potta 1-3 ganger om dagen (hender en gang i blandt at det kommer litt i bleia hvis jeg ikke får med meg at hun sitter og trykker (har ikke lært seg å si ifra...)) Men jeg kan også sette henne på potta etter at hun har spist, også begynner hun å trykke hvis hun må bærsje. Når hun er lei av å sitte på potta gjør hun tegn til å reise seg. Jeg prater med henne når hun skal på potta. Sier: "skal vi gå og bærsje på potta? Så flink du er til å bærsje på potta. Se så masse bærsj du har lagd i potta." osv. Hun får alltid se på bærsjen i potta etter at hun er ferdig, for det gir en følelse av mestring. Hun ser hva hun har gjort, og får ros for at hun har vært flink.

Hun storkoser seg på potta, og jeg synes det er super deilig å slippe å skifte bærsje bleier.

Kusina til datteren min er 2 år, og de har ikke begynt pottetrening enda. Hun vil ikke sitte på do, og vil ikke prøve potte. Og når hun har bærsja i bleia får de ikke skifte bleie før hun selv vil at de skal skifte på henne. De mener at ungen selv vil si ifra når den er klar for pottetrenening. Jeg er veldig uenig i dette, og det er svigers også. Men det er jo foreldrene som må bestemme når de vil begynne pottetreningen. Det er jo de som må skifte bleiene...

Her må jo hver og en selv få avgjøre når de vil begynne med pottetrening, og om barnet er klar for det. Men jeg mener nå at jo tidligere du starter, jo fortere venner ungen seg til potta. Er jo mange 2-3 åringer som er redd for potte og do.

Skrevet

Når barnet selv er bevisst på at det har tisset og bæsjet. Ikke før.

Skrevet

Når vet du at det er bevisst på at det tisser og bærsjer da? Det er sikkert veldig forskjellig fra barn til barn. Men på min datter, så ser jeg jo at hun sitter og trykker. Så spør jeg henne om vi skal gå og bærsje på potta, og da slutter hun å trykke. Så når hun sitter på potta, begynner hun å trykke igjen og bærsjer. hun er nå 7,5 mnd.

Kusina henner ser 2 år, og hun sier ifra når hun vil bærsje, men vil ikke sitte på hverkan do eller potte. Hvis de prøver å sette henne på do, nekter hun plent å sitte der. Når hun så har bærsjet i bleia, så sier hun ifra om det, men vil ikke skifte bleie med en gang. Til slutt må hun nesten overtales til å bli med å skifte.

Hva er da mest riktig...??? Det er jo selvfølgelig opp til foreldrene å bestemme.

Datteren min koser seg når hun får sitte på potta, og hun viser tydelig at hun er stolt når vi ser på bærsjen etterpå.

Skrevet

flink du Fru P

min datter og gjorde det i alderen 6-11 mnd

så reiste vi på ferie i 3 uker

da ble det slutt...

nå er hun 13 mnd og jeg må begynne alt på nytt igjen

og det er mye vanskelige nå fordi hun er større

men jeg skal ikke gi opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...