Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hvordan er det i forhold til listeria og toxoplasmose og sånt og spekemat? Har hørt så mye forskjellig både fra legen og jm, og lest noe helt annet på nettet. Fikk litt hetta istad, samboer har lagt seg brødskive med elgpølse som har vært i kjøleskapet i 6 mnd's tid, og kjøpt for ca 10 mnd siden, og jeg brukte samme skjærefjøl til det uten å sjekke, og plutselig oppdaget at det var noen smuler av pølsen på brødskiven jeg spiste. Skal man spise MYE sånn mat for å bli smittet eller skal jeg ta det med ro og slippe å fly til legen for å ta toxo-prøve? Forresten, hvor fort slår blodprøven ut da? Masse tanker rundt i hodet på meg akkurat nå ja...
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 jeg spurte legen min om spekemat, og det eneste han mente ikke var bra med å spise spekemat er at det er så salt... Han sa ingenting om listeria eller toxoplasmose.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/livsstil/unngaa_matvarer
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 hmm.. jaja. jeg er ikke spesielt glad i spekemat, så jeg spiser det ikke uansett. Men jeg tror uansett ikke at de smulene du fikk i deg har noe å si, skal nok mer til, men du kan jo ringe legen i morgen og høre.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Blodprøven på toxoplasmose slår ikke ut før etter 3 uker tror jeg. I følge fastlegen min er ikke risikoen for smitte særlig stor i Norge. Kjøtt, og spesielt kjøtt som ikke er varmebehandlet (eks spekemat), i utlandet (varmere strøk) er mer risikabelt. Sannsynligheten for at du har blitt smitten høres veldig veldig liten ut!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Slapp helt av!! Det der er ikke farlig! Poenget med alle disse "reglene" er i bunn å grunn bare en retningslinje, alt med måte mener nå jeg. Jeg koser meg med sushi men styrer unna tunfisk og holder meg ellers unna blodig kjøtt. Rest easy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå