Gå til innhold

"Barnehagen er kun for foreldre og foresatte"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa bestyreren i vår barnehage til min samboer da han hentet min datter i går. "Javel....Hva betyr det?", spør han. "Det er den som har hovedomsorgen", sier hun. "Ja,det har ***** (meg), og jeg bor sammen med henne", sier han. "Er ikke jeg en foresatt da?" "Nei, det gjelder bare de som har hovedomsorgen", sier hun.

Også tenker jeg Hva faen????? Dette er på bakgrunn av at han ble valgt som leder for samarbeidsutvalget, men jeg måtte overta vervet fordi barnefar ble drittsur til tross for at han selv sa nei da han ble spurt. Men det jeg ikke forstår er hva denne bestyreren mente med dette! Min samboer bor sammen med meg og min datter, han er like mye i barnehagen som jeg er og tar like stor del av hverdagen hjemme. Faren deltar, men bor to timer unna oss en vei og har ikke like store muligheter til daglig på grunn av avstand og jobb. Jeg er rett og slett skikkelig sint på den bestyreren og skjønner ikke hva hun tenker med! Da hun ringte meg her om dagen blandet hun seg også oppi vårt forhold og kom med meninger om dette. Jeg har en super samboer som gjør alt riktig. Det fins ikke noe galt med han. Og vi har begge bare vært høflige og på tilbudsiden i barnehagen! Men så ringer faren og klager og da blir det balluba!

Noen råd til meg noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt meg en prat både med barnefar og med barnehagen.

De burde ikke legge seg opp i deres forhold, men det er sikkert ikke så lett for de om barnefar har sagt at din samboer ikke skal ha noe med jenta å gjøre.

Skrevet

Avtal et møte med denne bestyreren! Høres helt fjernt ut...Lurer virkelig på hva hun har å si til sitt forsvar. En veldig merkelig ting å si..Lykke til!

Skrevet

Vel, du fikk mange svar her om dagen.. og de fleste var tildels enig med barnefaren....

Dr.Phil sier noe sånt som at om barnet har to involverte foreldre så skal ikke stefar/stemar ta del i oppdragelsen. Det er ikke de sin jobb. Barnet har foreldre. Uansett så skal de selvfølgelig ta del på hjemmebane, til en viss grad.. men de skal ikke overta rollen som far eller mor så lenge barnet har to foreldre!!!

Et barn kan aldri få nok voksenpersoner som er glad i de, men de skal ikke ha mer en 2 foreldre...

Skrevet

Jo, men er det ikke min avgjørelse å ta når hun bor fast hos meg og far har samvær hvem som skal delta på hvilken måte? Jeg kan ikke fatte og begripe at barnehagen lar han overkjøre min avgjørelse på den måten der. Jeg betaler barnehagen. Og det er kun meg og samboer barnehagen møter til daglig. Jeg har hovedomsorgen og min samboer er vel en foresatt når han bor sammen med meg? Jenta er 2 åg og min samboer har vært her i et av de årene og deltatt mer enn faren har gjort, selv om faren er flink og har henne til faste og avtalte tider.

Frustrerende....

Skrevet

Om dette var i ref. til vervet han tok på seg er jeg enig med barnehagen, men om det var fordi han hentet henne ville det jo blitt baluba her i gården også. Har selv ny kjæreste, involvert barnefar (normalt samvær) osv. Hadde blitt forbannet om barnehagen la seg borti hvordan vi leverer og henter ungen. Bare for å ha sagt det..

Skrevet

når bf bor 2 timer unna sier det seg selv at han ikke er en del av bringing/henting i bhg! Og da er det jo fullstendig naturlig at samboer til mor hjelper til med dette! Et barn har kun to foreldre ja, men kan ha andre omsorgspersoner! er jo ikke snakk om å "overta rollen som far", ungen har jo en far! (som bla ikke ville ha dette vervet......)

Synes det er flott at ungen har en sånn stefar som stiller opp jeg da!

Skrevet

Det var ikke bare på grunn av vervet nei. Og det var der vi fikk skikkelig sjokk. Fordi om det bare var det, så hadde det vært ok. Men hun mente faktisk at barnehagen er kun for foreldre og foresatte, uansett hva det gjaldt. En av de ansatte sto ved siden av da samtalen fant sted og prøvde å skyte inn med at det er flott at min samboer stiller opp slik han gjør og det absolutt ikke er noe galt i det. Da gjentok bestyrer "barnehagen er kun for foreldre og foresatte". Det er derfor jeg er forbanna. Jeg syns ikke det er noe hun har noe med! Og er ikke min samboer en foresatt når han bor sammen med meg og ungen?

