Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Bare lurer på om det er mange av dere som er sykmeldt eller om dere er i 100% jobb + har overskudd til fritiden... Jeg har akkurat startet på 3. trimester og hadde trodd jeg skulle ha masse energi fremover...., men opplever at energien er lav. Man er jo ikke syk når man er gravid, så har ikke så lyst å bli sykmeldt heller.. Hva er deres erfaringer?
@nemone Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Jeg er nå i permisjon, men har gjennomført 2 svangerskap uten sykmelding i det hele tatt. Har gått til kiropraktor for å holde ryggen i sjakk, det har hjulpet svært mye - hadde låsninger i bekkenet spesielt i 2.trimester denne gangen. Hadde ikke den behandlingen hjulpet så er det ikke sikkert at jeg hadde klart å stå i full jobb helt fram. Har ikke vært mye pepp igjen i meg når arbeidsdagen er slutt og har vært glad for ordningen med å gå ut i permisjon før termin - greit å ha litt tid å ordne ting og tang til baby. I første svangerskap hadde jeg energi til å trene på fritiden, denne gangen har det ikke vært pepp igjen til det - har ei datter som snart er halvannet år og tid og energi på ettermiddagen har gått med til henne naturlig nok. Har gått turer med hunden på kvelden for å holde meg litt i form, men har vært mye mindre fysisk aktiv nå enn forrige gang. Har vært heldig som har unngått mange av plagene som jeg ser at andre sliter med, takk og lov for det.
Trønderjente82 Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Jeg er i uke 34 og har væt 40% sykemeldt siden mandag. Dette er grunnet forskjellige faktorer egentlig, men hovedgrunnen er at jeg er kvalm og utslitt med masse kynnere. Nå jobber jeg fra 9-14 hver dag og merker at jeg rekker stort sett det samme som hvis jeg hadde jobbet fra 8-16 (kontorjobb). Denne ordningen passer hvertfall meg fint da jeg fort synes det blir kjedelig å være hjemme, men også er veldig sliten fortida.
Baby s'il vous plaît*HØYGRAVID Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Jeg er 100% sykemeldt på 3. uka nå, men ikke pga. svangerskapsrelaterte plager. Har derimot pådratt meg bronkitt og kraftig bihulebetennelse, så jeg ligger bare og hoster og snyter meg. Går på penicillin og paracet (har fått legens velsignelse til å ta paracet for det verker så j...lig i hodet!). Har i flere uke vært avhengig av hjelp fra familien til å ta meg av sønnen min på 4 år, siden mannen min jobber på båt. Men nå er han endelig kommet hjem og jeg kan forhåpentligvis se frem imot å bli frisk snart.... Regner med å begynne i 100% jobb igjen, i hvert fall en periode. Men sliter mye med ryggen og bekkenet, så det spørs hvor lenge jeg holder... Er i uke 30 nå.
Serial mom Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Har vært sykemeldt på full tid siden påske,og skal nok ikke ut i jobb igjen den siste måneden før permisjonsstart heller... Har slitt med sterk kvalme i flere måneder,noe som har bedret seg en del nå,men likevel plager meg daglig. Energien er på det absolutte nullpunkt store deler av døgnet,så er ikke mye full fart her,nei:-( Jeg er i uke 30,så har gitt opp håpet om å stråle og gløde av vitalitet og alt det der som det står om i bøken! Men men,er i det minste gravid og babyen har det bra,det er det viktigste nå:-)
alvis Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Jeg er gått i permisjon denne uken:) Jeg har også klart å jobbe helt uten sykemelding i mine to svangerskap. Første svangerskapet hadde jeg ingen plager i det hele tatt mens jeg denne gangen har hatt endel vondt i bekkene og vært sliten og trett. Men jeg syns på ingen måte at jeg har hatt behov for sykemelding. Så lenge jeg klarer å gå på jobb så har jeg lyst til det. Det er jo så forferdelig kjedeligt å være sykemeldt. Jeg har vært heldig da, det er jo mangen som ikke klarer å jobbe pga diverse plager.
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Jeg er 31+4 og er 40 % siden mandag. Ville egentlig ikke ha sykemdlingen men gynekologen ble sur på meg. Fikk høre at jeg må tenke på babyen og ikke meg selv. Han ville sykemelde meg 100 % siden juni men jeg nektet. Har lave blodplater (fare for svangerskapsforgiftning), fått svangerskapsdiabetis og sterk bekkenløsning. Så nå er jeg hjemme to dager og på jobb tre, men har kontroll 19. Litt redd for at han kommer til å sykemelde meg enda mer. Jeg er ikke i form i det hele tatt, men prøvde å jobbe fullt.
KristineH79 Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Jg har vært sykmeldt 50% siden 20.8 pga bekkenløsning, vondt i korsryggen... Har hatt vondt i symfen siden lødag og ble 70% sykmeldt i går og håper jg orker å jobbe 2 kortere dg til perm! Jm ville egentlig at jg skulle bli 100% sykmeldt, men frister ik å gå hjemme hver dag i 2mnd... Men blir d veldig vondt så blir jg nok 100% hjemme...
Tussa og Sofie Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 50% sykemeldt siden forrige uke....Er 31 uker i dag. Trodde også jeg skulle kunne jobbe 100% hele veien, for jeg har vært i kjempefin form og hatt masse energi. Plutselig takket alt for seg, og jeg sover nå så dårlig på natten pga vondter og halsbrann/kvalme. Så prøvde å komme gjennom full uke, men hadde ikke sjans med netter med 2 og 3 timers søvn. 50% fungerer fint og håper jeg kan fortsette med det til permisjon, føler meg ihvertfall myyye bedre nå!
straxmamma:) Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 har vært sykemeldt siden midten av juli, 100%....:/ tror det har veldig mye å si hvilken jobb man har, og det er jo veldig individuelt med formen til den enkelte!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 er snart 34 uker, har vært 20% sykemeldt de siste 3ukene (jobber 1,5t mindre pr dag) og det hjelper masse!! hadde mye vondt i ryggen og var sliten støtt, men merker forskjell altså. vil jobbe så lenge som mulig, kommer til å gå på veggen om jeg blir 100% sykmeldt. og så går jeg til fysio med ryggen (nakke/skuldre egentlig, men får han til å behandle ryggen litt også) skal ikke så mye til for at hverdagen blir litt bedre!
mamma til s@lma Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 Graviditeten er ingen sykdom i seg selv, men er enorm belastning for kroppen som ikke alle tåler like godt. Å holde seg i full jobb for hver pris er ikke alltid den beste løsningen, kommer an på hva slags jobb man har, og ikke minst hvordan er formen. Jeg er selv 36+1 i dag, og var 40 % sykemeldt fra uke 21 på grunn av hyppige og onde kynnere, og fra uke 32 50 % sykemeldt på grunn av at jobben er for tung for å gå fult. Har nå 1 uke igjen til permisjon, og kjeder meg noe vanvittig disse dagene jeg er hjemmet, men samtidig merker med en gang at der hadde hvert umulig å jobbe mer nå. Er veldig aktiv person i utgangspunktet og har jobbet fult i mange år, men nå selv om jeg er gravid og ikke syke så sier kroppen fra klart og tydelig når det er nok. Kjeder meg når jeg er hjemmet , men kommer samtidig dødssliten fra jobb, disse dagene jeg ikke er sykemeldt.
LitenIda Skrevet 8. september 2007 #13 Skrevet 8. september 2007 Er ufrivillig 90% sykemeldt fra mandag av, dvs de siste 4 ukene før permisjonstart, og HATER det. Hadde absolutt ikke lyst til å bli sykemeldt, er i helt fin form, og føler meg egentlig helt topp. Men har fått litt høyt blodtrykk, så både jordmor og lege sier nei. Helst ville de sykemeldt meg 100%, men jeg fikk karret meg til 10% slik at jeg kan gjøre ting klart til vikaren min..... Vanligvis har jeg trent på fritiden også ,men nå får jeg ikke lov. Er utrolig frustrerende, for som sagt føler jeg meg helt fin. Men, det er nå viktig å høre på kroppen også, for akkurat nå må babyen komme før meg....
ღOscar skal bli storebror:):) Skrevet 8. september 2007 #14 Skrevet 8. september 2007 Hei jeg er i uke 35 nå,og jeg har ikke vært sykemeldt i svangerskapet så langt....Har bare en 50% stilling da,på ett sykehjem....Så jeg er veldig gla for det:) Har forresten de siste arbeidsdagene mine nå i helga:)også ferie før permisjonen starter:)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 8. september 2007 #15 Skrevet 8. september 2007 Jeg jobber 100% fremdeles. Har en uke igjen til permisjon, og det skal jeg holde ut. Veldig glad for at jeg ikke er blitt sykemeldt, for tiden går så vanvittig seint når man er hjemme...
Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #16 Skrevet 8. september 2007 Synes det er synd at det skal gå sport i å ikke være sykmeldt i svangerskapet... Nå jobber jeg selv for fullt, er 32 uker. Og jeg jobber for fullt- sålangt.... Men flere på jobben min har vært helt utkjørte når de går ut i permisjon, og det er ikke optimalt! Der angret i ettertid på at de hadde vært beinharde, og ikke minst latt seg påvirke av andre. Tror ikke det er lenge til jeg trapper ned littegrann, jeg vil ha et liv siden av jobb også. Ta vare på sjansene der har fått jenter, er ikke mange ganger man får mulighet til å gå gravid, for noen er dette kanskje den eneste...
Gjest Skrevet 8. september 2007 #17 Skrevet 8. september 2007 Er 31 uker og jobber fullt, men kjenner det sliter nå. Er superstressa pga alt jeg skal rekke å gjøre på jobb før permisjon (har lederstilling). Har ikke overskudd til noe når jeg kommer hjem. Sover dårlig og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg føler at jeg har mistet egen vurderingsevne fullstendig. Får dårlig samvittighete av tanken på å spørre om sykmelding, men er oppriktig bekymret for at jeg ikke gjør det som er best for barnet mitt og meg nå. Jeg vet egentlig svaret på hva jeg burde gjøre, men er likevel ganske rådvill nå.
Pimienta Skrevet 8. september 2007 #18 Skrevet 8. september 2007 Har jobbet fullt frem til nå og vært relativt frisk og rask, nå har jeg 7 uker igjen å jobbe før perm og det begynner å bli tyngre, har lite overskudd på fritiden ja. Men er jo normalt og omtrent som forventet. Desverre har bekkenet begynt å skape seg i det siste, så etter et besøk hos fysioterapeuten har jeg nå begynt å vurdere å snakke med legen om å jobbe litt redusert de siste ukene, får se det litt an i noen dager til. Fysioterapeuten mente dette var feil tid å være pliktoppfyllende på, har alt å vinne på å ta det roligere og avlaste kroppen nå som det er så kort tid igjen... Men kommer til å kjede meg hvis jeg skal bare gå her i flere uker uten å gjøre noe, det teite bekkenet setter jo en stopper for det meste av aktivitet, så får se. Kanskje like greit å gå på jobb for å unngå at jeg finner på alt mulig annet for å underholde meg selv, føler meg jo ikke syk...
Moder'n-2 Skrevet 8. september 2007 #19 Skrevet 8. september 2007 Jeg forstår ikke denne påstanden: "Tiden går så vanvittig seint når man er hjemme". Hæ? Jeg har vært ute i permisjon i ei uke nå (jeg gikk litt tidlig ut i permisjon - er ferdig med 37 uker i morgen), og jeg syns IKKE tiden går vanvittig seint. Heller tvert om! Tiden har gått utrolig fort og jeg har ikke kjedet meg et eneste sekund. Nå har jeg vært i relativt god form slik at jeg kan komme meg rundt, så det er kanskje en del av årsaken til at jeg har hatt det travelt. Hadde jeg måttet ligge til sengs, så ville jeg nok ment at tiden gikk litt sakte, men selv da skulle jeg med letthet ha fått tiden til å gå. Men det er mulig jeg er veldig spesiell?
Pimienta Skrevet 8. september 2007 #20 Skrevet 8. september 2007 Er vel ikke kjedelig å være i god form og ha det travelt! :-) Være sykemeldt og hemmet fra aktivitet pga av at man ikke er i god form er jo noe annet, spesielt hvis man er vant til å være veldig aktiv... Sukk Kjeder meg i dag og jeg, siden det er lørdag. Har lyst til å løpe i skogen, men det går jo ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå