Gå til innhold

Denne trassen.... Holder på å bli gal!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har vært hjemme et par dager fra barnehagen og elstemann på 2,5 år er helt forferdelig å ha med å gjøre om dagen. Det blir kjefting fra morgen til kveld og når hun har lagt seg sitter jeg med dårlig samvittighet for at jeg har vært så sur.Men... hele dagen gjør hu ALT hun vet hun ikke får lov til. Jeg prøver først å være litt blid og be pent om hun kan la være, men hun enser ingen ting og stemmen min blir jo da høyere og høyere. Fremdeles bryr hun seg ikke. Vet jo det er dumt å hisse seg opp, men det er ikke lett heller. Har også forsøkt dette rådet med belønninger, men det funker ihvertfall ikke. Ønsker jo at vi skal kose oss disse dagene vi er hjemme, men i steder blir det bare kjefting og grining. (ikke alltid altså, men har hatt noen dårlige dager nå)

Noen gode råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen dager er jo bare børk. Min er omtrent like gammel.

Hos oss hjelper det å begrense hva som ikke er lov innen rimelighetens grenser, og så får hun lov til å prøve mye nytt. Ta ut av oppvaskemaskinen (greit å slippe å bøye seg, hihi), spise med kniv og gaffel, røre i spagettigryten forsiiiiktig, "ta oppvasken" i kummen (blir litt søl men men, hun vasker gafler, skjeer og alle plastikkdelene, står på krakk), vaske huset sammen med meg, bære ut søppelet... Sånne ting er veldig moro! Og så får hun høre hvor flink hun er til ting, det er også morro...

Skrevet

Gutten min er 2 år og 3 mnd og han kan være utrolig vanskelig. Jeg er hjemme i permisjon, termin om 3 uker, og har han hjemme 1-2 dager i uken. Jeg er utrolig sliten de dagene han er hjemme fordi han gjør alt han ikke skal. Jeg kjenner det blir mye kjefting og prøver alt jeg kan å ikke bli sur.

Jeg såg et program på svensk TV om barneoppdragelse. Der blev en barnepsykolog intervjuet. Hun sa at 2-3 år er en vanskelig alder for barnen og foreldrene og at det blir mye kjefting. Hun sa også at så lenge du forklarer barnen hvorfor du blir sur og lei deg og ikke skriker til barnet og at du ber om unnskyld hvis du hvert veldig sur så tar barnet ikke skade av kjeft.

Skrevet

Er ferdig (håpe-håpe!) med den verste trassen her. Det var forferdelig i sommer. Det som hjalp litt var å la henne tro at hun var med og bestemme ting ved å la henne velge mellom to ting. Vil du ha den eller den buksa på deg? Vil du ha knekkebrød eller brødskive?

Faste rutiner og at hun forberedes på det som skal skje hjalp også. Hun har blitt mye enklere hjemme, men er visstnok veldig bestemt i bhg.

Og så er det bare å godta at noen dager skjærer alt seg. TV og smokk-dag kaller vi det her. Da får hun sitte i fred ei stund og se film.

Skrevet

Jeg syns også det er mange utfordringer i denne trassalderen. Og mye kjefting, det blir det, også med høy stemme. Syns også det er slitsomt når jenta mi blir så sinna at hun slår, da kan jeg bli virkelig provosert. Forklarer ofte hvorfor mamma blir sint og lei, og prøver så godt jeg kan å forklare det slik at hun ikke tror det er noe med henne som er galt. For det kan bli lange dager, og mye kjeft innimellom. Spesielt i lange innedager pga surt vær, så vi prøver å gå ut en tur hver dag. Godt å lufte hodet litt for begge to.

Jevnt over så har vi fine dager, men som sagt tidligere her så er enkelte dager bare gørr. Da går det mye på film og rosiner, det senker sinnataggene en del.

Men du verden for en utfordring det er å være mamma til en toåring, men det er jo hææærlig også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...