Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hva gjør/gjorde dere når de våkner/våknet? Jeg har nattammet til nå, men tenkte avvenne. Ønkser derfor å høre hvordan dere andre har det:)
Gjest Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Sjeldent han våkner på natta, da er det kun fordi han ikke finner igjen smokken sin, eller en sjelden gang er tørst. Avvenningen tok vi når han var 5,5 mnd, men da våknet han rundt 3-5 ganger per natt frem til ca. 8 mnd. Etter det er det sjeldent han våkner. Er 16 mnd. nå.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Takk for svar! Men hva gjør dere om han våkner nå da? Vann? Har ikke vært aktuelt med avvenning før nå for oss. Min mening er at det har vært for tidlig å avvenne før (ønsker ikke debatt om dette, jeg ville bare si at det er et bevisst valg fra vår side å ikke avvenne før nå).
Gjest Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Prøver først med smokken, hvis ikke det går, er han tørst. Sovner igjen med en gang. Jeg blander meg ikke inn i når andre bestemmer seg for å kutte mat eller ikke om natta, så lager ikke noe debatt om det : )
Bananikakao'n Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Å jadda... Er 14 mnd nå og har prøvd det meste.. Men våkner like forbaska hver nat! Jeg kan telle på 3 fingre hvor mange ganger hun har sovet rundt=p
wasabi Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Jeg nattammet også til min var ca 15 mnd, og det aller siste måltidet vi kuttet ut da jeg trappet ned hele ammingen var faktisk nattmåltidet som han ba om i femtiden om morgenen. For da fikk vi sove litt lenger :-) Avvenningsperioden: Vi begynte å bysse ham i søvn hvis han våknet før fem-seks, istedenfor å ta ham opp og gi pupp. Tok ett måltid av gangen, slik at det til slutt var nede i ett, som han holdt på med i månedsvis. Han var rett og slett ikke klar for å sove hele natten (10-12 timer) uten mat før han var over 14 mnd. Nå er han 17 mnd. Hvis han våkner om natten (skjer ofte fremdeles, men sjelden mer enn en gang pr natt) så går jeg inn og sjekker at han ligger godt, og stryker ham på ryggen eller hodet, kanskje jeg synger en nattasang. Slår aldri på lyset, tar ham ikke opp av sengen (med mindre han er syk og hyler selvfølgelig!). Går ikke fra ham før han har roet seg ned. Måtte stå der lenge i begynnelsen, han ble sint når puppen ikke kom. Det var lurt å sende pappa og ikke mamma... Men nå bruker vi bare noen sekunder eller minutter.
meg og jentene Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Vår er nesten ett år. Etter avvenning (flere mnd siden) fortsatte hun en stund å våkne på natta. Ga smokk og kos, tok ofte bortimot en time før hun sovnet igjen (men sånn har hun alltid vært, tok lang tid å sovne etter puppen også). Nå sover hun som regel hele natta uten å våkne. De gangene hun våkner, er det to muligheter. Enten at hun sovner igjen med en gang hun får smokken. Eller at hun er våken en times tid... :-) Men heldigvis har hun i det siste fått god soverutine og vekker oss ikke ofte på natta.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Her sluttet knærten m puppen selv på natten når han var ca 8 mnd. Nå i det siste har han begynt å våkne mye på natta. Får vann, pakkes inn i dyna og smokken tilbake om den har forsvunnet. Etter barnehagestart har det blitt mange ganger i løpet av natta så da hender det dessverre at en sliten mamma eller pappa bærer han med seg inn til oss for å få fred.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Takk for svar alle sammen! Det er egentlig bare ett nattmåltid jeg tror vil bli vanskelig å fjerne. Og det er i 04/05 tiden... Tåkeluren: Det er helt naturlig at han våknet nå. Det er jo mye nye inntrykk som skal bearbeides, og disse små bearbeider ofte mye om natten. Så jeg syns du gjør helt rett i å la han ligge sammen med dere. Det er trygt og godt. Dagene hans er jo forandret, så det er sikkert ekstra godt å ha mamma og pappa nær på natten:)
mizz25 Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Lillingen vårres søv stortsett i ett fra 08 te 07,han e 13 mnd.. men det kan hend han våkner en gang iløpet av natta (ikke ofte) da blir han lagt tilbake på puta,får dyna rundt seg å smokken i munnen =) av å til får han litt vann =)
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 min våkner mange ganger på natta:-( han er 15mnd nå. Jeg nattavvente da han var 9mnd, men ammer fortsatt og første amming har pleid å være rundt kl 06. De siste par mnd har han begynt å våkne kl 4 og ikke sovne igjen, og da ammer jeg kl 5 selv om jeg fikk "kjeft" for det på helsestasjonen nå sist. Sovner etter ammingen. Før kl 4 har han gjerne vært våken en gang i timen fra ca kl 01, men sovner fort igjen:-( Han har aldri villet ha smokk så jeg har ikke mye å trøste med på natta, annet enn å ta han opp og kose litt og legge ned igjen. Vannet står klart ved siden av senga, så jeg gir hvis han strekker seg etter det. Han får sine to første hjeksler nå, og han har alltid hatt probl med søvn når tennene har kommet. Lite søvn på meg for tiden:-(
Bægge dætern Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 jo større barna blir jo mer bevisste er de på at dere kan tilkalles med gråt.......... til slutt blir det en vane/et tillært behov å tilkalle dere for trøst hver natt. sikkert ikke sånn for alle, men noen historier her høres slik ut. det er ikke lett, men verdt å tenke over hva som er det fysiske og hva som er det sosiale behovet og hva dere syns det er greit å tilfredsstille..... lykke til med søvn alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå