Gå til innhold

Time graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren planlegger å bli gravid. Jeg er lærer og har et ønske om å føde i sommer (etter skoleslutt, men før skolestart). Vet det ikke er lett å time, men vil gjerne prøve likevel. Får vi det til, så slipper jeg nemlig også å utsette studiene jeg ta ved siden av jobben (praksisperiode neste høst - og vi løser den ved at samboeren tar ut pappaperm mens jeg er ute i praksis). Jeg har aldri vært gravid før, så jeg spør sikkert dumt - men spør likevel. Jeg har regnet ut at hvis jeg blir gravid i begynnelsen av oktober, så blir terminen i begynnelsen av juli. Det hadde vært perfekt. Hvis det er målet (sikkert dumt mål da men), bør jeg slutte med pillene nå da? Har begynt på folat, men har kun tatt det fra 1. august. Takker og bukker for råd og tips=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel litt vanskelig å vite hvor fort kroppen er klar eller når det klaffer... Hadde sluttet på piller og begynt å prøve, jeg... Ang. folat, så er det mange som ikke begynner å ta det før de vet de er gravide, så du har vært flink jente, du! Lykke til!

Skrevet

jeg ville sluttet med pillene allerede no, så kroppen får tid til å få hormonene i orden igjen.. jeg ønsker deg lykke til, men samtidig vil jeg advare mot at dette kan ta lengre tid enn du hadde tenkt deg...

Skrevet

jeg hadde begynt me engang for det kan fort ta lengre tid enn man tror:)

Skrevet

Jeg ville vært veldig forsiktig med å time graviditeten sånn, men det er pga at jeg har to venninner som har prøvd det samme og ble stressa og så tok det veeeeeldig lang tid før de ble gravide. Men, skal ikke være negativ, men var det meg hadde jeg sluttet på pillen nå og håpet at jeg ble gravid om ikke altfor lenge. Lykke til!

Skrevet

HAr litt sammen tanken. Jobber i skolen og har ett årsvikariat. Jeg slutta i mai. men har stolt på "sikre" perioder. Har ikke vert krise å blitt gravid men vil gjerne jobbe ut vikariatet. Skal prøve i oktober ordentlig for første gang. Hadde det klaffet så hadde det vert supert, men det kan jo ikke bare være en mnd det går ann å bli gravid. Sier de ikke at du bare har eggløsning i 10 av 12 sykluser??

HAr dere bare tenkt å prøve en mnd?

Skrevet

Så fint å treffe en i litt samme situasjon som meg. Nei, vi har ikke tenkt å prøve kun en måned. Vi prøver til vi får det til, men vi ville bare forsikre oss om at jeg i hvert fall fikk fullført dette skoleåret - og det av hensyn til praktiske problemer det vil få for min skole hvis jeg plutselig forsvinner. De skal inn i en prosess hvor de søker etter folk til neste år, så da tenkte jeg at for dem hadde det sikkert vørt flott om de kunne søkt etter vikar for meg i samme slengen. Men går det ikke med en gang, så fortsetter vi å prøve:) jeanor

Skrevet

Tusen takk for gode råd:) Det eneste virkelige hensynet jeg vil ta, er at jeg forsikrer meg om at jeg får fullført skoleåret - av hensyn til skolen og elevene mine. Hvis jeg ikke blir gravis med en gang, så er ikke det krise. Studiene kan jeg utsette et år, og det er først de siste dagene at jeg har fått vite at jeg praktisk kan løse praksisperioden uten å utsette studiene - hvis jeg føder i juli. Men først og fremst er jeg forberedt på å utsette studiene, noe som ikke er noen krise for meg. Og hvem vet, kanskje det tar så lang tid for meg å bli gravis at jeg får gjennomført praksisperioden før jeg føder:p Så nei, kommer ikke til å bli stressa. Det at jeg får fullført dette skoleåret er det viktigste for meg. jeanor

Skrevet

Tihi... Tror vi har sittet og gjort akkurat de samme beregningene og avveiningene... Jobber også i skolen og tar ppu... Og satser stort på en juli- eller augustbaby...

Skrevet

hei, jeg ville ha sluttet på pillen nå. Så får du pillene ut av kroppen og komt i rute igjen. Og folat er det bare å knaske:) jeg er også prøver i okt, så kanskje vi ses inne på 1 sem. om ikke så lenge

Gjest mamma'n til go'gutten
Skrevet

Er lærer selv og vil bare si at jeg skjønner godt at dere vil prøve på å time det sånn, er ikke dumt det! MEN som andre sier og som du sikkert vet selv, så kan det ta lenger tid enn man tror. Men veldig mange blir jo gravide med en gang og, så er jo lurt som du sier å ikke starte før man er klar for det da. Bare noen ting:

- det kan være lurt å ta pillene ut brettet slik at det er lettere å vite hvor du er i syklusen

- syklusen din kan blir annerledes enn med pillene, altså kortere eller lengre, første graviditeten min hadde jeg syklus på ca tre uker bare, mens nå andre gangen ( ikke gravid enda, men er prøver) så var syklus 5 uker etter pilleslutt, men 4 uker mens jeg gikk på piller.

- permisjonen begynner 3 uker før termin, uansett om du føder etter termin

- terminkalkulator nederst i venstre marg her på bim hvis du ikke visste det;)

Lykke til! Håper det klaffer slik dere ønsker, men gjør det ikke det så blir nok det bra også!:)

Skrevet

hei.. har bare lyst til å svare på dette selv om det er mange timer siden det ble skrevet.. jobber også som lærer og syns selvfølgelig det er greit å jobbe hele skoleåret med tanke på ansettelse, vikarer og annet styr det blir hvis en går ut i permisjon midt i året... men det er bare det at det kan jo dukke opp ting i svangerskapet som krever sjukemelding.. kanskje hele eller store deler av svangerskapet.. du kan jo faktisk ble dårlig underveis.. pluss at mange blir sinnsykt slitne så både studier og jobb kan uansett bli tøft... nå håper jeg jo at du får et problemfritt svangerskap da, men det jeg liksom skal prøve å komme fram til er at du mp tenke på deg selv og når du og din mann vil ha barn, ikke ta hensyn til jobben...gled deg til barnet kommer om det kommer midt i skolåret eller i en ferie...

slenger også på det flere har skrevet. det kan ta lang tid.. brukte 1pp første gang, 3pp andre og nå har vi prøvd på ordentlig i 7-8pp.... så ting skjer ikke alltid som en planlegger....

lykke til med resten av skoleåret og prøvingen...

Skrevet

Tusen takk igjen for alle gode råd!!!! Det er ekstra godt å få disse rådene når syklus, ikm, pp, osv foreløpig er "fremmedord" for meg. hehe

Skrevet

Ja, det blir bra uansett:) Jeg klarer å se en fordel med alle de alternative utfallene dette kan ta, så stresser overhode ikke:) Takk!

Skrevet

Hei!

Vi har også timet mine svangerskap. Med tulla var jeg student, og vi planla at jeg skulle ha termin i januar (6.semester). På denne måten ble jeg ferdig med praksisen også ville jeg bare ha siste semester igjen etter permisjon. Dette funket perfekt, fikk termin 13.jan og tulla kom 28... Meeeen, jeg var utrolig kvalm i starten, var bare såvidt jeg besto eksamen. I tillegg fikk jeg bekkenløsning som gjorde at jeg måtte kjempe meg gjennom halve praksisen (da slapp jeg å gå hele året opp igjen) før jeg ble sykemeldt og lå. Ville blitt sykemeldt mye tidligere dersom jeg hadde vært i "normal" jobb....

Nå er vi prøvere igjen, er i 1.pp, og igjen prøver vi å time termin. Jeg jobber også i skolen og har jobb ut juli. Vil også gjerne følge klassen til de er ferdige. Jobber med mye utagering (adhd og touretts), og de trenger stabilitet. Men samtidig er det som alle her sier, man vet aldri hvordan ting går. Mye uforutsett kan skje... Og ett lite barn er faktisk viktigere enn både jobb og studie..:)

Synes du skal slutte på pillen, prøve å time graviditeten, men ikke bli skuffa dersom ting ikke går som planlagt!:)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...