Gå til innhold

SUUUUUR på mora mi... overreagerer jeg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ida Sofie er 2 år og 8 mnd, og som regel alltid grei å ha med gjøre i barnehagen, men da mommo skulle hente henne sist gang hadde hun slått seg helt vrang og bare hylt (gikk over etter noen minutter i bilen).

Når Ida er hos farmor får hun alltid det som hun vil, hun får gjøre det hun vil og spise/drikke det hun vil (ikke brus). Farmor snakker aldri strengt til henne, bare dulledulledilledall og snakker babyspråk. Ida får hoppe i senga, rote, grise med maten, slipper å rydde etter seg.

Hos mommo får hun bare sunn mat, faste måltider, lite sjokolade (hender jo hun får en bit eller to, eller litt is) og aldri brus/saft. Hun blir også "tvangsforet", må smake på litt av alt før hun får gå fra bordet. Hun må sitte ordentlig og spise maten sin. Mamma er også litt strengere med henne, og orker ikke dillete unger som griser og oppfører seg som babyer. (Jeg er jo mest enig med mommo, og syns det er mye bedre at Ida er der enn hos farmor).

Derfor skjønner jeg jo godt at ungen kanskje ikke syns det er like kult å dra til mommo sånn i utgangspunktet, for hun vet at hun blir "snakket til", og ikke får det som hun vil, altså ikke så stor forskjell fra hjemme hos oss. Det skal sies at hun er utrolig mye enklere å ha med å gjøre når hun kommer FRA mommo enn fra farmor...

Så i dag spurte jeg om mommo/mamma kunne hente Ida i bhg, sa mamma til meg: "Ja, da får`a oppføre seg ordentlig altså. Orker ikke sånn skriking og tull. Du må snakke med henne vettu, og fortelle at sånn kan man ikke oppføre seg"!

Jeg ble ganske irritert, jeg! Det er jo hennes "feil" at Ida skriker sånn...!

Har hun rett, eller var det litt drøyt å si?? Er hun stor nok til å skjønne at hun kan "oppføre" seg når mommo henter henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge hun ikke vet at mommo kommer så blir hun vel sur fordi det ikke er deg eller pappaen da.. vil ikke tro det har noe med hva som skjer hjemme hos henne, mer at hun venter deg og så kommer noen andre..

Skrevet

Jeg forteller henne alltid hvem som skal hente henne på ettermiddagen.

Skrevet

sier forresten til croft at hun må oppføre seg når hun klikker.. men ikke på en stygg måte, sier bare at nå må hun oppføre seg ellers er det ingen som vil leke med henne for eksempel.. sikkert noen som mener det er negativt også hehe...

Skrevet

Et lite barn er ikke stort nok til å skjønne at det skal "oppføre seg" punktum! De lever ut sine følelser der og da og er enda rett og slett for små til å ha noe særlig impulskontroll, den kommer jo gradvis nå som hun blir større da så klart, men enda må hun få lov til å slå seg vrang og hyle dersom hun trenger det. Men jeg skjønte heller ikke hva du mente med at det er din mor sin fel at ungen hyler? Er vel egentlig ingen sin feil vel? Så jeg synes hun var litt drøy og hadde blitt såret selv av en slik kommentar, men jeg synes heller ikke du kan legge skylden på din datters hyling på din mor.

Skrevet

da er det nok bare litt trass og ikke noe personlig.. men skjønner at du blir sur på mammaen din, jeg blir ALLTID sur når mamma skal fortelle meg hvordan jeg skal snakke til eller oppdra ungen min.. men synes du kan si imot mammaen din om du føler det ble galt og si at du ikke synes om at hun sier sånt..du eller ungen gjør jo ikke noe for at hun skal reagere slik, kan jo hende det var ett engangs tilfelle også...

Skrevet

Altså, mommos "feil" fordi hun er myyyye strengere enn farmor... Litt vanskelig å forklare... :) Men det er godt å høre at hun er for liten til å skjønne at hun skal oppføre seg ånkli i ettermiddag, liksom... Hehe.

Skrevet

jeg og vet at et barn ikke skjønner at det skal oppføre seg, men å si at den oppførelsen der er gal og at det er lov å oppføre seg rolig sier nå jeg for det.. og jeg sier jo ikke bare : Oppfør deg Lara! hehe.. jeg sier jo at når du oppfører deg sånn og sånn så vil ikke det og det skje.. etc.

Skrevet

jeg tror ikke et lite barn "straffer" mommo fordi hun er strengere. croft er masse hos mommo som har null grenser og masse hos mimmi og beste som har samme grenser som meg, hun er like glad når hun skal begge stedene :)

Skrevet

Skjønner jeg godt, man kan ikke forvente at et barn som ikke er riktig fylt 3 enda skal "oppføre" seg, for hva betyr nå enn det? Greit nok at det er det man lærer dem, men barn er nå engang barn! De styres mer av impulser enn det voksne gjør, og jo mindre barnet er, jo mindre er impulskontrollen. Syns det er greit å lære dem visse ting, feks si takk og værsågod og å være konsekvent på at om det mases om en ting eller at de legger seg på gulvet og hyler, så får de IKKE lov, men syns opplegget til mora di høres altfor strengt ut. Om det meste av tida hos mommo betyr mye tilsnakk og respons på negativ oppførsel, så forstår jeg godt at hun ikke vil være der. Og mora di bør tenke litt over hvordan hun fremstår for datra di, man kan godt være streng og varm på samme tid!

Skrevet

Ja altså, jeg står ikke bare der og tenker "jaja, han må få lov å hyle sidne han er liten" og gjør ikke noe, jeg prøver jo å snakke til dem og forklare dem ting og at slik skal man ikke oppføre seg og hvorfor jeg også, det jeg mente var bare at man må godta og forvente at så små barn slår seg vrang fra tid til annen uten å skylde det på noen eller tro ungen bare kan ta seg sammen og burde vite bedre.

Skrevet

:) tror vi er enige, men bare jeg som skriver fort og ikke skriver alt jeg tenker hehe.. er litt sånn at jeg forventer at alle skal forstå hva jeg tenker idag sorry!

Skrevet

Jeg må si at jeg egentlig ikke skjønner hvorfor du blir sur. Ja, selvfølgelig er det ikke noe gøy når våre foreldre "irettesetter" oss eller blander seg inn i barneoppdragelsen, og hun kunne sikkert sagt ting på en helt annen måte.....Men allikvel!

Det er vel ikke din mors feil at barnet hyler når hun blir hentet. Og det er vel slett ikke sikkert hun hylte fordi det var mormor og ikke farmor som kom å hentet. Kanskje var hun midt i en viktig lek? kanskje hun ikke husket at det var mormor som skulle komme? etc tec. Det kan jo være mange grunner til at hun hylte.

Ellers så synes jeg faktisk at det er helt greit å forklare et nesten 3 år gammelt barn at hun må smake på maten, sitte pent ved bordet, ikke grise med vilje etc. Det går også fint ann å snakke med et 3 år gammelt barn om hva som er akseptabel oppførsel osv. man trenger ikke kjefte og bråke, men en 3-åring skjønner ganske mye. Etter min mening skal selvfølgelig et barn få utløp for sine følelser, men det går uansett ann å forklare henne at slik hyling ikke er noe koselig uansett hvem som henter henne:)

Gjest thricane
Skrevet

jenta er jo så liten at det er mer hvordan mormor takler det der og da, enn hva du sier til henne som gjelder. høres helt meningsløst ut å snakke med henne på forhånd at hun ikke skal oppføre seg sånn, de er da vel altfor spontane og impulsive til det?

på en annen side, det er jo ikke mormors feil i så fall, hun prøver jo sitt beste, tross det ikke er mest populært. hadde vel heller snakket til farmoren som i grunnen river ned litt av grensene dere bygger. det er jo der uromomentet ligger, syner jeg.

Skrevet

haha! Går da vel ikke an å forvente at en som ikke er fylt 3 en gang er veloppdragen og lyer 24/7

Skrevet

Har en gutt på samme alder, og vi kan snakke/avtale god opførsel til en viss grad. Men det er jo etter barnehage og barnet er sikkert sliten. Hans farmor klarer alltid å starte en trass situasjon fordi hun vingler og prøver å sette grenser, men nå prøver hun mer med lokking og skryt.

Det virker kanskje som moren din virkelig tar på seg "MorMor" rollen, og prøver å oppdra barnet ditt litt eller kritiserer litt deres oppdragelse av barnet. I utgangspunktet så mener jeg at besteforeldre skal få ha litt egne regler, så lenge det ikke blir et problem når de kommer tilbake. Men de trenger ikke å oppdra dem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...