Skrevet

Vel, da får dere bare ta en telefon til barnehagen og avtale et møte. Her er det både besteforeldre, kjæreste og meg som leverer/henter i barnehagen fordi jeg har så himla ugunstige arbeidstider. :(

Uansett, det er greit å ha en involvert mann i livet ditt ( jeg liker ikke begrepet stefar/stemor...desverre) og livet til barnet ditt..men husk litt på at han ikke skal overta rollen som faren hennes da. Hun er ditt og farens barn og det er dere som har hovedoppgaven med oppdragelse.

Skrevet

Ja, vi er det og det skal/bør fungere slik. Men desverre gjør det ikke det for oss. Far krangler og lager bråk uansett hva. Som her en dag diskuterte jeg hvordan håndtere henne når hun trasser med han. Da fikk jeg rett i retur at jeg er en dårlig mor og ikke klarer å sette grenser for ungen og derfor burde jeg ikke ha omsorgen for henne. Bare fordi jeg spurte hvordan han har valgt å håndtere det og at vi kanskje kunne samkjøre oss så hun får samme reaksjon av oss begge. Jaja...Det er ikke så lett. Men jeg prøver og prøver og prøver..

Skrevet

hmm desverre, forsto jeg ingenting av innlegget ditt???

:-(

Skrevet

Å herreminhatt, hva i alle dager går det av folk da?? Er rystet! Hun må jo være av den gammeldagse typen som er imot skilsmisser og nye forhold?? Men uansett skal hun holde seg profesjonell. Tror jeg hadde ville bedt om et møte med henne, for å få snakket ut om hva problemet hennes er. Hun har da ingenting med å blande seg i deres privatliv!! Huff, enkelte altså....!!

Skrevet

Foreldre og foresatta.... foresatte er jo den/en annen som er satt til å sørge for barna.

Jeg har en super samboer, som både stiller opp på foreldremøter, henter og deltar aktivt i barnas liv. Skulle barnehagen ha nekta han å hente??? Hadde klikka for meg da altså.

Det samme gjelder skole/sfo.. Kjære all verden hva for en molbobarnehage er det dere har da?

Skriv han opp på liste over hvem som får lov til å hente barnet.

Det være seg mor, far, din samboer, tante, mormor etc.

Da har de ikke noe de skal ha sagt!

Skrevet

Har satt han på liste for lengst og gitt de beskjed om at opplysninger om min datter likegodt kan gis til han som til meg om det er han som henter eller leverer.

Men joda, likevell skjer dette. Syns så synd på han som fikk denne i går da han kom for å hente. Han ble skikkelig lei seg.

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt, NEI - samboeren din er ikke en foresatt, selv om han gjør en flott innsats for barnet til deg og din eks.

Skrevet

Betyr det at heller ikke besteforeldre kan hente i barnehagen hvis det kniper? Høres litt snålt ut

Skrevet

jeg hadde spurte den bestyreren hvorfor hun ikke sa det på møtet den dagen samboeren din sa ja til å ta det vervet og hun sa det var greit! hva er det for slags tull, og gå tilbake på ting og lage styr nå? dessuten hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt fra meg det vervet og forlangt ett nytt møte, evt at barnefar fikk ta på seg vervet siden han ikke syntes din samboer var god nok.. makan! man skal da ikke finne seg i hva som helst i barnehagen heller, det er greit at barnet har en far, men når han ikke deltar så må vel den voksen personen som gjør det få lov, jeg hadde sett på han som en foresatt.

lykke til!

Skrevet

For å svare på det egentlige spørsmålet ditt;

NEI; din saboer er ikke en foresatt. En foresatt er en som har omsorgen og foreldreansvar fro barna. griunnen til at man i skuke sammenhenger nevner både froeldre og foresatte, er at det ikke er alle barn som har faktiske froeldre. Forsterbarn har f.eks ikke foreldre, men foresatte som har omsorgen for banet.

At han ikke regnes som froesatt frodi barnet allerede har en far som er involvert, gjør bl.a at han ikke kan ta slike verv. Ja, det er fryktelig kipt fro dere, men det er jo en grunn til at man har slike regler. det er altfro mange eksempler på mødre som stenger biofar ute fra f.eks samvær og slike ting som foreldremøter osv.

Det er jo kjempeflott at du har en dedikert samboer. Kan du ikke la det være med det? Dersom far har så mye imot at stefar tar et slik verv, så kan jo han overta!!!

At stefar ikke regnes som froesatt betyr selvfølgelig ikke ta ha ikke kan invovere seg i barnet eller f.eks hente/bringe i barnehagen. Det er foreldrene selv som bestemmer hvem som skal hente/bringe. Vær kjempefornøyd med at han stiller opp så mye for datteren din på hjemmebane, men la nå dene saken fare........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...