Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Måtte bare si det! Så irriterende at folk tror det!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 er vel melkesukker de mener kanskje?
Ranveig R Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Det at det ikkje er TILSETT sukker i ei matvare betyr ikkje at den er sukkerfri heller ) Usukra juice er jo f.eks. full av fruktsukker. Tippar brunost har melkesukker. Så sjølv om dei ikkje har putta sukker i osten kan den likevel vere sukkerholdig - og skadeleg for tennene. Eion skal ikkje kutte ut alt med sukker i, det gjeld vel berre å vere obs på kva ein puttar i seg/ungane.
Mamma til verdens beste barn Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 Touche Ranveig R! Flere burde lese VG i dag foressten, sykt hvor mye sukker man får i seg og jeg tror de færreste er klar over det "skjulte" sukkeret i maten..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 mannen min har diabetes type 2, så jeg har lest og vet mye om hvor er sukker finnes og hva vi må unngå... Fedon A. Lindberg "Sukkerbiten"- viser det skjulte sukkeret i en matvareb tabell ( som står IKKE på pakke) men det står bare hvor mye karbohydrat melk det er protein, så hvis det er 37% karbohidrat der så det er SUKKER eks TINE Gudbransdalsost 29%- sukkerarter 37,3% Tine Gudbransdalsost lettere 16% sukkerarter 46% Tine Fløtemystost 27% sukkerarter 39,3 % Tine Fløtemystost lettere 16% sukkerarter 46,4% Tine mager prim 4 % sukkerarter 53,1% Tine Prim 8% sukkerarter 50,4 % velger å være anonym, vet at folk liker brunost og prim men det er SANT
Gjest Skrevet 6. september 2007 #7 Skrevet 6. september 2007 JO DET ER DET! Å påstå noe annet er litt som å påstå at det ikke er fett i olje "for det står jo ikke at det er tilsatt!" Sukker er sukker, tilsatt eller ei. Brunost og prim er fulle av sukker, eplejuice har nesten like mye sukker som cola etc. Så gjelder det å velge det som likevel har med seg NOE positivt, som eplejuice som I TILLEGG til sukker har vitaminer og mineraler kroppen trenger. Derfor: juice heller enn brus, men lurer ikke meg selv til å tro at juice er sukkerfritt for det. Så det så :-)
FrøkenSprøken Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 Men brunost er jo kjempepositivt da! Er jo masse jern i den, eller har de slutta med det? Spiser verken brunost eller prim her i huset, men det er fordi jeg ikke tåler det. Jeg elsker brunost, så hadde jeg tålt det hadde vi kommet til å spist mye av det. Barn skal vennes til å ha et sundt kosthold, men ikke til å ha panikk for å være usunne. Hvis barna ikke drikker brus, spiser godterier, chips og fastfood til vanlig, er det heeeelt greit at de spiser både brunost og prim på maten. Jeg har selv vokst opp i et hus med veldig sterkt fokus på kosthold, men vi har ALLTID hatt brunost i huset. Vi har derimor ALDRI hatt saft, syltetøy, nugatti, hapå, prim, loff, sjokolademelk, brus, godtrier, potetgull e.l. bortsett fra i helgene. Man må ikke bli helt paranoid heller da!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #9 Skrevet 6. september 2007 tror de har slutta å tilsette jern i brunosten. Brunost er ikke sunt, men dæven så godt det er på ferskt brød... Lillegutt her liker det ikke....heldigvis!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. september 2007 #10 Skrevet 6. september 2007 Om man skal ha prim eller brunost på maten burde man velge litago sin variant. De er de eneste som er tilsatt jern.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #11 Skrevet 6. september 2007 Litago produktene er stappfulle av sukker!!!! For at unger skal like dem = slag = stor fortjeneste...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #12 Skrevet 6. september 2007 Litago yoghurt inneholder lite sukker i forhold til de fleste andre typene.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #13 Skrevet 6. september 2007 Det er ikke jern i brunosten lenger. Det har med EØS direktiver å gjøre:) Belive it ore not;)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. september 2007 #14 Skrevet 6. september 2007 Ja, jeg er fullstendig klar over at de inneholder masse sukker, og ikke er sunt. Derfor får ikke min datter dette. Men for de som uansett gir barna sine dette er det bedre å velge litgo pga jernet som ikke er i vanlig brunost og prim. Sukker er det i de vanlige variantene også.
SuperGlad Skrevet 6. september 2007 #15 Skrevet 6. september 2007 Min sambo jobber på Tine å han sier det ER sukker i brunosten! det er noe som heter melkesukker, som er naturlig i kumelk, geitemelk osv. Grunnen til at brunosten er brun er pga sukkeret, derfor er det slik at jo brunere osten er jo mer karamellaktig smaker den. det er ikke tilsatt sukker! karbohydrater er jo også det samme som sukker...... brunost er selvfølgelig ikke usunt! det er mye jern å kalsium i brunost.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. september 2007 #16 Skrevet 7. september 2007 Ja, det er kalsium i brunosten, men jern er det dessverre ikke lenger i brunostn. På grunn av en lovendring ble jernet fjernet fra brunosten og primen. Men litago varianten inneholder jern fordi den er beregnet på barn som trenger ekstra jern.
meg & to små vampyrer Skrevet 7. september 2007 #17 Skrevet 7. september 2007 Det er da ikke såååå lite sukker i litagoyoghurten i fh til noraml yoghurt. Bare les på de! Om man ikke vil at barna skal ha i seg alt det sukkeret kan man gi naturelle yoghurt med frukt tilsatt i. Da vet man at det er sukker som har noe mer enn bare sukker i seg:) Men, nei nei, jeg er nok hysterisk nå altså! og ikke jern i brunosten mer. Bare i Litago primen.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. september 2007 #18 Skrevet 7. september 2007 I litago brunosten også, har en pakke her som mannen spiser og den står det "tilsatt jern" på.
Gjest Skrevet 7. september 2007 #19 Skrevet 7. september 2007 Nå har du misforstått litt. Karbohydrater er ikke det samme som sukker, men sukker er en type karbohydrater. Når det står 27% karbohydrat, herav sukkerarter: 46% så betyr det at 46 prosent av de 27 prosentene er sukkerarter. Det vil si at det er litt rundt 13% sukker i brunost.
wasabi Skrevet 7. september 2007 #20 Skrevet 7. september 2007 Sorry, men til info : det FINNES ikke vitaminer av betydning i eplejuice. Mengden er altfor liten. Den eneste juicen som inneholder litt vitaminer (C-vitamin) er appelsinjuice. Eplejuice inneholder like mye sukker som cola (selv om det ikke er tilsatt, hvitt sukker, men fruktsukker), og det er også veldig surt slik at man kan få syreskader på tennene. Gi barna vann, eller ekstra lett melk med tilsatt D-vitamin..
Sånn kan det gå Skrevet 7. september 2007 #21 Skrevet 7. september 2007 100 g fløtemysost f.eks inneholder 38 g karbohydrater og derav 0 g fiber, noe som vil si at det er 38 % sukker i fløtemysost.
Gjest Skrevet 7. september 2007 #22 Skrevet 7. september 2007 Har ikke lest varedeklarasjonen, brukte bare tallene til Anonym over meg, så da har du sikkert rett i det=)
Gjest Skrevet 7. september 2007 #23 Skrevet 7. september 2007 og nå så jeg at jeg har brukt tall for forskjellige brunoster, så da ble det feil uansett;) Men dette gjelder jo for andre produkter som oppgir både karbohydratprosent og sukkerarter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå